LiikkujaGuru

Harrastin aikoinaan nuorempana aktiivisesti liikuntaa - tai siis olin seurassa, niin jääkiekko, jalkapallo, yleisurheilu yms eli monta lajia tuli kokeiltua tavalla tai toisella ja sain paljon tietoa liikkumisesta. Mutta silloin elettiin 70- ja 80-lukuja, joten ajat olivat erilaisia. Ei silloin puhuttu ravinnosta siten kuin nykyään - internet on tuonut tullessaan jokaiselle pääsyn 24/7 vaikka mihin tietoon, ongelmaksi on vain tullut tiedon määrä ja se, että sitä tulee joka paikasta.

Me olemme useasti miettineet, mikä on se oikea määrä liikuntaa ja miten pystyä terveenä, ja lopputulemana on aina ollu, että kyse on pitkälti henkilökohtainen, ja oikean liikunnan määrä ja laatu riippuu ihmisestä itsestään. Ei se että liikkuu paljon takaa vielä mitään, jos kaikki muu on sitten mitä sattuu.

Ruokailulla ja varsinkin unella on iso merkitys siinä miten liikunta vaikuttaa loppujen lopuksi kehoon ja terveyteen. Liikaa liikkuva, satunnaisesti syövä ja huonosti nukkuva ihminen ei voi välttämättä yhtään sen paremmin kuin ihminen joka ei liiku käytännössä lainkaan.

Kylläkin nyt kun lähestyn 50 vuoden rajapyykkiä, olen huomannut että ruokailuun ja siihen mitä suuhunsa laittaa, on pidettävä entistä tarkemmin huolta. Työkiireet ja oma laiskuus ovat vähentäneet liikunnanmäärää vuosi vuodelta ja se näkyy nykyään painona, onneksi ei vielä uusina vaivoina - ne tulevat seuraavaksi.

Kolesteroli tai muistakaa arvoista en tähän mennessä ole liikaa piitannut, onneksi kuitenkin tupakoinnin lopetin jo reilut kymmenen vuotta sitten enkä alkoholiakaan kuukausittain paljoa käytä. Vieläkun saisi tuon liikunnan takaisin arkeen - siitä siis lopullinen kysymys: miten saatte liikunnan takaisin arkeen, jos se sieltä on päässyt livahtamaan pois?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat