Viimeisten parin vuoden aikana on omassa mielessä oikeasti virinnyt ajatus muuttaa Etelään. Jos ei nyt ihan heti niin ainakin eläkepäiviä viettämään. Aiemmin olen jo Espanjassa ollut 90-luvulla töissä ja sittemmin joka vuosi matkustanut sekä Kanarian saarille että Kreikkaan, ja jokin sinne vain vetää.

Olen jo asunut muualla usemman kerran
Aikoinaan olen tehnyt töitä useammassa Euroopan maassa ja aina palannut Suomeen, täällä kun kaikki on tuntunut toimivan paremmin – onhan tämä kuitenkin kotimaa ja hyvinvointivaltio. Neljä vuodenaikaakin ovat aiemmin toimineet hyvin vuoden jakajina ja erilaiset sääolosuhteet ovat tuoneet elämään ja vuosiin vaihtuvuutta, mutta syksyn ja kevään koleus ja pimeys ja talven kylmyys ovat saaneet miettimään erilaista vaihtoehtoa.
Olikin ihan kiva, kun törmäsin matkat365.fi sivustolle, se nimittäin listaa vähän sitä sun tätä matkustamiin sekä myös hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä sivustoja, ja tarjoaa niille erilaisia alennuskoodeja. Ei tuosta sivusta minun suunnitelmiini suurempaa hyötyä ollut, tulipahan vain vastaan. että netistä löytää vaikka mitä kun vain etsii, tai vaikka ei etsisikään.
Jos muuttaisi Välimerelle, sanotaanhan sitä, että Välimeren maissa eletään periaatteessa terveellisemmin kuin meillä. Terveellisyys johtuu ruokatavoista ja totta kai ilmastosta – lämmin meri-ilma on, jota kaipaan Suomessa ollessani. En kuitenkaan halua minnekään liian lämpimään kuten Thaimaa, vaan Välimerelle, joka tarjoaa minulle niitä kaikkia ominaisuuksia, joita itselleni kaipaan.

Oma terveys edellä
Oman terveyden kannalta pitäisi varmaan vähitellen päättää onko se maa Espanja vai Kreikka ja sitten oikeasti alkaa opiskelemaan kieltä. Molempia olen yrittänyt opiskella ja espanjankieli onkin verrattuna kreikankieleen helpompi, mutta jotenkin tuntuu, että tässä iässä ei enää uusi kieli uppoa niin helposti, eikä vain kirjoista.
Miten on, opettelisitko itse kielen ennen lähtöäsi vai kuten minä taidan lopulta tehdä, eli lähden huonolla paikalliskielellä mutta mukanani tulee olemaan ääni- yms. oppaat, millä voin sitten aina opetella lisää paikan päällä ja siellähän sitä kieltä sitten kuulee ja oppii puhuessaan.
Tässä vaiheessa vain pitää vielä jaksaa painaa muutama vuosi töitä, jotta oikeasti voisi sen elämänmuutoksen tehdä.

Mihin maahan sinä muuttaisit jos lähtisit pois Suomesta
Portugali
Portugali
50.0%
joku muu Euroopan maa
joku muu Euroopan maa
50.0%
Espanja
Espanja
0%
Kreikka
Kreikka