Mistä kilot kertyvät?

Seuraa 
Liittynyt18.8.2015

Autoilu, istumatyö, perheellistyminen, makeat herkut ja makkarat ovat usein syynä suomalaisten lisäkiloihin. Tunnistatko näistä omat sudenkuoppasi?

Kommentit (14)

Vierailija

Minä taas liikun kokoajan. Kävelen n.15.000 askelta joka arkipäivä ja käyn salilla ja vesijuoksemassa 3-4 kertaa viikko. Syön terveellisesti 1500-1800 pv. Enkä silti laihdu. Ei se ole aina syömisistä ja liikunnasta kiinni lihooko vaan kyllä se on ihmistyypistä kiinni. Tarkoitan nyt lievää ylipainoa ja taipumusta lihoa. :(

Vierailija

heippa! saisimpa teiltä hyvän neuvon painon pudotukseen..---minusta teidän antama kalorimäärä on suuri ? käytän .r-maito,kasviksia reippaasti yli 1/2 kg.2hedelmää ,besel-oliivilevitettä n.2tl täysjyväleipää ja puuto joka aamu,- 1dl marjoja -en juo olutta enkä muitakaan virvoitusjuomia, 1kp kahvia aamulla riittää------että tätärataa.. :o apua :)

Vierailija

Olen samaa mieltä että kalorimäärä on aivan liian suuret.En muutenkaan pysty syömään sellaisiä määriä ja niin monta kertaa päivässä.Olen tottunut syömään lounaan ja sit jotain kevyttä illalla.Kun en pysty tautini takia liikkumaan niin paljon niin ruoan määrä on liikaa minulle.Olen karsinnut reippaasti pois suosituksesta.Se jo auttoi kun syön vain yhden levpäpalasen aamulla.Vihanneksia en pysty syömään 500g päivässä.Se on mahdotonta.Enimmäkseen syön keittoja ja kanaa,tai kalaa.

Vierailija

Kiva ollu nyt jo lyhyen käyttökokeilun jälkeen huomata, että kohtuullisesti syön lähinnä alkuviikosta ja sitten yleensä perjantaina repsahtaa, viikonloppu onkin sitten jo reippaasti yli suositusten.. Nyt pitää vielä kerätä havaintoa, josko joskus viikonloppu menisi kevyemmin ja mikä siihen auttaisi? (ei ainakaan tää rankkasade) :p

Vierailija
michelin mummo
Olen samaa mieltä että kalorimäärä on aivan liian suuret.En muutenkaan pysty syömään sellaisiä määriä ja niin monta kertaa päivässä.Olen tottunut syömään lounaan ja sit jotain kevyttä illalla.Kun en pysty tautini takia liikkumaan niin paljon niin ruoan määrä on liikaa minulle.Olen karsinnut reippaasti pois suosituksesta.Se jo auttoi kun syön vain yhden levpäpalasen aamulla.Vihanneksia en pysty syömään 500g päivässä.Se on mahdotonta.Enimmäkseen syön keittoja ja kanaa,tai kalaa.

Tuo suositus n. puoli kiloa kasviksia hedelmiä tulee helposti täyteen syömällä pari kolme hedelmää päivässä lisäksi vähän salaattia , porkkanaraastetta. Hedelmät ovat painavia, esim.banaani voi painaa vajaa 200g. Useasti päivässä syömällä saan nälän pysymään loitolla, enkä lankea makeisiin välipaloihin. Tsemppiä vaan, kyllä se siitä pikku hiljaa. :) :)

Eba
Seuraa 
Liittynyt6.1.2008

Hei! Panenpa minäkin lusikkani tähän keittoon. Kyllä kalorimäärät ovat minunkin mielestäni aika suuret, mutta kannattaa pyrkiä kuitenkin aika lähelle ja muistaa, että erilaiset liikuntamuodot pienentävät määrää. Syö kolme kunnon ateriaa ja pari välipalaa, esimerkiksi hedelmiä, niin ei ole nälkä. Yritä mahdollisimman moneen vihreään palloon, silloin olet oikealla tiellä. Pudotan painoa toista kertaa. Onnistuin edellisellä kerralla, mutta nyt on tullut muutama kilo lisää. Kuukaudessa paino on pudonnut 1,5 kg ja tämä vauhti minulle riittää. Tsemppiä vaan kaikille.

Vierailija

Ruudulle: jos oot 160cm, niin tietty toi kalorimäärä on liikaa. mä ole 180cm ja mulle laiduttajan kalorimääräksi ohjelma antaa 1500kcal... ja kyllä sillä on vuoden alusta lähtenyt 6kg pois. hitaasti, mutta lähtenyt kuitenkin. mulla on liikunta nollissa. jos liikkuisin, niin sitten varmaan paino tippuis nopeemmin...

Vierailija
ruutu
Minä taas liikun kokoajan. Kävelen n.15.000 askelta joka arkipäivä ja käyn salilla ja vesijuoksemassa 3-4 kertaa viikko. Syön terveellisesti 1500-1800 pv. Enkä silti laihdu. Ei se ole aina syömisistä ja liikunnasta kiinni lihooko vaan kyllä se on ihmistyypistä kiinni. Tarkoitan nyt lievää ylipainoa ja taipumusta lihoa. :(

Tunnistan itseni tässä henkilössä. Liikun luonnossa koirien kanssa tai hyötyliikun puutarhatöissä paljon, syön tuskin mitään, molemmat vanhempani ovat langanlaihoja - mistä nämä vatsamakkarat oikein tulevat??? Suz

Vierailija

Niin, mistä ne vatsamakkarat tulevat?
- huonoista valinnoista, epäsuhdasta syömisen, liikkumisen ja kulutuksen kesken.. Kyllähän me se tiedetään :( :(
Totta kai siellä perimmäisenä vaikuttaa vartalotyyppi ja peritty taipumus lihomiseen, kuten siihenkin mihin se vararavinto sitten asettuu. Kenellä mahamakkaroihin, kenellä reisiin ja takapuoleen.
MUTTA - jokainen voi tehdä jotakin :) ! Ja siinä apuna omalla kohdallani nämä kiloklubin ohjeet ja artikkelit ovat toimineet loistavasti. Tietoa on tullut, ei tartte kuin totella ja tuloksia syntyy. :) Mahamakkarat pienenevät, vaikka olin varma, että ne ovat tulleet jäädäkseen. Onhan noita syitä, vaihdevuodet, ikä, sairastelut.. Kyllä kroppa tietää, mikä on sopivaa ja mikä riittävää ja jos ei ruoka riitä, niin pannaan kulutus säästöliekille. Elimistö hakee tasapainoa. Ihminen on varsin sopeutuvainen nisäkäs.

Vierailija

Hei kaikille. Kyllä ne kilot karisee mut kun ikää tulee lisää niin tuntuu et joutuu tekemään yhä enemmän töitä jot noi kilot sais pysymään aisoissa.Ainakin mulla joka teen kolmivuoro työtä teettää joskus hurjasti töitä et kilonkin saa pois. Turhan iso on toi kalori määrä. Pyrin liikkumaan päivittäin mut aina se ei onnistu. Kertokaapa mulle mitä kannattais syödä yöllä kun joutuu valvomaan koska huomaan sortuvani makean syöntiin ja se ei ole mistään kotoisin. Toivon kaikille aurinkoisia kesäpäiviä ja liikunnan iloja.

Vierailija

puhkaiskaa minun myytin kupla..onko totta että lihominen voi olla geeneissä? :-/ kun isänpuolelta kaikki on lihavia, äidin puolelta taas kaikki on ns. tikkuja..itse olen vaikeasti lihava ja tää sama paino on ollut jo ainakin viisi vuotta ???

Vierailija

Ylipaino on yleensä perintötekijöiden ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksen tulosta. On olemassa geenejä, jotka selkeästi vaikuttavat lihomisalttiuteen, ja muutamat harvinaiset lihavuuden muodot aiheutuvat geenivirheestä. Aiheesta on juttu viime lokakuun Hyvä Terveys -lehdessä 12/08 :)

Vierailija
Johanna Toimitus
Ylipaino on yleensä perintötekijöiden ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksen tulosta. On olemassa geenejä, jotka selkeästi vaikuttavat lihomisalttiuteen, ja muutamat harvinaiset lihavuuden muodot aiheutuvat geenivirheestä. Aiheesta on juttu viime lokakuun Hyvä Terveys -lehdessä 12/08 :)

On totta kyllä, että toisten ihmisten geenit ovat lihomisalttiimpia. Mutta mutta, ei se ole niin yksiselitteistä, itsekkin kuulun sukuun jossa käytännössä ihan kaikki ovat sekä isän että äidin puoleltä todella lihavia. Myös itse olin BMI laskurin mukaan "vaikea lihavuus" eli 36.6

Nyt olen vuodenvaihteesta asti laskenut pisteitä ja harrastanut liikuntaa ja ollaan menossa tilanteessa -19 kg eli BMI 30.8.

Paljon on siis vielä matkaa alle BMI 25 arvoon, mutta todella helppoa on ollut tähän asti ;D

Geeniperimää pahempana pidän omalla kohdallani kotona opittuja syömistottumuksia ja lautasmalleja.

Koska geeneihin en voi vaikuttaa niin ryhdyin vaikuttamaan syömistottumuksiin ja lopetin isojen raskaiden luiden syyttelyn ;D

Todelliset lihavuussairaudet ovat tietysti eriasia, mutta kyllä tällainen ns. normijannu pystyy itse vaikuttamaan vartalonsa rasvaprosenttiin ihan omien valintojensa kautta. Toiset vaan kuluttaa enemmän energiaa ja toiset joutuvat tekemään sen energiankulutuksen eteen enemmän töitä.

Vierailija

Hienoa, että olet saanut noinkin ison muutoksen tehtyä! Kyllä se on minunkin kokemukseni mukaan just niin, että useimmiten geenien syyttely on turhaa. Lähes aina pystyy tekemään itse paljon, vaikka se vaikeaa olisikin. Ja kannattaa muistaa, että tiettyjen geenityyppien mukanaan tuoma lihavuus reagoi erityisesti liikuntaan. Siis liikunnalla on myös merkitystä laihdutuksen tukena. ja lisäähän viikottainen liikunta myös kalorinkulutusta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat