Eeva

Uusimman HT-lehden Rautainen ote pitää -artikkeli oli todellinen pettymys! Olen ollut raudanpuutteinen ja b12-vitamiinipuutteinen vähintään 10 vuotta. Oireitteni vuoksi (jotka pahenivat vuosi vuodelta) olen käynyt 20 eri lääkärillä mutta mitään muuta kuin b12 puute ei ole löydetty. En saanut hoitoa edes siihen saatikka tutkimuksia mistä se johtuu. Matala ferritiini löytyi vahingossa naisen tutkimuspaketti -labroissa v. 2016, mutta niin reumalääkäri kuin monet endokrinologitkaan eivät reagoineet siihen lainkaan. Oireeni (jotka kaikki ole jokaiselle lääkärille kertonut) ovat olleet huono rasituksen sieto, huono palautuminen treenistä, hengenahdistus, rintakivut, rytmihäiriötuntemukset, sydämen tykyttelyt, huimaus, heikotus, päänsäryt, lihas- ja nivelkivut, näköhäiriöt ja jatkuva väsymys. Vuosi sitten viimein yksi sisätautilääkäri totesi raudanpuutteen. Nyt vuoden rautakuurin jälkeen olen kuin eri ihminen, tosin vieläkin liikunnan sieto on välillä huono.
Minun raudanpuutteeni syy oli nuorena erittäin runsaat kuukautiset. Itse pidän rankkaa liikunnanohjaustyötäni (20 vuoden ajan) myös yhtenä asiaa pahentavana seikkana. Koen että meitä matalasta ferritiinistä oirehtivia kohdellaan terveydenhuollossa täysinnala-arvoisesti! Kaikkea muuta syytä yritetään löytää oireiden syyksi - itselleni on tarjottu stressiä, masennusta,
vaihdevuosia, muttei edes kilpirauhasen vajaatoimintaa, ilmeisesti koska olen hoikka.. Ikäni on 59 vuotta, ferritiini ennen hoitoa 21, hemoglobiini 141. Olen yksinyrittäjänainen, pidän työstäni enkä ole masentunut (edes tämän kohtelun jälkeen, mikä voisi olla jo aivan todennäköistä!). Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia asiasta, tiedän etyä meitä on todella monia.

Kommentit (2)

Vierailija

Www.raudanpuute.fi jos et ole jo löytänyt.

Sama juttu mulla, koko aikuisikäni, ollut väsynyt ja käynyt eri lääkäreillä mutta aina vaan annettu mielialalääkkeitä. Ei olla mietitty fyysiet oireeni ollenkaan vaikka olen kyllä osannut vaatia. Olen pettynyt. Nyt lapsellakin raudanpuutetta kun mulla ei ollut riittävästi rautaa kehossani raskauden aikana niin hänellekään ei riittänyt.

Vierailija

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat