Arkielämän haasteet ja vaikeudet saavat meidät helposti stressaantuneiksi. Oli kyse sitten työasioista, opiskelusta tai ihmissuhteista – stressiä kokee jokainen ihminen. On täysin normaalia kokea stressiä, mutta liika asioiden murehtiminen tai yliajatteleminen ei ole ikinä hyvästä.
Jos koet olevasi stressaantunut, ja haluat lievittää stressiäsi, on vaihtoehtoja monia. Klassinen tapa on ottaa muutama lasillinen, ja antaa alkoholin rentouttaa, mutta se ei ole aina se paras mahdollinen tapa.

Urheile

Liikunnan tärkeyttä on mahdoton ylikorostaa. Liikunta kuuluu terveelliseen elämäntapaan muutenkin, mutta stressinlievitykseen se sopii aivan erityisen hyvin. Urheilussa saa paitsi ajatuksensa muualle, voi myös purkaa energiaansa erinomaisesti. Myös erilaiset taistelulajit tai mielenhallinnan lajit voivat auttaa.

Urheilusta on hyvä tehdä vaikka päivittäinen tai lähes päivittäinen tapa aina töiden jälkeen. Urheiluhetki voi olla se ainut hetki arjessa, kun kaikki työkiireet tai muut huolet voi unohtaa kokonaan.

Lähde ulos

Neljän seinän sisälle jumittuminen on tyypillistä stressaantuneessa tilassa. Rankan työpäivän jälkeen on helppo siirtyä suoraa tietä kotisohvalle löhöämään. Ajatukset töistä pyörivät yhä päässä, ja yrität mielessäsi ratkaista niitä, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Raitis ilma antaa tilaa sinulle sekä ajatuksillesi. Voit käyttää ulkoiluhetkeä mielen puhdistamiseen, ja ajatella jotain ihan muuta.
Ulkoiluhetken voi käyttää myös ajatustensa perkaamiseen. Raitis ilma virkistää mielesi ja ajatuksesi, ja ehkä keksitkin ratkaisut pulmiisi uusissa maisemissa.

Kirjoita asiat ylös

Monet stressitilanteet johtuvat siitä, että koemme jonkin projektin tai asian liian vaikeaksi ja pelottavaksi, ettemme edes aloita tai edistä sitä millään tavalla. Oravanpyörä johtaa helposti siihen, että asiat vain kasaantuvat, ja aloittamisesta tulee yhä vaikeampaa.

Kirjoita asioita ylös. Kirjoita, mitä mietit sekä kirjoita suunnitelma, jolla hoidat asian. Jos kyseessä on vaikka opiskelu- tai työprojekti, joka pitäisi saada alkuun, kirjoita suunnitelma, millä aikataululla saat sen valmiiksi. Kun jäsentelet ajatuksiasi paperille, ja teet realistisen toteuttamissuunnitelman, huomaatkin ehkä, ettei projekti ole niin ylitsepääsemätön, kuin miltä se aluksi tuntui.

Myös ihmissuhdekysymyksissä tai muissa vastaavissa asioissa asioiden kirjoittaminen ylös auttaa. Esimerkiksi päiväkirjan pitäminen on erinomainen tapa purkaa ajatuksiaan.

Vie ajatuksesi pois tekemällä jotain muuta

Pikaiseen stressinlievitykseen voi toimia muiden harrastusten aloittaminen. Keksimällä muuta tekemistä, joka aktivoi aivoja kunnolla, voit unohtaa murheesi hetkeksi, ja muistaa, että muutakin elämää on olemassa.

Uhkapelejä ei ehkä normaalisti mielletä hyväksi stressinlievityskeinoksi, mutta kohtuuden rajoissa esimerkiksi nettikasinopelit sopivat erinomaisesti ajatusten viemiseen muualle. Peleihin on helppo uppoutua, ja ajatukset pysyvät kuin itsestään peleissä. Itse voittaminen on toki mukavaa, mutta suurin vaikutus on voitontavoittelulla. Nettikasinopelejä tarjoava VulkanBet on hyvä vaihtoehto niin aloitteleville kuin kokeneemmillekin pelaajille.

Muita hyviä tapoja viedä ajatukset pois stressaavista asioista ovat esimerkiksi ajanvietto ystävien kanssa, lukeminen, lautapelit tai videopelit. Mikä tahansa aktiivinen tekeminen, joka haastaa aivot ajattelemaan, toimii.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat