klo 21:39 | 21.7.2019
Olen siis 13v. tyttö ja pituudeltani olen 163cm ja painoltani 62 kg. Harrastan aktiivisesti liikuntaa mutta paino ei vain laske. Asun siis myös vanhempieni kanssa joten laihduttaminen ei ole helppoa. Tunnen itseni lihavaksi vaikka muut sanovat normaaliksi. Joten olenko siis lihava ja vinkkejä laihduttamiseen kotona?
Ei se lihavuus näy välttämättä puntarilla vaan peilissä. Jos näytät ihan samankokoiselta ja käytät samankokoisia vaatteita kuin muutkin sinun pituisesi, niin et ole yhtään lihavampi kuin hekään.
Olin itsekin sun ikäisenä aina noin 5kg painavampi kuin muut pituiseni tytöt, vaikka vaatekokomme oli sama. Mulla oli enemmän lihasta, koska harrastin nuorempana painia. Ne muut tytöt oli sellaisia "laihoja läskejä" eli niillä ei ollut lihaksia lainkaan. Eivät saaneet edes yhtä punnerrusta tehtyä kun kädet oli niin heikot heillä...
Painoindeksisi on 23.3 jonka perusteella olet normaalipainoinen. Kuitenkin tuon "normaalipainoisen" painoindeksin keskipiste on 22 joka on kuitenkin vain laskennallinen ihanneindeksi. Kuitenkin lihaksikkailla/urheilevilla tuo indeksi voi olla korkeampikin vaikka he ovat kuitenkin "ihannemitoissa". Vastaavasti myös urheilemattomat voivat saada alemman arvon vaikka eivät niinsanotusti olisi ihan täysin "ihannemitoissa". En suosittele aktiivista laihduttamista, mutta kannattaa katsoa mitä syö, ei esim korvata aterioita makeisilla tain makeilla välipaloilla joita yleensä "menee ohi huomaamatta" koska ihmismieli on rakennettu niin että se pyrkii hieman vähättelemään omia tekoja jotka tietää vääräksi.
Paino on muutakin kuin läskiä. Sulla taitaa olla sen verran lihasta että näkyy painossa muutamana "lisä"kilona. Jätä herkut vähemmälle jos haluat kiinteämmän vartalon. Muista että todennäköisesti kasvat vielä. Ja tuo paino on ihan normaali sun pituiselle.
Olen Pian 10v tyttö ja haluaisin tietää olenko läski. Painan 39KG ja olen noin 140CM pitkä. Mulla on ikäsekseni aika paljon lihaksia, mutta en syö kovin terveellisesti.
Vastauksia kiitos.