Hyvä mieli hormoneilla

Hyvällä mielellä ei voi olla ilman mielihyvähormoneita. Mutta niitä saa aina lisää, vaikka kosketuksesta, saunasta tai pururadalta. Kokeile, vaikutus voi muuttaa mielesi!Lue koko juttu

Hyvä mieli hormoneilla

Kommentit (19)

Miksi ei artikkelissa mainita kosmetologisten hoitojen, erilaisten hierontojen vaikutusta hormonituotantoon?

mielestäni kasvo-, käsi- ja jalkahoidossa tehtävät hieronnat tuntuvat aivan taivaalliselta:)!

• ylös 42
  • alas 41

Musiikin vaikutuksista ei ole mainittu mitään tässä artikkelissa? Kuunteleppas energistä jenkkigospelia, joka on täynnä iloa.

Vitamiinit ? esim. D-vitamiinista ei mainittu mitään. Outoa.

voi että.... Moni mielihyvähormonien tuottamiseen liittyvä asia puuttui tästä artikkelista. Yksi tärkeimmistä, esim. juuri musiikki.

• ylös 59
  • alas 24
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hycä artikkeli, jo lukeminen auttoi parantamaan mielialaa. Täytyypä lukea toiseen kertaan jotta ymmärrän miksi näin tapahtui.

• ylös 55
  • alas 37

Jos haluaa selkeän mielen, täytyy ymmärtää miten se tehdään. Mielialan parantamista keinotekoisesti hyvää oloa tuottavilla tai mieltä hämmentävillä aineilla on oikotie, eikä tulos ole pysyvä. Löysin Alkuajatus nimisestä kirjasta toimivaa tietoa sisäisen lähestymisestä, eli sen avulla opin menemään mieleeni ja selkeyttämään sen. Kannattaa tutustua hyvin erilaiseen ja ennenkaikkea toimivaan uuteen opukseen.

• ylös 40
  • alas 42

Olipa mielenkiintoista asiaa. Onnellisuus ja mielenrauha ovat tavoittelemisen arvoisia asioita ja myöskin mahdollisia saavuttaa omien ponnistelujen avulla. Ihmisen biologialla on hormonien välityksellä vaikutuksensa kaikkeen olemiseen. Olen itse vähitellen oppinut uudestaan tuntemaan mielihyvää, kokemaan tunteita ja nauttimaan elämästä. Se on ollut pitkä taival, mutta kaiken vaivan arvoinen.

• ylös 39
  • alas 44

Yleensä ukkosen salamointi ja jyrähtely tehoaa kuin sähköshokkihoidosta puhutaan, saa kai endorfiinit lataukseen...

• ylös 45
  • alas 36

Ihan paska kirjoitus, josta ei 20 vuotta ei-mitään-tunteneelle ollut mitään iloa. Halaaminen ei auta, en ole ikinä saanut orgasmia, seksistä aloin nauttia 40-vuotiaana vuosi sitten ja ainoa olotila, jolloin tunnen oloni naiselliseksi on kun olen raskaana, silti sain lapset kun en edes nauttinut seksistä ja nyt en enää jaksa tehdä lapsia, jotta saisin nauttia raskausajan hormoneista. Liikunnasta olen aina saanut vain huonon olon, myös rauhallisesta. Se on minusta yksinkertaisesti tappavan tylsää, teinpä mitä tahansa, eikä kiinnosta. Elämäkään ei kiinnosta. Tuo artikkeli oli jo valmiiksi potentiaalisille onnistujille ja hyvinvoiville. Missä neuvot, mistä purkista saan raskauden aikaisen olon päivittäiseksi? Koska sellaisiakin hormoneja on takuulla olemassa. Niitä pantataan vain väärinkäytön pelossa. Jotkut niistäkin voisivat kuitenkin hyötyä.

• ylös 85
  • alas 109

Vierailija 6.1

Miten ihmeessä kukaan voi ajatella noi. Eihän nyt kaikesta pidä pitää, mutta luulisi nyt jokaisella olevan jotain mistä saa hyvääolo, onnistumisen tunnetta tai että kokee tarpeellisuutta. Pitäisikö mieluummin koittaa ajatella missä on onnistunut kuin missä epäonnistuu. Elämä on matka ja matkan varrella sattuu ja tapahtuu. Toisille enemmän ja toisille vähemmän. Lähes kaikesta voi löytää hyvää jos vastus ei ole kohtuuton. Lapsen saamisen jälkeen alkaa se tärkein matka, ja sillä matkalla oppii itsekkin paljon jopa itsestään. Itse olen huomannut miten sitä on kasvanut ja kehittynyt ja miten on joskus ollut raakile. Toivottavasti löydät itsesi ja hyväksyt oman minäsi kaikessa ei tarvitse olla paras mutta se auttaa sinua jos kehityt osa-alueilla jotka sitä tarvitsevat. Onnistunutta tulevaa kesää 2015.

• ylös 65
  • alas 83
jukkAx

Ensimmäiselle kommentoijalle: Artikkeli ei ollut kirjoitettu Sinulle, joten se ei tee siitä paskaa.
Toisekseen: Et tiettävästi ole tilannut artikkelia Sinun ongelmiisi, joten kaikki osoittamasi totaalisen typerä kritiikki on joutavaa.
Mutta, minä ymmärrän sinua siinä, että oma tilanteeni on suurin piirtein sama kuin sinulla, mutta en oleta, että kaikki maailman kirjoitukset olisi tehty Minulle ja vain minua varten.
Hae tietoa joka paikasta, sitä on rajattomasti, varsinkin jos englanti toimii. Minäkin osuin artikkeliin vain "prolaktiini" haun vuoksi, enkä saanut siihen mitään uutta tietoa. Muutamasta muusta asiasta sain.
Kiitos siitä kirjoittajalle.
Elämä on välillä todella rankkaa ja olen itsekin raivonnut asiattomasti, koska loputon toivottomuus ja tuska riipivät hajalle.
Nyt aion kokeilla gammalinoleenihappoa (GLA). Rasvahappo, jonka puute voi aiheuttaa masennusta.

• ylös 49
  • alas 23
kokeile yhden kerran

Hei,

Olisitko sinä juuri sellainen ihminen, jolla ei ole dopamiinituotantoa lainkaan tai se on erittäin vähäinen? Älä nyt luovuta juuri kun löytyi sinua koskevaa tietoa! Artikkelissahan kuvailtiin niitäkin tilanteita. Luepa myös Tri Tolosen itsehoitoartikkeleita masennuksesta ja ravinnon vaikutuksesta mielenterveyteen. Sinun tapauksessasi on sitten ilmeisesti oksitosiinin tuotanto ollut voimakasta, raskauden aikana, kannattaa olla onnellinen siitä - sitä ei suinkaan tapahdu kaikille noin voimallisena.

Olet varmaan ehtinyt vajota kovin syvälle toivottomuuteen, mutta jos jaksat kiskaista itsesi ylös yhden kerran, lukemaan tuon artikkelin vielä kerran vähän tarkemmin - se voi muuttaa kaiken.

• ylös 32
  • alas 23
Kiitokset Janille!

Janille suurkiitokset tästä artikkelista!! En muista nähneeni koskaan ennen yhtä perusteellisen valaisevaa selostusta noiden mielihyvähormonien toimintamekanismeista; todella hienosti popularisoitu tiedejuttu. Aiheeseen oli todella paneuduttu ja mietitty miten vähän mutkikkaammatkin asiat saa väännettyä "rautalangasta" -siis sanan täysin positiivisessa merkityksessä. Jatkossa menen saunaankin ihan eri mielellä :D

• ylös 32
  • alas 21
Vierailija

Saunan  löylystä kylmään vesiammeeseen, joka on ulkotilassa, niin kyllä endorfiinit erittyy... tai uimaan, jos lämmittämätön vesipaikka on lähellä.

• ylös 17
  • alas 33
Vierailija

Kiitos hyvästä ja mielenkiintoisesta artikkelista. Samalla löytyi selitys siihenkin, miksi on oikein hyvä idea viedä sairaalle kukkakimppu ja hedelmiä, varsinkin appelsiineja! Tai sitten saunavihta :-).

• ylös 31
  • alas 21
on_hyvä_olla

Olen syönyt yli 40 vuotta dopamiinejä, joskus on ollut 2-3 v taukokin. Vaimo on laittanut ne aina murskattuna ruoassa, ensin salaa yli 10 vuotta. Kun asia paljastui, pidin lähes 3-vuoden tauon. sitten harlittiin samalla tyylillä jatkamista. En tiedä mitä saan, eivätkä ne minua aktiiviseksi muuta, mutta sellaiseksi että kaikki työt tulee tehtyä ja matkailu kauaksi ja kauan kiinnostaa.  

Yksi tapa onkin että saa salaa kaiken, ehkä se on paras. Minulla ei ole mitään ongelmia, ei pelihimoa, ei sähkyhimoja 2 kertaa saunapäivän jälkee ja silloin kun vaimo riisuu sängyn vieressä. 

• ylös 26
  • alas 19
jani

Eka kommentoijalla on paljon käsitelemättömiä asioita aikajanalla. Lapsuus, nuoruus koti suhteet jne, kaikki pitää käydä läpi ja valaista. Nyt selkeesti ne alitajuisina (unohdettuina) kalvaa ja vie kaiken energian. Ilman energiaa ei paljon voi kokea. Tapoja joilla itseään voi purkaa on kirjoittaa auki tapahtumia vaikka paperille tai Mennä psykoterapiaan. Tai tehdä vaikka molemmat. Suosittelen myös kirjallisuutta ja esimerkiksi Jed Mackennan triologiaa. Siellä on myös työkaluja purkamiseen.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat