Kommentit (12)

Vierailija

voi ne kuukautiset loppua jo monta vuotta ennen 50 ikää.itse 50vuotias.kuukautiset loppui jo 4v.sitten.nyt siltikin jonkinasteista mielialan ailahtelua.hikipuuskat jo melkein loppuneet,että nääinkin.muutos tapahtui rajusti n 4-5 vuoden aikana.

Vierailija

Kiitos kun kerroit.Mulla ikää 46 ja aika rajuna alkaneet,kuukautisia tulee vain joka toiset ja kaikenlaista ikävää oiretta ilmaantunut pienessä ajasssa.Oli kylläkin jo kaks vuotta sitten kierron lyhenemistä,vuodon niukkenemista ja ärtynyt olo ennen menkkoja,mutta vähän yllätys,miten lujaa on menty alaspäin.

Vierailija

Mutta näinkin voi mennä; täytän syksyllä 57  v. ja edelleen säännölliset kuukautiset. Vain kaksi kertaa jääneet syystä tai toisesta  pois koko aikana. Neljä jo tietysti aikuista lastakin on perheessämme.

Varmasti perimä vaikuttaa aika paljon ja tietysti olen elänyt hyvin terveellisesti ja paino on ollut aina normaali. Ei alkoholia eikä tupakkaa. Muutenkin olen perusterve, mutta kyllähän nuo vuodot jo joutaisi loppua...

Vierailija

Kyllä, näinkin voi olla. Mieheni sisko on samanikäinen ja kertoi juuri että hänen kuukautisensa ovat kulkeneet kuin kello ilman muutoksia.

Vierailija

Huoh * 

Ihan sama, mitä tulee, kunhan tämä kivulias monsuuni kerran kuussa loppuisi iäksi!

Ikää 50 + , kaikki mahdolliset esivaihtarioireet puskivat päälle samanaikaisesti viitisen vuotta sitten: järjettömiä vuotoja, kovia kipuja, sydämentykytystä, unettomuutta, ahdistuneisuutta, hikoilua.... nivelkipuja. Gynen tutkimuksessa todettiin erittäin ohuet limakalvot, samoin rintarauhaset ovat täysin surkastuneet ja korvautuneet rasvalla.

Pari vuotta sitten oireet yksi toisensa jälkeen jäivät pois, jäljelle jäivät runsaat, tosin jo hiukan niukemmat vuodot ja nuo kamalat kuukautiskivut. Hikoilun tilalle tuli horkkamainen palelu, joka on pahimmillaan illansuussa.

Joka ikinen kuukausi toivon vimmatusti, että kuukautiset olisivat viimeiset.

Gynen mukaan kohdun limakalvot ovat niin olemattomat, että kuukautiset eivät voi enää kauaa riesanani olla. Joka kolmen viikon kuluttua ne kuitenkin aina vain tulevat

Hormonikuureja pari takana, yksi kaavinta ja hormonikierukkakokeilu, joka päättyi ankaraan ahdistuneisuuteen ja härvelin pois ottoon. En liioin uskalla aloittaa korvaushoitoa äitini syöpähistorian vuoksi.

Näillä mennään siis.

Olen lievästi ylipainoinen, reipasta liikuntaa 3-4 krt/vko harrastava, terveellistä ruokaa suosiva kahden aikuisen lapsen äiti.

Vierailija

Voevoe. Kuulostaapa tutulta. Tosin olen saanut "nauttia" noista vaihtarioireista vasta noin vuoden verran. Pari vuotta sitten minulle ehdotettiin hormonihoitoa, mutta, tietysti, aattelin/toivoin pärjääväni ilman. Nykyisin olen tullut toisiin aatoksiin. Minulla on ollut yksi kuukausi ilman kuukautisia, ja uskoin että tämä oli sitten tässä. Höpöhöpö. Kyllä ne taas tulivat, ja voimalla. Meni kaksi viikoa, sitten kolmen päivän tauko. Nyt menossa kolmas viikko. Ja sattuu. Miten sinä jaksoit jokapäiväisen elämän kivun ja jatkuvan verenhukan kanssa? Niijjuu. Olen 50v ja kahden aikuisen lapsen äiti. Keskiraskasta työtä tekevä. Ei työpäivän jälkeen Tosiaankaan jaksa mtn lenkkeilyä tai muuta "huvia".

Vierailija

Vierailijalle 17.2.-14 klo:15.32. Ainut selitys tilanteellesi on "hyvä" perimä. Elintavoilla ei vaihtareihin ole vaikutusta ollenkaan, vaihtarioireet kuuluvat naisen yhteen elämän vaiheeseen. Olet luopunut lähes kaikesta kirjoituksesi mukaan, ja se ei ole elämän tarkoitus. Liian pitkään jatkuneet kuukautiset eivät myöskään ole hyvä asia ja rasittavat kehoasi.  Toivottavasti kunnioitat niitä, joilla on terveysongelmia vaihtareiden aikana, koska emme voi niihin vaikuttaa, kuten yleisesti luullaan. Kaikki kuolevat johonkin sairauteen, vaikka eläisi kuinka askeettisesti ja ns. terveellisesti.  

Vierailija

Olen 50v ja yli viisi vuotta kaikkia oireita ja mielialan vaihtelut, niin hurjia että luulin olevani hulluksi tulossa. Gynekologi kolme vuotta sitten sanoi, että yrittää viimeisillä voimillaan munasarjat toimia vaikka molemmissa myoma vai mikä se oli. Papa viime vuonna puhdas. Turvotuksia ja vuotoja N. Vuoden välein, siis loppuuko tämä vasta kun aika jättää?

Vierailija

Seitsemän vuotta sitten laitettiin Mirena kierukka hoitamaan erittäin runsaita, kivuliaita ja epäsäännöllisiä vuotoja. Toukokuussa hyvin toiminut kierukka poistettiin kun ajateltiin menopaussin jo alkaneen. Toisin kävi...olen nyt 56 v.ja estrogeenia riittää. Taas alkoi järjettömät vuodot. Nyt vuodetaan ja toivotaan että kohtu kokonaan tyhjenisi ja limakalvo näin ohenisi että voisi taas laittaa uuden Mirenan.  Muita vaihdevuosioireita ei ole ollut. Olo lähinnä toivoton...tämä ei lopu koskaan. 

Orelmalainen

Täytän 55 vuotta, eikä vielä ole mitään, minkäänlaisia menopaussioireita. Olen aina liikkunut monipuolisesti, etenkin kuntosali on kuulunut viikkorytmiini jo 17-vuotiaasta alkaen, kaiken muun liikkumisen pohjana. 2000-luvun alusta lähtien olen aktiivisesti vältellyt vaaleita jauhoja ja sokeria. Siinä ilmeisesti "sääsytymiseni" syy. Pidän myös välillä kevyempiä päivä, lähinnä smoothie-ravinnolla. Harrastan fillarointia - sisäpyöräilyä ja ulkona fillarointia, myös lomamatkoilla. Ehkä näillä olen selvinnyt tähän asti ilman mitään fyysisiä tai psyykkisiä muutoksia.

oinas

Olen vähän päälle 40v ja vaihdevuosioireilu on jo alkanut. Aina kun puhutaan vaihdevuosiin liittyvistä oireista ja hoidoista , puhutaan hormonikorvaushoidoista. Mitä sitten , jos ei voi käyttää hormonivalmisteita ? Olisi helpottavaa kuulla siihenkin vinkkejä ja ohjeita .

elämäniloinen

Itselläni ainoita oireita olivat äärimmäinen kiukkuisuus ja väsymys vuotojen epäsäännöllisyyden lisäksi. Gynekologi otatti FSH:n, josta huomattiin vaihdevuosien alkaneen. Monen montaa erilaista estrogeeniä kokeiltiin, ei apua, vuodot jatkuivat, jotkin nostivat myös painoa. Gynekologi sanoi, että vuodot pitäisi saada loppumaan, kun ikääkin jo yli 55 vuotta, kasvattaa kuulemma kohtusyöpää. Otettiin myös erilaisia kokeita, kohdun sisältä mm. Nyt olen syönyt Tibolonia kolmen vuoden ajan, lähes heti vuodot loppuivat ja olo parani, ei ole kuumia aaltoja ollut koskaan. Tosin univaikeuksia on aina ollut, mutta ne johtuvat lähinnä kroonisista kivuista. Liikun ja olen normaalipainoinen. Mielestäni kenenkään ei tarvitse kärsiä vaihdevuosioireista, vaan etsiä yhdessä hyvän gynekologin kanssa sopiva hormoni, jota voi käyttää mahdollisimman pienellä annoksella ja käydä säännöllisesti tarkastuksissa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat