Kommentit (5)

Vierailija

Erittäin hyvä kirjoitus. Unettomuuteen ei liene kukaan ole kuollut. Ja kyllä ne ajatukset kuin huolet näyttävät siirtyvän unen laatuun. Tiedostaminen, mlhin kirjoituskin viittaa on puolivoittoa päästä yhä parempiin yöuniin. "unigäiriöinen"

Vierailija

 

Yli miljoona suomalaista kärsii jatkuvista tai epäsäännöllisistä uniongelmista. Päivitin aiemmin tällä viikolla Facebookin puolelle listan koneeni syövereistä löytämistäni muistiinpanoista uneen liittyen. Toivon, että tiivis lista antaa myös tietynlaisen muistutuksen niille, jotka tykkäävät kommunikoida ympäristöönsä "olen kokeillut kaikkea" -tarinaa...

 

 

 

✔ Fyysinen aktiivisuus! 

 

✔ Riittävän matala lämpötila makuuhuoneessa (15C, max. 20C) 

 

✔ Sisäilman laatu: tuulettaminen, ilmanputsarin käyttö (UV, HEPA, aktiivihiilisuodatus, fotokatalyyttinen hapetus, ionisaattori), ilman kosteuden tarkkailu, homeriskin poissulkeminen (tarratestit itse / laitteelliset mittaukset ammattilaisen toimesta)

 

✔ Stimulanttien (kofeiini, alkoholi etc.) välttäminen iltapäivällä / illalla (tarvittaessa 1000-2000mg C-vitamiinia nopeuttamaan kofeiinin poistumista kehosta (kakadu, camu camu, acerola, ruusunmarja, askorbiinihappo) / kardemumman siemenet pursekeltuna kokonaisina (5-10 kpl) vähentämään keskushermoston stimulaatiota)

 

✔ Elektromagneettisen stressin minimointi (lentokonetila puhelimeen, WLAN pois päältä jne. Makuuhuoneen skannaus säteilytasojen suhteen (EMF- / EMC-mittarit) -> sängyn paikan valitseminen. Huomioi säteilyn heikkeneminen etäisyyden neliössä, pintojen läpäisevyys, permeabiliteetti jne. Lisäksi yleinen feng shui / sängyn asento.

 

✔ Terapialähtöisesti lisäravinteena: tryptofaani 3000mg, 5-HTP 200mg, melatoniini 3mg noin tunti ennen nukkumaanmenoa (testaaminen kyseisessä järjestyksessä, jolloin keholla mahdollisuus tuottaa tasapainoisemmin biokemiallisen ketjun lopputuotteita -> serotoniini, melatoniini, DMT). Ei "kilpailevia" aminohappoja / ruokia samalla aterialla. 

 

✔ Valeriaana, kava kava, kamomilla >> teenä (relaksantit / sedatiivit). Lisäravinteena mm. L-teaniini 200-400mg

 

✔ Magnesiumkloridi iholle / kylpyvedessä. Ulkoisesti 30% liuos, jonka voi valmistaa helposti itse mg-kloridista (jauheena apteekista) tai hankkia valmiina liuoksena spray-pullossa (luontaistuotekaupat, apteekit) >> yleisesti riittävien mg-tasojen varmistaminen varsinkin aamuyöllä 04-05 välillä) heräilevillä!

 

✔ Sängyn ergonomia, nukkumisasento (Futon, Tempur, nukkuminen ilman tyynyä etc. -testit. Mieto inversio / lantio sydämen yläpuolelle -> lisämunuaisten "buuttaamiseen" tätä kautta. Alasti nukkuminen -> ei lymfajärjestelmää / verisuonistoa tukkivia kuminauhoja lantiolla

 

✔ Lakanoiden ja peiton materiaalien päivittäminen (Vastran kankaat (ayurvastran ideologialla valmistetut: etenkin iho-ongelmista kärsiville), luomupuuvilla, silkki jne. ihon kollegeenin ja keratiini kanssa paremmin "keskustelevat" materiaalit -> parempi termoregulaatio

 

✔ Suitsukkeet / relaksoivat eteeriset öljyt (ylan ylang, vanilja, ruusu jne.)

 

✔ Täyden spektrin lamput makuuhuoneessa / valaistuksen himmentäminen tietoisesti viimeistään 2h ennen nukkumaanmenoa (tietokoneen näytön säätely automatisoidusti F.lux -ohjelman avulla - synkronointi auringonlaskuun sijaintisi mukaan, himmeät suolalamput jne.). Sinisten valonspektrien välttäminen vähintään 2h ennen nukkumaanmenoa (tarkoitukseen kehitetyt kalvot tietokoneen näytölle / lasit päähän). Tilan pimentäminen verhojen avulla jne.

 

✔ Earthing mat (kehon biologisten rytmien tukemiseen lupaavia tuloksia pienillä koeryhmillä -> lisää REM-unta melatoniininerityksen tasapainottumisen kautta

 

✔Bemer, piikkimatto jne. -mahdollisuudet sängyn päälle >> relaksoiva vaikutus pintaverenkierron paranemisen ja lisääntyneen kehotietoisuuden kautta

 

✔ Meditaatiotekniikat, lucid-tekniikat, unipäiväkirjan pitäminen jne.

 

Jaakkohalmetoja.com

 

 

Unettomuutta voi hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia (ei aiheuta aamuväsymystä tai uneliaisuutta eikä vaikuta unen rakenteeseen), ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava, jos sairastaa epilepsiaa tai käyttää verenohennuslääkettä. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta. Melatoniinin etuna on ,että se ei aiheuta aamuväsymystä tai uneliaisuutta

Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista (puoliintumisaika n. 5 tuntia) melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.

Reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 1mg, 3mg ja 5mg vahvuutta tablettia 100 kappaleen pakkauksessa 12-30€ riippuen apteekista (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini), sekä pitkävaikutteinen Circadin 2mg, joka maksaa n. 30€ 30 kappaleen pakkaus.

Ulkomailla melatoniini on reseptivapaa luontaistuote, jota on sekä lyhyt- että pitkävaikutteisena eri vahvuuksina.

Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

Vierailija

Keski-iässä nukkumiseni on parantunut huomattavasti testosteronikorvaushoidon myötä, samoin kuin mielialani.

Lisäksi on turha pitää hoidettavia asioita, erityisesti työasioita päässään pyörimässä. Niistä kannattaa pitää listaa, jota sitten yliviivaa ja täydentää tarpeen mukaan.

Eikä enää kahvia illansuussa.

Yli sata vuotta vanhassa lääkärinkirjassa, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista, lääkäri kertoo, ettei tiedä yhtään ihmistä, joka tehtyään päivän ruumiillista työtä raittiissa ilmassa, kärsisi unettomuudesta. Se kertoo jotain liikunnan ja raittiin ilman tarpeellisuudesta.

Nykyään nukun kuin tukki.

 

Vierailija

Jännitin lähtöä Turkkiin viikon  lomamatkalle; miten selvitään 2,7 vuotiaan ja 8kk ikäisten lastenlapsien kanssa.Lento lähti sunnuntai-iltana suomesta ja yöllä 5.00 oltiin hotellilla Turkissa sidessä.Siitä alkoi valvominen jota kesti koko viikon seuraavana sunnuntaina-iltana oltiin suomessa.Sen jälkeen sitte nukuttikin viikon verran. Ei olis kannattanu stressata mutta,minkä se koira karvoille voi.Lapset nukkuvat yöllä tosi hyvin ilmastoidussa huoneessa,niillä ei ollut koko aikana mitään hätää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat