Painonhallintaohjelma laihtujalle

Painonhallintaohjelma laihtujalle

Kiinnitetty

Hyvä Terveys suunnitteli ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnian kanssa painonhallintaohjelman. Kahden viikon ohjelma on tehostartti laihduttajalle. Paino lähtee laskuun, kun teet pieniä mutta pysyviä muutoksia ruokailussa ja sallit itsellesi herkkuhetken silloin tällöin.Lue koko juttu

Kommentit (13)

Tsemppiä ! Ja hyvä homma että vaikka nuori oletkin niin et ole lähtenyt niihin "pikaihmekuureihin" vaan olet ottanut tommosen viksun näkösen ruokavalion :)

Ruisleipä aiheuttaa niin monelle ikäviä suolisto-oireita, että sen sisällyttäminen päivittäiseen dieettiin on varsin arveluttavaa. Kourallinen manteleita leivän tilalle, niin dieetin makrojakaumakin muuttuu nälänhallinnan kannalta optimaalisemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

tää on kyllä ihan hyvä dieetti mutta dieetti tulee kalliiksi kun joka päivä eri ruokaa sitä ei voi hyödyntää seuraavina päivinä ja ruuan valmistus määrät kuitenkin 4-5 annosta per ateria

Tässä dieetissä on aivan liikaa turhakkeita. Suklaa tai myslit eivät kyllä kuulu laihduttajan lautaselle, 2 viikon laihiksen jaksaa kuka tahansa ilman suklaan+muun mässyn puputtamista. Ruisleipäkään ei ole pakollinen, kasviksista saa kuitua ja puuroa kun syö niin reilulla kädellä leseitä sekaan.

Muutenkin toi kalorimäärä on ihan liian iso jos henkilö ei kykene liikuntaa harrastamaan. Itselläni on lapset pieniä eikä todellakaan ole yhtään ylimääräistä tuntia vuorokauteen ilmestymässä, vuorotyö vaatii veronsa joten on pakko nukkuakin joskus. Energiantarve on alle 1300kcal itselläni, alle 30v naisella rauhallisessa toimistotyössä sikäli että en liiku. Ei tuolla ruokavaliolla laihdu, päinvastoin! Huonoja ohjeita...

Vierailija

Tässä dieetissä on aivan liikaa turhakkeita. Suklaa tai myslit eivät kyllä kuulu laihduttajan lautaselle, 2 viikon laihiksen jaksaa kuka tahansa ilman suklaan+muun mässyn puputtamista. Ruisleipäkään ei ole pakollinen, kasviksista saa kuitua ja puuroa kun syö niin reilulla kädellä leseitä sekaan.

Muutenkin toi kalorimäärä on ihan liian iso jos henkilö ei kykene liikuntaa harrastamaan. Itselläni on lapset pieniä eikä todellakaan ole yhtään ylimääräistä tuntia vuorokauteen ilmestymässä, vuorotyö vaatii veronsa joten on pakko nukkuakin joskus. Energiantarve on alle 1300kcal itselläni, alle 30v naisella rauhallisessa toimistotyössä sikäli että en liiku. Ei tuolla ruokavaliolla laihdu, päinvastoin! Huonoja ohjeita...

Hah vai liikaa? Itse syön n.2000kcal päivässä ja laihdun. Tietty eroa on se että minä nostan takamustani sohvalta ja omaan lihaksiakin. Olen kahden pienen lapsen normaalipainoinen äiti ja omaa aikaa ei oikeastaan ole yhtään. Aamuyöllä voi käydä lenkillä ja muutenkin omaa järkeään saa ja voi käyttää. Ei maailma voi pyöriä yhdentyyppisen ihmisen mukaan.

 

itse syön aamuisin pähkinäsiemensekoitusta 2 rkl, n.2dl valion teollisuusrahkaa ja marjoja sekä 3rkl kokonaisia tattrisuurimoit (turvotettu) tai 1dl kaurahiutaleita = muumikuppi. onko se liikaa!!?? muuten syön tuon kalataista, mutta 17 jälkeen en syö mitään ellei ole nälkä. olenkos painottanut aamupalan väärin.

Ihme, jos paino tippuu näillä ruokaohjeilla pysyvästi. Aikuinen ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja pääasiallisena energian lähteenä, etenkin jos tarkoituksena on pudottaa painoa. Paras tapa on noudattaa LCHF ruokavaliota, jossa rasvan syönti on sallittua ja itse asiassa avain laihdutukseen. Jos sen vielä yhdistää 16/8 dieettin, jolloin syödään vain kaksi ateriaa päivässä kahdeksan ja 16 tunnin väliajoin niin paino alkaa tippua. Parasta tässä dieetissä on että nälän tunnetta ei ole ja veren sokeri pysyy tasapainossa, kun kroppa on tottunut käyttämään rasvareserviään.

Kehotan seuraamaan ruotsalaislääkärin Andreas Eenfeldtin bloggia. Mielenkiintoista kuinka moni diabetespotilas (kakkostyyppinen) on pystynyt vähentämään tai peräti lopettamaan insuliininkäyttöä LCHF (Low Calory High Fat) dieetin avulla. Mielenkiintoista on myös kanadalaissen Dr Jason Fungin esitelmät diabeteksen syistä. Tärkeää ei ole pelkästään mitä syö vain myös kuinka usein syö (ja tällä ei tarkoiteta että aikuinen ihminen napostelee ruokaa kaiken päivää). Kuka ihme on keksinyt että välipalat ovat tarpeelisia? Voisiko olla näin, että elintarviketeollisuus eli ne jotka myyvät kyseisiä tuotteita?

 

Näin glykeemistä kuormaa tulkitaan:

GK 0–10: Syö huoletta.

GK 11–19: Nauti yhdessä proteiinien kanssa, niin glykeeminen kuorma alenee.

GK yli 20: Nauti vain harkiten.

 

Ruisleivän GI on 58 ja hiilihydraattia on 100 grammassa leipää 49 grammaa.

Ranskanleivän GI on 70 ja hiilihydraattia on 100 grammassa leipää 50 grammaa.

Perunan GI on 50 ja hiilihydraattia on 100 grammassa perunaa 13 grammaa.

Tumman keitetyn riisin GI on 55 ja hiilihydraattia on 100 grammassa riisiä 29 grammaa.

 

Kaikki viljat, peruna ja riisi omaavat korkean GI:n sekä sisältävät runsaasti hiilihydraatteja.

 

Kaikki hiilihydraatit muuttuvat sokeriksi ja läskiksi, jos et niitä kuluta.

 

Viralliset ravitsemussuositukset yli 2 vuotiaalle ovat:

Päivittäisestä energiasta 40%  pitää tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen naisen n. 70kg ravinnossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia.

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 25 grammaa proteiinia, yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa.

Lihasvoimaharjoittelu lisää proteiinin tarvetta!
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/lihasvoimaharjoittelu-lisaa-proteiinin-tarvetta/#.VbnjrvmqZqj

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Lähde:  Valtion ravitsemusneuvottelukunta (VRN)

Tämä suositus ei täyty mitenkään edes laitosruokailussa.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

Hyvällä ruokavaliolla, riittävällä liikunnalla, riittävällä levolla, hyvällä yöunella ja ravintolisien käytöllä voitaisiin ehkäistä paljon terveydenhuollon kuluja. Nykyinen hoitojärjestelmä on kuitenkin jo lääkärikoulutuksesta alkaen niin lääkehoitokeskeinen, että muutos tuskin tulee tapahtumaan. Ja media ja virallinen taho kyllä varmistaa, että Matti ja Maija Meikäläinen aloittaa jatkossakin aamunsa mikropuurolla rasvattoman maidon kera ja nauttii päivän aikana runsaasti margariinileipiä :(

Maailman vauraimmassa maassa syödään ala-arvoista ruokaa myös päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla. Länsimainen lääketiede ei suostu ottamaan ravitsemusta terveydenhoidon osaksi. Ruokapyramideilla ei tehdä mitään, jos ei konkretiaa ravitsemuksesta saada toiminnan tasolle. 

Ullis

Onhan näitä kivoja laihdutusohjeita, mutta kun on ruokaongelmainen niin vaikea soveltaa. Ensinnäkin vatsani ei kestä raakoja vihanneksia, salaatit saa vatsani aivan kuralle. Kasvikset syötävä kypsennettyinä.Lisäksi paljon allergioita, päällimmäisenä vilja allergia, ruis, vehnä, kaura ja ohra. Sitten vielä erilaisille siemenille, pellavansieme ja auringonkukan ja sinapinsiemen, joten gluteiinittomista valmisleivistäkään ei paljon löydy.maitotuotteet myös vaihtuneet maidottomiksi. Olisippa kiva päästä ammattilaisen suunnittelemalle dietille, olisi suunnittelijalle haastetta, itse olen väsynyt jo mitä söisi, ja sen näkee, paino senkus nousee.

Sami Sundvik

Ja Gefilus. Koska Valio.

Tuosta kun laskee montako Valion tuotetta eri muodoissa listasta löytyy, niin onhan se vähän kornia että väitetään ravitsemusterapeuttien olevan absoluuttisen puolueettomia :)

sopusuhtainen

Hohoijaa Sami ja muut asioista "paremmin tietävät". Eiköhän nämä tällaiset lehtien sivuilla olevat ohjeet ole suuntaa antavia, ja jokainen voi jättää/vaihtaa sen ruisleivän pois tai ottaa muuta sopivaa hh tilalle. Ja sinä jolle ei tuntunut sopivan mikään ruoka-aine, kyllä noilla vaivoilla jo pääsee jonkinlaiseen ravitsemusneuvontaan, et ilmeisesti ole edes yrittänyt. Ja Saminhan ei ole pakko ottaa Valion mehua, vaan voit syödä tuon osan itse poimittuina marjoina. Kummallista jorinaa aina kun jonkun muun kuin sen oman gurun tekemä ohje tulee esiin. 

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat