Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

haluaisin tietää että mikä on oikea diagnoosi:HYPPÄSIN KAATUVAN PYÖRÄN SELÄSTA N.METRIN PÄÄHÄN.EN PYSTYNYT KÄVELEMÄÄN JALALLA.NYT LISÄKSI TULLUT KUUMETTA JA SELKÄ KIPUA,KÄVIN LÄÄKÄRISSÄ LUMBALGIA.jäi kuitenkin kipu jäljelle mitä teen

Vierailija

Minulla on ollut selkä kipeä tosi kauan.Olen käynyt lääkärilla ja mitään ei auttanut mutta nyt swlkään sattuu tosi kovaa ja kuumetta tulee aika paljon.Olen 17 vuotias joka rakastaa urheilua mutta tämä selkäkipu estää minua urheilemiseen.

Vierailija

Selkäkivut vaivaavat monia meistä. Fysiatri Jukka Pekka Kouri kertoo, kuinka kannattaa elää, jotta selkäkipuja ei tulisi.

http://areena.yle.fi/tv/2256490

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. Ja hän vaatiikin, että lasten virallinen D-vitamiinin saantisuositus nostetaan 50µg:aan päivässä läpi vuoden pikkulapsilla.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Vierailija

Kipuili alkoi yli kuukausi sitten. Kipu oli aluksi vain polvessa joka on leikattu pari vuotta sitten. Alaselkä kipeytyi, ja kipu alkoi säteilemään vasempaan jalkaan. Sitten jalka alkoi puutumaan, välillä lähtee kokonaan tunto ja menee kylmäksi. Kyynärsauvat ja vahvat kipulääkkeet käytössä. Ohjattu leikkaavalle lääkärille, jos tulee alapääongelmia tai puutuminen ei lopu. Puutuminen kuitenkin välillä lakkaa, ja kova kipu tulee tilalle niin voiko se silloin olla niin vakavaa? En tiedä johtuuko selästä vai jostain käyttämästäni lääkkeestä, mutta vessaan tulee välillä kova kiire.

Vierailija

Selkä on usein ihan jumissa ja hartioissa ja lapaluiden alla on kipeitä patteja. Niska ja alaselkäkin on joskus jumissa. En tiedä mistä tämä johtuu. Voisiko olla vääränlainen sängynpatja tai huono istuma-asento? Olen 16 vuotias tyttö. Mikä ylipäätään auttaisi selkäkipuihin?

Vierailija

mä olen aika nuori peruskoulua käyvä tyttö. mun alaselkä on tosi kipeä aika usein ja mietin et mistä tää johtuu. se voi toki olla vaan jumissa mut siihen sattuu. mitä mä voin tehdä että tää kipu helpottaa edes vähän?

Lääkkeillä töissä

Yleislääkäri tyypillisesti toteaa, ettei selkäkipu ole vaarallista. Pitää vain liikkua, vaikka sattuisikin. Näin he vastaavat, koska selkäkipujen ja vammojen vähättely on ollut valtavirtaa jo vuosia.

Itse olen jo päätynyt siihen, etten enää vaivaa yleislääkäriä selkäasioilla, vaan etsin spesialistin. Onneksi on varaa.

NewEra

Nyt oikeesti alle 18v lapset ja nuoret huomio.

Menkää suosiolla kouluterveydenhuoltajalle ja kertokaa sinne mahdolliset kivut. Toivottavasti teillä on yhtä järkevät henkilöt siellä kuin itselläni oli nuoruudessani. He tutkivat teidät ja tarpeen vaatiessa laittavat menemään jopa kunnan lääkärille (mahdolliset maksut eivät mene teidän perheeltä vaan kunnalta). Sama koskee varsinkin poikia, joilla on armeija edessä. Käyttäkää hyödyksi ne viimeiset ilmaiset hammas- ja terveydenhuollot siellä armeijassa sitten.

Marilyn

Olen vasta 30v. nuori nainen. Kohta tässä jo 10vuotta taistellut selkäsärkyjen kanssa. Kaikki alkoi parisen kuukautta esikoiseni ja ainokaiseni synnytyksen jälkeen. Olin tulossa aivan normaalisti rappusia alas, kunnes lonkkani lähti paikoiltaan ja rusahti paikoilleen kun seuraavalle rapulle koko painolla "nytkähdin" alas. Silloin ei kukaan tutkinut mitenkään, vaan tungettiin vain särkylääkettä ja lepoa. Siitä lähtien viiltävä kipu, särky, selän jumitus, alaselkä ja lonkka särky ja alaselän kuumotus ovat olleet arkipäivää..Yksinhuoltajana lapsen kanssa..hammasta purren ja itkua pidätellen on vain kestänyt vaikka mitkä tekemiset ja touhut oman lapsensa kanssa. Täällä Lahdessa on niin p*skat hoitajat ja lääkärit tulleet jatkuvasti eteen, että tämän 10v. aikana KUKAAN EI OLE millään tapaa kuvannut, ei painellut rankaa tms., ei yhtään mitään.. Ainut "hoito", jota olen saanut oli "kumarra niin paljon kuin pystyt" ja sormella tökkäys selkään ja "No tässä sinulle lihastenrentouttajaa ja kahta särkylääkettä", kiitos ja näkemiin. Kaiken kukkuraksi lihasrelaksantissa luki että jo 3tablettia vuorokaudessa saattaa aiheuttaa yliannostuksen, minulle oli määrätty 3-5/vrk. Lisäksi vain tonnista panadolia ja burana800mg. Eikä mikään auttanut. Kun meni uudelleen, sanottiin sitä niin tyypillistä "kokeillaan vielä tämä resepti ja jos sitten ei auta niin tule uudelleen". Yksityiselle ei valitettavasti ole varaa. Raivostuttavinta ja turhastuttavinta tässä on se että koko lapseni lapsuuden jäänyt asioita ja tekemisiä häneltä pois, koska aina ei ole itse pystynyt edes kunnolla kävelemään. Kukaan hoitava taho ei näitä asioita ymmärrä.

Tsemppiä, voimia ja sitkeyttä teille kaikille jotka joutuvat elämään tavalla tai toisella särkyisää elämää <3

Liikutko tarpeeksi? Pitkään istuminen ja tietokoneen ääressä oleilu aiheuttaa jumeja niskoihin, hartioihin ja selkään. Kävely, juoksu kuntonyrkkeily ja ylipäätänsä liikunta auttaa suurelle osalle kyseisistä kivuista kärsiville. Käy kuitenkin lekurissa varmistamassa, ettei ole vakavampaa. Jos diagnoosi on lorvikatarri, niin ei muuta ku tennarit jalkaan ja liikunnalla lääkitsemään ja elämäsi alkaa taas hymyillä!:) Tsemppiä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat