Borrelioosi

Vierailija

Hei! Löytyykö täältä Hesassa asuvaa nyt kesällä 2013 Borrelioosin saanutta jolta saisi vertaistukea ja voisimme tavata livenä?Itseäni puri punkki nyt heinäkuulla 2013 ja olen ollut iv-hoidossa 3vko suoneen ja nyt alkaa 3kk antibiootti kuuri borrelioosiin.Olisi mukava saada siis vertaistukea toisesta jolla borrelioosi ja asut täällä Hesassa.Odottelen yhteydenottoja.t Kirsi

Kommentit (12)

Vierailija

Suomen Lyme Borrelioosi ry:n jäseniä asuu lukuisia Hesan seudulla ja he kokoontuvat säännöllisen epäsäännöllisesti. Lisäksi vertaistukea järjestön kautta saa myös heidän foorumillaan, infopuhelimissa (norm. puhelumaksut) ja muissa tapahtumissa.

Jäseniä löytyy ns. laidasta laitaan: akuuttia varhaisvaihetta sairastavia, kroonista borrelioosia sairastavia, kauan sairastaneita, vähän aikaa sairastaneita, omaisia, terveydenhuollon ammattilaisia sekä muita borrelioosia sairastamattomia kannatusjäseniä.

Vierailija

Hei taas,
Laitoin sinulle jo aiemmin kysymyksen. Kyselen läheisenä asiaa. Mistä sait lähetteen tuonne Auroran sairaalaan? Kävitkö Jarmo Oksin vastaanotolla Turussa?

Netissä asiaa selvittäneenä ymmärrän asenteesi tuon yhdistyksen osalta.

Vierailija

Hei! Sain lähetteen Auroran sairaalaan helsingin kaupungin terveyskeskuksen kautta kiire lähete 1-7pv ja Aurorassa olin sisällä borrelioosin takia 2pv ja sinä aikana aloitettii iv hoito ja sen jälkeenm kotisairaala kävi luonani kotona antamassa iv hoitona lääkettä borrelioosiin,nyt olen aloittanut antibioottikuuri mikä kestää joulukuulle asti borrelioosiin ja kipuja on vielä jalassa silloin tällöin ja liikkuminen hankalaa pidemmillä matkoilla ilman keppejä.Löytyykö täältä Hesasta toista jolka saanut borrelioosin tänä kesänä 2013,jos löytyy ota yhteyttä,sillä vertaistukea haluaisin toiselta.t kirsi

Vierailija

Löytyykö ketään Hesassa asuvaa joka saanut nyt 2013 kesällä punkin puremasta borrelioosin jos niin ota yhteyttä olisi mukava saada vertaistukea.t kirsi

Vierailija

Hei! Löytyykö täältä Hesasta ketään joka saanut borrelioosin nyt kesällä 2013,jos niin olisi mukava saada vertaistukea,voisitko ottaa yhteyttä?t kirsi

Vierailija

Heippa, epäilen sairastavani borrelioosia, vaikka borrelioosiin erikoistunut lääkäri ei sitä kuulemma minulla epäilekään olevan selvästä elokuun 2013 olevasta ihottumarenkaasta ja veren kohonneiden borrelia vasta-aineista huolimatta! :/ Olin silloin vielä raskaana, kun huomasin tämän ihottuman reidessäni, mikä vielä laajeni ja muuttui selväksi kohollaan olevaksi kutiavaksi ja hilseileväksi renkaaksi pikkuhiljaa. Epäilen saaneeni borrelioosin kesäkuussa 2013 paarman puremasta, sillä siitä kohtaa iho ärtyi pahasti ja samaan kohtaan tuli tämä ihottuma vähän yli kuukauden päästä pikkuhiljaa. Synnytyslääkärilta kysyin ihottumasta(kun se ei virlä ollut selvä rengas) ja lääkäri epäili sen olevan vaan jotain hormonaalista ihottumaa/atopiaa. Uskoin valitettavasti enkä ajatellut enää asiaa niinkään, sillä laskettuun aikaan oli enää pari vkoa ja jännitin synnytystä. Viikko Synnytyksen jälkeen aloin taas miettimään ihottumaani kun se ei ollut edelleenkään häipynyt mihinkään ja hakeuduin ihotautilääkärille, joka epäili sen olevan silsa. Pyysin varuiksi kumminkin borrelialabrat, joita lääkäri alkuun vastusti, sillä ihottumani ei kuulemma vaikuttanut yhtään siltä. Silsanäyte olikin negatiivinen ja borrelioosin toinen arvo koholla(viitearvo alle 18, niin mulla oli 32). Ihotautilääkäri soitti ja sanoi huolettomasti, että määrää nyt 2vkon ab-kuurin jakaikki hoituu sillä eikä tarvitse olla yhtään huolissaan vauvasta, sillä häneen tämä ei voi tarttua?! Pelästyin kamalasti ja varasin ajan Mehiläisen borrelioosiin erikoistuneelle lääkärille. Hänkin sanoi, että kyseessä on varmasti vaan granuloma annulare eli joku selittämätön hormoneista johtuva ohimenevä ihottuma. Hän myös vakuutteli, että vauvalla on kaikki kunnossa, vsikka mulla borrelioosi olisikin ja minutkin saataisiin kuulemma kuntoon jokatapauksessa myös. Hän kumminkin ohjeisti syömään kuurin varuilta loppuun suuremmalla annostuksella ja 3vkon kuurina. Se kuulemma riittää nyt hoidoksi. Hän sanoi, että hän laittaa varuiksi lähetteen kontrollikokeisiin, jos haluan mennä katsomaan arvot uudestaan aikaisintaan kk päästä. Minä sitten unohdin koko asian tai en halunnut ajatella, kun lääkäri niin kovasti vakuutteli ettei huolta ole, joten en käynyt labroissa. Nyt noin 8kk jälkeenpäin tämän kesän alussa minulle ilmeni ehkä helteiden myötä laskimovaivaa(?) jaloissa..jalat tuntuivat kipeiltä ja turvonneilta päivän päätteeksi, vaikkei turvotus ollut mitenkään silminhavaittavissa. Jaloissa oli kasvukivuntyyppistä kipua etenkin iltaisin levossa. Meillä on kumminkin sukurasitteena suonikohjut, joten ajattelin tämänkin olevan sukurasitteesta johtuvaa, vaikkei minulla ole ainakaan näkyviä suonikohjuja. Kävin lääkärissä, joka ohjeisti vaan tukisukat ja jalat koholle. Sitten nämä vaivat helpottivat, mutta tilalle tuli säärien ja reisien särky(kasvukivun tyyppistä), nilkkojen, osittain varpaidenkin ja jalkapohjien särky etenkin päkiän kohdalta. Kipu tulee aika nopeasti jo kun lähdin kävelemään, mutta tuli välillä levossakin. Eniten särkee ehkä oikeaa jalkaa, välillä myös vas. Minulla kipeytyy nykyään myös ranne herkästi rasituksessa, esim.jos olen hetken koneella tai näpyttelen puhelinta. Näiden vaivojen takia lähdin ottamaan nuo borrelia vasta-aineet uudestaan noin3vkoa sitten ja ne olivat kohonneet entisestään :/ olivat nyt siis 45 entisen 32 sijaan :/ kävin tuolla samalla borrelioosilääkärillä, joka oli edelleen sitä mieltä ettei olis kyse borrelioosista, vaan jostain muusta, mikä nostaa tuota vasta-ainelukua..lääkärin mielestä borrelioosin ollessa nuo arvot olisivat ainakin kymmen tai tuhatkertaiset ja toinenkin vasta-aine olisi koholla. Hän määräsi minulle sitten vielä muita labroja mm.keuhkoklamydian,kilpirauhaskokeet,pvk:n ja mykoplasman. Kaikki muut arvot olivat ok, paitsi mykoplasman arvo oli 230, kun sen pitäisi normaalisti olla alle 45 :/ lääkäri vaan kuittasi asian niin, että antibioottikuuria ei tarvita, kun mulla ei juurikaan ole pahempia oireita :/ mutta eikös mykoplasma yleensä kulje borrelian rinnalla? :/ lääkäri ohjeisti nyt vielä käymään uudestaan borrelialabroissa, kun edellisestä labrasta on kulunut kuukausi, niin katsotaan sitten mihin suuntaan se arvo kehittyy :/ lääkäri sanoi taas ettei huolta, kun olen syönyt kumminkin sen ab-kuurin silloin joskus ja noi arvot vaan niin lievästi koholla, mutta huolettaa silti, että mitä jos nämä oireet tästä vielä pahenevat reilusti enkä saa oikeaa hoitoa ajoissa?! :/ pelkään jokapäivä! Ja eniten pelkään, että olen tartuttanut pienen lapsenikin :,( Kuka lääkäri olisi pätevä oikeasti hoitamaan tätä asiaa? Asun itse pk-seudulla myöskin.

Vierailija

Hei! En tiedä mistä kyselisin tai mihin kirjottaisin mutta eksyin yönne sivustolle. Minulla oli useampi vuosi sitten, n.5-10, punkki, ja olen viime aikoina alkanut pelkäämään, että olisinko mahdollisesti saanut borrelioosin. Minulla on ollut jo useamman vuoden ajan oireita, joille ei löydy syytä ja jotka sopivat borrelioosin oireisiin. Luettuani kyseisiä oireita totesin että minulla on suurinosa niistä, mm jatkuvaa päänsärkyä ja väsymystä, lihas ja nivelkipuja ja särkyjä, hengenahdistusta, raajojen puutumista, vatsa ja selkäkipuja, niska jumissa, rintakipua ja paljon muita borrelioosin oireita. Joten olisin todella kiitollinen jos saisin lisätietoa jatkomenettelyistä ja mm siitä, ottaako lääkärit tosissaan borrelioosiepäilyjä. Olisi kiva kuulla myös jatkohoidoista ja siitä miten taudin kanssa voi elää, pitäisikö hakeutua lääkärille vai onko siitä mitään apua.. Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat