Vähennä lihansyöntiä

Kommentit (11)

Vierailija

Eipä ole minulle vaikeaa tämä lihaton lokakuu, kun jo vuosikymmeniä olen ollut ilman lihaa. Lihakarjan kasvatus pahentaa ilmastonmuutosta, ja etenkin punainen liha on epäterveellistä, kuten tuossa ylhäällä kirjoitetaankin. Myös ajatus teurastamisesta estää tehokkaasti liharuoan syöntini, pistää vastaan kerta kaikkiaan (lihan vatsaan pistäminen).

Vierailija

Niinpä. Jos ei kiinnosta ihmisoikeudet, eläinten hyvin-/pahoinvointi tai ympäristöasiat niin luulisi sentään oma tai jälkeläisten terveys. 

paksupoeka

Joulunaikaan söin paljon kinkkua ja lihaa. Huomasin kun oireileva viisaudenhammas ja ien olivat koko ajan tulehtuneena ja kipeänä. Nyt kun Joulu on ohi, syön hillitysti lihaa, eikä hammas ole enää tulehtunut.

Asdfgh

> > > Kasvihuonekaasut ohentavat otsoonikerrosta, mikä on ilmastonmuutoksen syy. < < <

No ei se nyt sentään ihan noin toimi... Kasvihuonekaasut heijastavat maapallolta avaruuteen lähtevää lämpösäteilyä takaisin, millä on niiden lisääntyessä maapallon keskilämpötilaa nostava vaikutus. Otsonikerros taas pysäyttää avaruudesta tulevaa, mm. ihosyöpää aiheuttavaa auringon ultraviolettisäteilyä. Ja otsonikerrosta tuhoavat kaasut ovat eri asia kuin kasvihuonekaasut, vaikka jotkin niistä ovat tietääkseni myös voimakkaita (joskin määrältään suhteellisen vähäisiä) kasvihuonekaasuja.

Vierailija

"Naudan pippuripihvi 32 e
"Meetvursti 20 e
"Kalkkunan ohutleike 15 e
"Porsaan ulkofilee 13 e
"Naudan jauheliha 10 e

Mistä ihmeestä nää hinnat on repäisty? Stockmannin lihatiskiltäkö? Meidän kaupassa kertaostokset on vain kolmannes noista hinnoista, Kalkkunan ohutleikekkin maksaa noin 3-5 euroa rasia.

Vierailija

1. Ihan kaikissa eineksissä on lisäaineita. Ne ovat Eviran mukaan ihan terveellisiä. On jalosteita, joissa ei ole lisäaineita ja yksi niistä on Snelmann. Pirun hyviä ovat heidän valmisteensa.

Verenpaine nousee yleensä liiasta ”sokerista”, ei suolasta. Liika natrium (nostaa verenpainetta) ei kerry elimistöön vaan poistuu virtsan mukana. Siis normaalisti, kun elimistö on tasapainossa. Näin ei käy jos noudattaa virallisterveellistä tärkkelyspitoista (paljon hiilihydraattia) ruokavaliota ja insuliini on jatkuvasti koholla, sillä kohonnut insuliini pysäyttää munuaisten natriumin erityksen.

Yksinkertainen fakta, tunnettu 1920 -luvulta asti. Ihmisille ei vaan kerrota. 

Miksi?

Esimerkiksi VHH ruokavalion alkuvaiheessa paino laskee nopeasti muutaman kilon. Se ei ole läskiä vaan nestettä, joka poistuu kun insuliinitasot laskevat ja munuaiset ryhtyvät erittämään ylimääräistä natriumia ja sen sitomaa nestettä.

2. Usein myös kuuluu puhuttavan "kovat" ja "pehmeät" rasvat. Termit ovat täysin harhaanjohtavia. Kovat ja pehmeät rasvat ovat propagandistisia myyntisloganeita. Ravitsemustutkimus ja -fysiologia eivät niitä tunne eikä kenenkään tulisi käyttää kyseisiä termejä.

Eläinrasvoja on syöty satoja vuosia. Ne ovat terveellisiä, eivätkä aiheuta sitä taikka tätä terveyshaittaa. Tätä koskevaan tutkimusaineistoa on jo kirjastollinen, joten voitte lopettaa tuon valehtelemisen.

3. Suomalainen saa liikaa Omega-6 rasvahappoja margariineista ja rypsistä. Joten syö luonnon kalaa ja laadukasta kalaöljyä.

4. Lihasta, kalasta ja kananmunista sekä sisäelimistä saat runsaaasti ravintoaineita. GMO soijassa niitä ei ole.

5. Suomalaisen ongelma on liika vilja, joka lihottaa ja sairastuttaa. Vain alle 10 % suomalaisista syö vähintään 500 grammaa (virallinen suositus aikuiselle) kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. 

LÄHDE: Finravinto 2014

Miksi?

Suomessa ongelma ei ole tiedon tai rahan (kasvikset ovat todella edullisia) puute vaan se, että Suomessa ei osata tehdä kasviksista hyvää ruokaa. 

Tämä lienee johtua siitä, että Suomessa ei ole kauan ollut tarjolla niin paljon kasviksia kuin tänä päivänä. 60-90-luvulla oli vain kotomaan juureksia ja kaalia tarjolla osan vuotta. Näin ollen emme ole tottuneet syömään kasviksia, kun olemme eläneet viljalla, maidolla, perunalla ja soosilla. Itsekkään en osaa, vaikka haluaisin osata.  Juuri uutisoitiin, että keittäjille ja kokeille järjestetään lisäkoulutusta, jotta osaisivat tehdä kasviksista ruokaa eli suomen keittiö- ja kokkikoulutuksessa opettajatkaan eivät osaa opettaa oppilaitaan tekemään kasviksista hyvää ruokaa. Suomalaiset tarvitsevat kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja runsaasti lisää ruokavalioonsa. 

Sama koskee kalaa. On satoja tuhansia ihmisiä, jotka eivät syö koskaan kalaa. mm. aivot tarvitsevat tärkeitä kalan Omega-3 rasvahappoja eli EPA ja DHA. Joten ei ihme, että lihavuutta ja tauteja riittää. 

Suomessa kaksikolmasosaa syötävästä kalasta on kasvatettua Norjan lohta tai Suomalaista kirjolohta. Toiseksi eniten syödään pakasteseitä. Kumpikin kala sisältää aika vähän EPA ja DHA rasvahappoja, eikä juuri lainkaan D-vitamiinia. Tosin D-vitamiinin lähde talviaikaan on lisäravinnepurkki, ei ruoka.

Vinkki: Suosi kulloinkin sesongissa olevia kasviksia. Mainio Satokausikalenteri kertoo sekä kotimaisten että ulkomaisten kasvisten sesongin.

Vierailija

6. EHEC-bakteeri ei ole suomessa mikään ongelma

7. Jatkuva liika hiilihydraatti muuttuu rasvaksi ja lihottaa ja sairastuttaa mm. sokeritautiin, jota II-tyypin diabetekseksi kutsutaan.

8. Runsas kalsiumin tai erittäin suurten annosten (yli 4 g/päivä) C-vitamiinia nauttiminen altistaa virtsakivien muodostumiselle. 

Munuaiskivisairaudet yleistyvät ihmisten keskuudessa. Tästä syystä on hyvä tiedostaa muutamia varokeinoja, jos vain on mahdollista, että tämä kivulias sairaus voi osua omalle kohdalle.

1.Juo paljon vettä. Ihmisille, joilla on historiaa munuaiskivistä, suositellaan juovan 2,5-3 litraa vettä joka päivä.

2.Juo myös sitruunamehua. Sitruunamehu nostaa virtsan sitraattipitoisuutta, mikä puolestaan ehkäisee munuaiskivien syntyä.

3.Vältä oksalaattipitoisia ruokia. Jos olet altis kalsiumoksalaattikiville, vältä tiettyjä ruokia. Esimerkiksi raparperi, pinaatti, juurikkaat, kuten lehtijuurikas, vehnäalkiot, soijapavut, maapähkinä, okra, suklaa ja bataatti ovat oksalaattipitoisia ruokia, joiden syönti kannattaa harkita.

4.Syö vähemmän suolaa. Suolaa ei suositella syötävän enemmän kuin 1500 milligrammaa päivässä, mikä vastaa noin yhtä teelusikallista. Runsas suolan syönti lisää kalsiumin määrää veressä, jolloin munuaiskiviä saattaa syntyä.

LÄHDE: Terveyskirjasto

9. Ainoastaan voi, oliiviöljy sekä kookosöljy kestää paistamista. Margariinit ja levitteet, jotka koostuvat kasviöljyistä, lähinnä rypsistä, monista lisäaineista ja synteettisistä, katalyyttisellä vaihtoesteröinnillä keinotekoisesti kovetetuista uusrasvoista, joita väestö ei koskaan aikaisemmin ole ravinnostaan saanut. Kuka ostaa tällaista teollista moskaa? 

Suomessa rypsiöljyä suositellaan paistamiseen? Hiljattain uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältävät öljyt muuttuvat molekyylirakenteeltaan syöpävaarallisiksi, kun niitä paistetaan kuumassa lämpötilassa. Syöpävaaralliseksi paistettaessa muuttuvia rasvoja ovat mm. rypsiöljy, rapsiöljy, maissiöljy ja auringonkukkaöljy. Tutkimuksessa havaittiin, että näihin rasvoihin muodostuu helposti runsaasti myrkyllisiä aldehydiyhdisteitä, jotka altistavat mm. syövälle ja dementialle.

10. Ilman saasteet johtuvat liikenteen ja tehtaiden päästöistä.

Kalaton

Niin, no entä jos on allerginen kalalle? Ainakin jonkin sortin lohi on alkanut tuottaa itselleni onglemia, kurkku turpoaa. Nyt myös jokin seitin osa aiheutti samankaltaisen tunteen kurkussa. En oikein tiedä uskaltaisinko enää kalaa syödäkään.

aivotopäähän

Totuus on ettei vähennys auta mitään. Tehkää lopullinen päätös ja lopettakaa lihan syönti kokonaan. Ei se maapallo yhellä pihvillä pelastu. Tehkää isoja päätöksiä. Kana ei oo punasta lihaa paljoa parempi. Kaikki liha on ihan yhtä huonoa omalla tavallaa.

aivotopäähän

Sitten kannattaa kuunnella itseä ja lopettaa kalan syönti kokonaan. Korvaa kala kasviksilla. Proteiinia saa kasviksistakin, kuten pavuista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat