Koruallergia voi yllättää

Saatko vihkisormuksestasi punoitusta, kutinaa tai ihottumaa? Koruallergiat oireilevat yllättävän monin tavoin. Onneksi ärsyttämättömiäkin korumetalleja löytyy.Lue koko juttu

Koruallergia voi yllättää

Kommentit (7)

Tässä artikkelissa mainitaan, että ” Nikkeli-ihottumaa ei voi saada esimerkiksi kolikoista”. Kuitenkin lääketieteen oppikirjassa ( Haahtela-Hannuksela-Terho, Allergologia,1993) mainitaan nikkeliallergiankohdalla, että tietyissä työntekijäryhmissä nikkeliallergia on yleistä. Kirjassa mainitaan samaisessa kohtaa (s. 345), että nikkeliä sisältävien kolikoiden välityksellä voi herkistyä nikkelille rahastusammateissa ( tarjoilijat kassanhoitajat, rahastajat).

• ylös 32
  • alas 31
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jännä väite tuo kolikoihin liittyvä... Itse olen nikkelille allerginen, enkä voi esim. laskea kolikoita käsissäni, koska kämmenet rupeavat kutisemaan voimakkaasti ihan hetkessä.

• ylös 12
  • alas 20
Herkkäihoinen

Vai että kolikoista ei pitäisi ilmestyä mitään, paska puhetta kyllä vaan ne ihottumat tulee yhtä hyvin sytyttimistä, kolikoista kuin avaimistakin.

• ylös 18
  • alas 13
Vierailija

Koruihin käytetyssä kullassa on 5-15% muitakin metalleja kuin kultaa; nikkeliä, kuparia yms. Ne antavat korukullalle paremman värin ja kiilloon. Lisäksi puhdas kulta on kovin pehmeä materiaali, se kestäisi huonosti koruissa, joten tästäkin syystä kultaan sekoitetaan muita metalleja.

Muissakin jalometallisissa koruissa allergian aiheuttaja ovat aineet joita varsinaiseen korumetalliin on sekoitettu, ei metalli itse.

• ylös 1
  • alas 10

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat