Kommentit (11)

Vierailija

Ruokaremontti kyllä auttaa, itse vaihdoin rasvaisen jogurtin viiliin, poistin jäätelön ja kovat juustot lähes täysin ruokavaloista, tilalle raejuustoa. Kokonaiskolestroli oli 6,8nyt 5,7. eli tavoitetta on vielä, mutta kyllä se siitä...

Jaa ei vaarinhousut

Jos ei ruokavaliosta löydy korjattavaa, mutta kolestroli nousee, on kysymys liikunnan puutteesta. Itsellä on ruokavalio hyvällä mallilla, mutta kolestroli on noussut. Suurin syy tähän on vähäinen liikkumattomuus.

Olen ennenkin kävellyt kolestrolin alas ja teen sen uudestaan, eihän tässä muukaan auta.

Huomion arvoista on, että ensimmäisen kerran kolestrolini nousi yli sallitun, kun olin vasta 43 v. opiskelija ja jouduin ilmaisen ruuan etuna syömään eineksiä koulun ruokalassa. Kaksi vuotta vatsaoireita ja kolestrolin nousu. Kun valmistuin, niin fyysinen työ ja omanlainen ruokavalio korjasi tilanteeni puolessa vuodessa.

Ei se niin vaikeaa ole, mutta tietysti olisi kiva pitää kolestroli oikeissa asemissa, ettei aina joutuisi sitä korjailemaan. Joskus sairaus kuitenkin estää liikkumisen ja kolestroli alkaa elämään omaa elämäänsä.

Kristfferi

<onnittelut, ja nyt alkaa mulla kun 6.0 ja LDL 4 aj rapiata voieiiikä. Siis mikä ihmee jäätelötötterö kesä olikaan voi paska. Nyt nyt se on loppu ja sukallat kanssa ( viinasta luovuin jo 16 v. sitten).

juu eiku lenkille ja vaikka lappii hiihtää enne kuin kolestrooliset päivä ja kuolema pärrr, aamen.

Lähes toivoton

Olen ykköstyypin diabeetikko, kokonaiskolesteroli n. 5,7, hdl n. 1,8 ja ldl viimeksi 3,5. Statiinia olen syönyt jo useamman vuoden ja annosta nostettu jo maksimiin 40mg:aan. Liikun päivittäin, aina tosin en hiki päässä ja syön mielestäni suhteellisen terveellisesti. Ainoa paheeni on ollut satunnainen tupakointi, jonka lopetin viime syyskuussa. Tuon jälkeen ja elämäntilanteen muuttuessa istumatyöläiseksi on painoa tullut 5kg eikä kolesteroli ollut lokakuussa mitattaessa hetkahtanut mihinkään- tuolloin siis muutama täysin savuton viikko takana. Liha kuuluu päivittäiseen ruokavalioon, kalaa noin kerran viikossa, kanaa pari-kolme kertaa viikossa. Leipä, jota todella vähän syön (max. 1 siivu/pv) oivariinin kera, juustoja todella vähän(pari siivua viikossa), hedelmiä ja kasviksia päivittäin; aina ei välttämättä se 500gr tule täyteen. Pellavansiemenrouhe ja chian siemenet kuuluvat myös ruokavalioon.

Millä ldl laskuun? Nyt tarkoituksena koittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota -niissä puitteissa, miten verensokerit antavat myöden sekä pitäytyä paistamisessa vain öljyn käytössä. Kasvisten ja hedelmien määrää pyrin myös lisäämään. Tavoitteena olisi myös pudottaa painoa, ja elän toivossa, että kolesteroli putoisi painon myötä. Perinnölliset tekijät vaikuttavat olevan suuri rasite kohdallani.

Vinkkejä otan mielelläni vastaan!

Kaakaovoi

Kookosrasvaa on nyt parjattu, kuinka on raakasuklaan kaakaovoin laita ? Voiko kolestroli olla myös yksilöllistä siten, että joillakin on korkeammat arvot luonnostaan, ilman sukurasitteita sydän- ja verisuonitaudeista, tai immuunijärjestelmä toimii vähän eri tavalla, kuin yleensä ?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat