Kommentit (11)

Olen kilpirauhasen vajaa toimintaa sairastava nainen. Professori kirjoittaa, että kaikki oireet poituvat tyroksiinilla. Näin ei ole kokemukseni mukaan monillakaan vajaatoimintaa sairastavilla käynyt. Monet oireet helpottavat mutta välillä oireita silti ilmenee. Aivan kuin sairaus olisi jotenkin epästabiilissa tilassa, välillä rajumpi, välillä vaisumpi. Isompaa annosta tyroksiinia en voi syödä annoksen noston aiheuttamien rytmihäiriöiden takia. Syön nyt 0,1mg/vrk. Myös elämäntavoilla voi vaikuttaa paljon omaan jaksamiseensa. Sairauden kanssa eläminen on jatkuvaa tasapainon hakemista. 

• ylös 23
  • alas 22

Itsekin sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja minullakin on siihen lääkitys mutta kyllä ne oireet aina välillä pulpahtavat esiin. Se onkin se tosi iso ongelma kun sitä lääkitystä ei voi monellakaan nostaa kun sitten tulee todellakin niitä rytmihäiröitä,itse olen kerran kokenut ja toiste en  niitä halua. Jaksamisia kaikille jotka taistelee tämän kurjan ongelman kanssa.

• ylös 25
  • alas 25
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minäkin olen kärsinyt ihmeellisistä oireista vaikka kuinka pitkään, mutta terveyskeskuksessa ei osattu sanoa asiaan mitään. Kävin työpaikkalääkärillä, joka epäli heti kilpparia, mutta kun veriarvot olivat viitearvojen sisällä, sain masennuslääkettä ja se siitä. Kun oireet pahenivat entisestään, ilmeni, että tuttavissani oli kilpparivajakkeja, jotka tunnistivat oireet ja käskivät lähteä tutkituttamaan itseni ja sassiin! No kun olin jo 8 vuotta ihmetellyt asiaa, lähdinkin tuttavan suosituksesta Kauniaisiin, jossa on ihan uusi funktionaaliseen terveydenhoitoon perehtynyt terveyshoitola. Naturalmedica on nimeltään, ja siellä teetetään ihan kunnolla testit, joissa katsotaan myös ristiviitteet, lisämunuaiset ja jodi. Vihdoin siis sain varmistuksen siihen, että minulla on todellakin kilpirauhasen vajaatoiminta ja pääsin asianmukaiseen hoitoon! Kun täällä ei löydy sellaisia lääkäreitä, jotka a) ottaisivat kilppariongelmat tosissaan tai b)jos ottavat, eivät ehdi ottaa vastaan, niin minulle varattiin aika norjalaiselta klinikalta keskeltä Osloa, jossa lääkärit puhuu englantia ja osaavat asiansa. Suosittelen kaikille niille, jotka ovat vähänkin epätietoisia omasta kilpparistaan ja sen toiminnasta!! (Eikä ole maksettu mainos, vaan ihan sydämestä ja  helpotuksesta lähtevä suositus!)

Ja tuohon lääkitykseen. Thyroxin ei tepsi kaikille, trijodityroksiini eli liotyroniini on vaihtoehtoinen lääke, mutta sitä on todella hankala saada Suomessa. Norjasta kyllä saa ja Kreikasta jopa ilman reseptiä!

• ylös 28
  • alas 17

seontotta ei tyröksiini vie kaikkia oireita täysinpois minä olen syänyt 2v tyröksiiniä ja lääkitystä muutettu vähän väliä jasilti vaikka lääkityksen pitäs nyt olla kohillaan en laihdusilti ja palelee jatkuvasti ja hiuksia lähtee päästä ja olen välillä tosi väsynytkin t katja

• ylös 18
  • alas 27

MUTTA TARVITSEE ELÄÄ PÄIVÄKERRALLAAN JA TEHDÄ ASIOITA JOITA JAKSAATEHDÄ EIKÄRASITTAA ITSEÄNSÄ LIIKAA PÄIVISIN JA LEPO PÄIVÄLLÄ HYVÄSTÄ  T KATJA

• ylös 35
  • alas 30
Vierailija

Minäkin olen kärsinyt ihmeellisistä oireista vaikka kuinka pitkään, mutta terveyskeskuksessa ei osattu sanoa asiaan mitään. Kävin työpaikkalääkärillä, joka epäli heti kilpparia, mutta kun veriarvot olivat viitearvojen sisällä, sain masennuslääkettä ja se siitä. Kun oireet pahenivat entisestään, ilmeni, että tuttavissani oli kilpparivajakkeja, jotka tunnistivat oireet ja käskivät lähteä tutkituttamaan itseni ja sassiin! No kun olin jo 8 vuotta ihmetellyt asiaa, lähdinkin tuttavan suosituksesta Kauniaisiin, jossa on ihan uusi funktionaaliseen terveydenhoitoon perehtynyt terveyshoitola. Naturalmedica on nimeltään, ja siellä teetetään ihan kunnolla testit, joissa katsotaan myös ristiviitteet, lisämunuaiset ja jodi. Vihdoin siis sain varmistuksen siihen, että minulla on todellakin kilpirauhasen vajaatoiminta ja pääsin asianmukaiseen hoitoon! Kun täällä ei löydy sellaisia lääkäreitä, jotka a) ottaisivat kilppariongelmat tosissaan tai b)jos ottavat, eivät ehdi ottaa vastaan, niin minulle varattiin aika norjalaiselta klinikalta keskeltä Osloa, jossa lääkärit puhuu englantia ja osaavat asiansa. Suosittelen kaikille niille, jotka ovat vähänkin epätietoisia omasta kilpparistaan ja sen toiminnasta!! (Eikä ole maksettu mainos, vaan ihan sydämestä ja  helpotuksesta lähtevä suositus!)

Ja tuohon lääkitykseen. Thyroxin ei tepsi kaikille, trijodityroksiini eli liotyroniini on vaihtoehtoinen lääke, mutta sitä on todella hankala saada Suomessa. Norjasta kyllä saa ja Kreikasta jopa ilman reseptiä!

• ylös 40
  • alas 31
Vierailija

N.15 vuotta on ollut vajaatoiminta, alussa korkea. Lääkityksenä Tyroxin. Muutamassa viikossa tuli kuntoon ja kaikki on hyvin siltä osalta Yhtään päivää en ollut työstä, pankin asiakaspalvelusta
sairaslomalla.

743

• ylös 26
  • alas 12
Vierailija

Taas ylimielinen ja yksioikoinen kirjoitus Pertti Mustajoelta. Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito helppoa??? Ehkä suurimmalle osalle, mutta kilpirauhasliiton mukaan jopa 20% vajaatoimintaa sairastavista ei pärjää pelkällä tyroksiinilla. Vajaatoimintaa sairastaa Suomessa 250 000-300 000 ihmistä. Pikainen laskutoimitus kertoo siis että 50 000-60 000 kärsii näiden lääkärien välinpitämättömyydestä ja Valviran noitavainosta.

Itse kärsin 10v ennen kuin tapasin kyvykkään lääkärin ja sain liotyroniinin tyroksiinin rinnalle. Ja samalla sain elämäni takaisin. Monilla muilla vielä hankalampaa, koska vain eläinperäiset lääkkeet auttavat ja niitä on todella vaikeaa Suomessa saada.

Onnittelut siis niille, joille tyroksiini riittää. Voimia meille, joille se ei riitä. Valmistaudu todella suureen taisteluun, jonka joudut tekemään vielä erittäin väsyneenä, koska et ole saanut lääkettä, jota tarvitset. Sitten luet lehdestä, miten helppo sairaus sinulla on. Argh.

• ylös 19
  • alas 20
Vierailija

Mitä sanoo tutkimus?
Niissä tutkimuksissa, joissa potilaat tiesivät, oliko hoito pelkkä tyroksiini vai tyroksiini ja liotyroniinin yhdistelmä, voivat liotyroniinin käyttäjät paremmin.Tosin ei ihan jokaisessa tutkimuksessa.
Niissä tutkimuksissa, joissa potilaat eivät tienneet kumpi hoito on menossa ei todettu liotyroniinista mitään hyötyä verrattuna pelkkään tyroksiiniin.
Erikoista eikö totta? Mistähän semmoinen ero tutkimusten välillä voisi johtua?

• ylös 22
  • alas 7

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat