Kommentit (11)

Vierailija

Artikkelissa puhutaan levottomista jaloista.Minulla on taas joka öisiä

jalkaramppeja/suonenvetoja.Joka herättää öiseen aikaa jopa kymmenen

kertaa.Lähes kymmenen lääkettä kokeiltu.Villasukat, lenkin jälkeen

venytykset. Mikään näistä ei ole auttanut.Aika väsy on töihin lähtiessä

kun uni on niin huonolaatuista.Myöskin Sifrol depot -lääke on kokeiltu.

 

Vierailija

Suonenvetoon auttaa:

 

Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri muotoina. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Magnesiumöljy, Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti, Mg-tauraatti, Mg-glukonaatti, Mg-laktaatti, Mg-aspartaatti, Mg-malaatti ja Mg-orotaatti, Mg-fumaraatti, Mg-glysinaatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti ja Mg-sulfaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi (toimii ulostuslääkkeenä).

 

Ja ruokaan merisuolaa teollisen myrkkysuolan tilalle.

Vierailija

LIIKU:

Ihan tavallinen arkikävely ja pyöräily riittää

VENYTTELE:

http://www.lamk.fi/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf  (sivu 12) ja googlella lisää

ANEMIA?

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa, ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

D-VITAMIININ PUUTE:

Tarve on 50-100µg/vrk

A recent study found that vitamin D deficiency is significantly related to the prevalence of restless legs syndrome.
Restless legs syndrome is characterized by the involuntary movement of the legs accompanied by discomfort in the legs.
Read more: http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/recent-research-suggests-vitamin-d-deficiency-may-relate-to-restless-legs-syndrome/

MAGNESIUM:

Magnesiumin puute väestössä on yleistä.

esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia (imeytyy parhaite, joten jätä muut kaupan hyllylle) kympillä 3kk satsi.
http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

SUOLA:

Puhdistetusta suolasta on poistettu lähes sata erilaista mineraalia, jotka tasapainottaisivat suolan vaikutusta elimistössä. Lisäksi puhdistettuun suolaan on lisätty mm. paakkuuntumisenestoaineita, joista ei terveydellemme ole mitään hyötyä, päinvastoin. Paras suola olisi puhdistamaton merisuola, josta elimistö saa tarvitsemansa mineraalit, joka ei kohota verenpainetta, ei kerää nestettä elimistöön, ei rasita munuaisia ja joka säilyttää elimistön homeostaasin.

Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä 3-5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja.

Vierailija

Olen lukenut ihmisten levottomista jaloista . Minä sain avun kiusaavaan  vaivaan verenpaine mittarista . Nilkasta aloin ja mttasin koko jalasta montakertaa päivässä  . Voitteko uskoa ,kipu on poissa  . Jalat tykkäävät siitä . Kerroin  tutuille ,joilla oli sama kiusa .Heitäkin auttoi tämä homma -.

Vierailija

Minulla ollut tämä vaiva jo vuosia. Olen kokeillut kaikkea mitä suositellaan paitsi lääkkeitä. Mikään ei ole auttanut. Mutta nyt 2vuotta sitten kyllästyin oloihin johon kuuluvat myös krooniset olkapäiden kovat jatkuvat kivut. Ystäväni suositteli kokeilemaan marihuanaa. En ollut koskaan eläissäni kokeillut mitään huumausaineita. Mutta olen enemmän kun onnellinen että kokeilin. Auttoi molempiin vaivoihin täydellisesti. Määrät mitä marihuanaa käytän ovat naurettavan pieniä eikä aiheuta minkäänlaisia oloja päähäni. Eli ei huumaa minua. Tämä toimi minulla mutta en toki puolestapuhu tai tyrkytä omaa keinoani kellekään.

Kahlaaja

Mun alkoi niin kolmekyt v. Sitten.Oon nyt 62. Ens alkuun ei ollutjoka to.Sitten alettiin lääkitä mahnesiumilla joka tuntuu auttavan.mutta aina paheni ja nyt n.10 v pramipeksolia. Nyt 0.36 mg ei auta yhtään ja otan toiset tunnin kahden päästä. Kylmä helpottaa vain sen ajan kun on kyllä. Sanoisin että on helvetillinen vaiva.sellainen tuska.säälin teitä kaikkia jotka kärsii siitä. Se on vaan jotenkin keploteltava keskiyön yli pikkutunneille ja sitte nukuttava. Ja jalat vispaa ja hakkaa hulluna lattiaa yösydännä. Voi meitä.

Casio

Itse olen kärsinyt levottomista jaloista varsin paljon jo teini-iästä asti - nyt olen 43-vuotias. Pahimmillaan oireet ovat häirinneet nukahtamista erittäin paljon ja näin vaikeuttaneet elämää. Muutama vuosi sitten lääkäri tuli ajatelleeksi rauta-arvoja ja mittauksessa todettiin ferritiinin olevan lähes mitättömällä tasolla. Olen todella onnellinen siitä, että tuhdilla rautakuurilla saan kuin saankin oireet loppumaan. Kuurin jälkeen oireet pysyvät poissa kuukausia ja jos ne alkavat uudestaan, aloitan kuurin uudestaan. Kofeiinin huomaan hieman provosoivan oireita - pahimpina aikoina ei tarvita sitäkään. Venyttely ja hierominen auttavat akuutisti, mutta heti kun hieromisen lopettaa, palaavat oireet.

Kerri

Verenpainemittaria iisimpi vinkki on hankkia kompressiosukat tai oikeastaan säärystimet. Lentosukat lienee sama asia jos puristavat tarpeeksi. Jalkateriä ei tarvitse puristaa, vain pohkeita. Kompressio tuntuu vievän minulta pahimmat oireet pois. Jos ei meinaa lähteä, otetaan päälle vielä pientä venytystä ja hierontaa pohkeille. Oli syy mikä tahansa, kompressio toimii oireeseen.

hermoraunio

68v. nainen, kärsinyt/sietänyt levottomista jaloista jo parikymppisestä lähtien. Aluksi magnesium auttoi vuosia, 15v. sitten sain jo lääkityksen Pramipexoleen 0,18mg 1-2 X iltaisin. Enää ei annos riitä ja omalääkäri, uusi, ei suostu nostamaan annosta huolimatta vakuutteluistani, pyynnöistäni, vaatimuksistani......kyseli jopa lääkeriippuvuudestani. Ei sellainen ihminen, lääkäri, kukaan pysty kuvittelemaan sitä kärsimystä, juu, nimenomaan kärsimystä se on, vaikka ilman kipuja, ......jos, kun kyselee noin idioottimaisia kysymyksiä. Oli se mikä tahansa lääke, onhan se päivänselvää, ettei 15 vuoden käyttö enää ole yhtä tehokas samalla annoksella.

Ihmettelen myös sitä, että lääkäri puhelimessa tsekkaa tietoa levottomista jaloista ja lääkityksestä, eli ei mtn käsitystä koko vaivasta ja siksi kieltäytyy nostamasta annosta, sehän on toisen lääkärin tekemän diagnoosi ja lääkemääräys. Ei enää auta muu, kuin vaihtaa terveysasemaa. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat