Tunnista vaarallinen sydänoire

sydänkohtaus, sepelvaltaimotauti, rytmihäiriö, sydämen vajaatoiminta

Pistos tai muljahdus ei viittaa sydänvaivaan, mutta rintakehää puristava kipu voi kertoa sepelvaltimotaudista. Näin opit erottamaan harmittomat pistelyt vakavista sydänoireista, joiden takia on lähdettävä lääkäriin saman tien.Lue koko juttu

Tunnista vaarallinen sydänoire

Sivut

Kommentit (37)

asioikaa halpahallissa elätte pidempään

ei tupakkaa eikä kaljaa

muut päivittäistavarakauppaketjut eivät tunne vastuutaan

• ylös 50
  • alas 64

Halpahallista em tiedä, mutta tupakka ja alkoholi ovat täysin tarpeettomia ja vaarallisia pitkän iän ja terveen elämän kannalta. Syökää ja liikkukaa sännöllisesti ja nauttikaa lajitoverienne seurasta hymy huulessa ja pankaa hyvä kietämään - antaessaan saa! Karpatia

• ylös 53
  • alas 52
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lepo sykkeeni on noussut huolestuttavan korkeaksi. se on heti aamulla 100-116 välissä. Olen elokuussa matkalla ollessani menettänyt kokonaan tajuntani (se kesti vain hetken) sain pian apua. Nyt olen päässyt terv.kesk. tutkimuksiin. (kesken) En ole kunnossa, koska joka aamu herään todella väsyneenä ja syke laukkaa 100-kieppeillä

Olen 75v liikunnallinen nainen. Viime vuonna tuli n.1000km hiihdettyä.

Mitä minun nyt kannattaa tehdä? Kiitän neuvoita! Liisa

• ylös 74
  • alas 58
Vierailija

Lepo sykkeeni on noussut huolestuttavan korkeaksi. se on heti aamulla 100-116 välissä. Olen elokuussa matkalla ollessani menettänyt kokonaan tajuntani (se kesti vain hetken) sain pian apua. Nyt olen päässyt terv.kesk. tutkimuksiin. (kesken) En ole kunnossa, koska joka aamu herään todella väsyneenä ja syke laukkaa 100-kieppeillä

Olen 75v liikunnallinen nainen. Viime vuonna tuli n.1000km hiihdettyä.

Mitä minun nyt kannattaa tehdä? Kiitän neuvoita! Liisa

luultavasti olet saanut jo diagnoosin lääkäriltäsi. olisi kiva kuulla mikä oli oireiden syy?  melkeinpä tekisi mieli arvata, että syynä ns. ylikunto, mahtoiko olla oikein arvattu?

• ylös 58
  • alas 68

Kuinka itse voi tunnistaa vaarallisen sydänoireen jos terveyskeskuslääkärikään ei sitä löydä, esim sydämen vajaatoiminnan osalta? Kuinka usein lääkäri tekee tällaisessa väärän diagnoosin, esim sydänvaivat diagnosoidaan vaikkapa uupumukseksi, potilas ohjataankin mielenterveyspuolen asiakkaaksi sydäntutkimusten sijaan?  

• ylös 56
  • alas 63

Terveyskeskuslääkäreillä ei valitettavasti ole pätevyyttä sydäntautien, DCM, HCM tutkimiseen, ei heillä ole tarvittavaa laitteistoakaan, vain noin 50% ko lääkäreistä tunnistaa oireet. Kustannussyytkin estävät monesti tarkemmat tutkimukset jotka tulisivat tehdä erikoissairaanhoidossa sisätautilääkärin tai kardiolodin avulla. Näissä tapauksissa nuo oireet todetaankin valitettavan myöhään joko sairaalassa tai potilaan äkillisen kuoleman vuoksi.  

• ylös 53
  • alas 51

työterveydessä kuulu sydämestä sivuääni.tilattiin aika kardiologille kokkolaan jonotus 3kk tilanne omastamielestä huonontunut ei kipuja muuta kuin vasemmassa kädessä ja olo tosi huono yritän suoriutua työtehtävistä.

• ylös 55
  • alas 57

olen 14v lievää kipua rinnassa ja sydämmen lyönnit ovat tuntuneet vahvemmin jo yli viikon. Mitä teen? On kesäloma ja olen mökillä joten täytyykö lähteä kotiin käymään lääkärillä, kun ei tämä nyt akuutiksi luettavaa ole vai?

• ylös 254
  • alas 266

Olen 13v vuotias poika olen polttanut viimeiset 2kuukautta mun sydemmeen pistää aina kun juon jotain tai olen pitkään hengittämättä ja kipu aikoi vasta linnanmäen reissun jälkeen että onko niillä mitään yhteyttä

• ylös 58
  • alas 59

olen 15v. ja sydäntäni pistää välillä kun hengitän. Onko asia vakava vai johtuuko se kylmästä säästä,k un alkaa olla syksy? 

Vastailkaa kiitos :)

• ylös 338
  • alas 359
Vierailija

Itseltä löytyi kuumeeton keuhkokuume, kun rintaan pisti ja oli hieman rytmihäiriöitäkin.

• ylös 48
  • alas 55
EnTiedäMikäOn

Muistaakseni olen ennenkin saanut tämän tyyppisiä kohtauksia mutta en näin voimakkaasti kuin nyt..
Istuin pöydän äärellä syömässä aamupalaa kunnes yks kaks tunsin hirveää pistelyä rintakehässä sekä päässä samaan aikaan..söin aamupalan loppuun ja kapusin sen jälkeen sängylle makaamaan. Päässä ei enään pistele mutta rintakehässä kyllä. Jatkunut jo yli 30min ja pelottaa lukea tämmöisiä ÄKKIKUOLEMA juttuja :"D no, jos mä nyt kuolen niin tää jää mun vikaks kirjotukseks..enjoy

• ylös 56
  • alas 45
Vierailija

Olen 27v nainen. Harrastan liikuntaa jonkin verran, kävelyä ja kuntosalilla käytiä. Ylipainoa on silti noin 15 kg. En tupakoi, alkoholia kuluu jonkin verran. Olin patikoimassa ulkomailla. Reitti oli aika rankka ja lopussa rintaan alkoi puristaa. Samoin vasemmalta lapaluun paikkeilta pisti kovasti. Takaisin tulomatka rintaa puristi vain kovempaa. Mistähän voisi johtua? Aikaisemmin ei ole käynyt mitään tällaista.

• ylös 49
  • alas 55
Korbela

Vakavan sydänkohtauksen tullessa kannattaa lähteä itsepikimmiten sairaalaan, vaikka omalla autolla. Nykyisin hätäkeskus ei lähetä tajuissaan oleville ambulanssia, eikä he usko oireitasi.
Kos selviät itse päivystyksseen asti, voit ehkä selvitä.

• ylös 53
  • alas 48
Vierailija

Olen 17v poika ja rinnassa tuntunu jo pidemmänki ajan pistävää kipua joskus jopa estää nousemasta tämä kipu.

• ylös 40
  • alas 42

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat