Kalsium - mistä sitä saa ja mihin sitä tarvitaan?

Hampaat ja luusto tarvitsevat kalsiumia, jonka saa parhaiten maitotuotteista. Mutta päivän tarpeen voi keräillä myös pavuista, pähkinöistä, kalasta ja kesällä auringosta.Lue koko juttu

Kalsium - mistä sitä saa ja mihin sitä tarvitaan?

Kommentit (11)

Näin on. Osteoporoosiahan esiintyy yleisesti ainoastaan maissa, joissa juodaan paljon maitoa. Maidon fosfori estää kalsiumin imeytymisen ja haurastuttaa luita. Fosfori-kalkki -kasaumat ovat myös vaarallisia sydämelle ja verisuonille. Ne kerrostautuvat verisuonien seiniin, 

  • ylös 53
  • alas 45
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Syökää  kaikkia kohtuudella ja aina välillä. Mieluummin voita, kauraleipää, ei rypsiöljyjä! Suolaa, ei sokeria. Munia, täyslihaa. Vältä hiilareita niitä ei tarvita. Mieluummin perunaa kuin pastaa tai riisiä. Lopeta herkkujen syönti. Juo vaikka mieluummin olutta. Jätä hedelmät väliin niitä ei tarvita, syö vaikka porkkana.

Ahmi kaalia ja yrttejä, unohda turha salaatin kanssa pelleily. Käytä oliiviöljyä ja juo punaviiniä! Lapset tarvii maitoa, ei aikuiset. Juustossa on jo kaikki sama.

  • ylös 33
  • alas 39

" Niiden kalsium imeytyy elimistöön muihin ruoka-aineisiin, kuten siemeniin ja kasviksiin, verrattuna huomattavasti paremmin. "

 

Tutkimusten mukaan juuri päinvastoin.

 

Yli puolet maailman väestöstä ei juo maitoa ja heillä on terve luusto.

 

Liika maidon kalsium haurastuttaa luustoa ja heikentää monien muiden ravintoaiden imeytymistä, kuten rauta.

 

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista. 

Raudanpuuteanemia on lasten yleisin anemia. Länsimaissa sitä esiintyy 23 %:lla lapsista, ja suurimmassa riskissä ovat keskoslapset, taaperoikäiset (6 kk–2 v) ja murrosikäiset.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/lapsen-raudanpuuteanemia/#.VFt6W_msWSo

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta. Kasviksista rauta imeytyy huonosti.

 

 

 

  • ylös 64
  • alas 58
Vierailija

Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei terveyttä edistävää. Maassa, jossa käytetään eniten maitotuotteita, on eniten osteoporoosia. Osteoporoosia on jo lapsilla. Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.

  • ylös 32
  • alas 19
Nokkonen parempi

Mietityttää myös kalsiumin ja kolestrolin suhde - Suomalaiset popsivat kalkkitabletteja, moni 1000ug/vrk - Mikä vaikutus sillä on verisuonistoon, kolestroliin ja sydämentoimintaan ? 

  • ylös 23
  • alas 21
Vierailija

Täällä onkin jo monta asiallista ja jutun aiheen korjaavaa kommenttia! Luin jutun aivan silmät lautasina ihmetyksestä.

Kävin taannoin eräällä maitotilalla tutustumassa ja minua pyydettiin visusti vierailijatoverini toimesta vaikenemaan siitä, etten käytä maitoa ja että maito on monen ongelman aiheuttaja sekä ihmiselle että ympäristölle karjatalouden myötä. Toivottavasti maitoa juovat ihmiset pian jo ymmärtävät, että maito ei todella ole tarpeellista luuston tai ihmisen hyvinvoinnille. Päinvastoin: maito aiheuttaa monenlaista vaivaa, kuten aiemmissa kommenteissa onkin jo valaistu.

Luotettavaa tutkimustietoa maidon haitallisuudesta löytyy jo paljon. Uskomukset ja tottumukset siitä, mikä on hyväksi ja mikä ei, vain ovat sitkeässä: hyvin on mainonta ihmisiin tehonnut ja jotenkin sitä helposti luottaa niihin sekä luotettavana pidettyjen eri terveyslaitosten, tutkimustuloksiin - joita kuitenkin monesti rahoittaa eri teollisuudenalat. Ja turha luulla, että Suomi olisi tältä osin jonkinlaisessa suojaavassa kuplassa. Kaikkea muuta.

Kannattaa olla itse aktiivinen ja etsiä tietoa, niin aika pian jo selviää, minkälaisesta ja kuinka mittavasta asiasta on kyse esimerkiksi juuri maitomainonnan ja sen juontiin kannustamisen takana. Asian voisi laajentaa kattamaan myös lihan käyttöön ja myös valkoisten jauhojen ja sokereiden vaikutuksiin. Mitä tulee täällä kommenteissa aiemmin mainitun raudan puutteeseen vegaaniruokavaliossa, myös siihen löytyy tietoa. Aloittaa voi vaikka täältä: http://puolikiloa.fi/mista-vegaani-saa-rautaa/

Kasvishippien ituruokavalio on vanhakantaista ajattelua ja pelkkä ajatuskin varmasti karkottaa monen raavaan ihmisen oitis takaisin tuhtien pihviaterioiden ääreen, ja ateriathan voi vielä viimeistellä maitolasillisella, jotta saa itsensä varmasti tukkoon. Mutta äijäruoka on vanhakantaista myös: on ilo nähdä raksamiesten lounastavan salaattilautanen ja smoothie edessään. Tutustu nettiin, etsi reseptejä, kokeile - vaikka salaa. Tulet hämmästymään. Todennäköisesti alat voimaan paremmin, voimatasosi kasvaa, samoin vireys, unenlaatu paranee. Niin minulle kävi vaihdettuani sekaruokavaliosta vegaaniksi. Radikaali muutos, mutta olen vain miettinyt, miksi ihmeessä uskoin niin sokeasti annettuja ravitsemussuosituksia, jotka oikeastaan voisi laittaa lainausmerkkeihin. Suositukset on ovat virheellisiä, eivätkä luotettavasti perustu monipuoliseen ja uuteen tutkimustietoon. Luulin myös, että vegaani ei kunnon aterioita näe ja näkee suurinpiirtein nälkää. Olin väärässä. Jonkun etuhan maailmassa on se, että joku toinen voi huonosti. Ja raha pyörittää yllättäviä rattaita.

  • ylös 32
  • alas 19
luukato

Aasiassa syödään merilevää, kasviksia, vihanneksia ym kalsiumia sisältäviä ruokia päivittäin. Siksi heillä ei ole osteoporoosia

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat