Kommentit (14)

Olen todennut, että kramppiin paras lääke on vesi.

Samoin kuin päänsärkyyn.

Lisäksi liikunta ja venyttely tuntuvat auttavan.

  • ylös 54
  • alas 68
Vierailija

Entä jos kramppi on niin voimakas ja tulee yllättäen esim. nilkkaan, että "menee jalka alta", eli ihminen kaatuu tahattomasti aivan yllättäen maahan hervottomana, lyö päänsä ja menettää tajuntansa?

  • ylös 22
  • alas 28
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Dion

Kramppini tulee urheilun jälkeen tai jonkun poikkeavan lihasta kuormittavan työn jälkeen. Magnesium on jonkin verran auttanut, mutta myös jonkun ehdottama lusikallinen suolaa vesilasiin- drinkki.

-Lisäksi kramppi tuntuu olevan perinnöllistä.

Crampiton, joka on nykyään jostain syystä kielletty, auttoi parhaiten.

  • ylös 25
  • alas 25
Terveyslähetti

Olen löytänyt omiin yöllisiin jalkarappeihin oivan avun. Venyttelen jalkani illalla. Paras laite mitä ikinä on tehty pohje reisi ja alaselän venyttelyyn on ostamani T Ständ. Siinä seisoessa 2 minuutissa kaikki venyi ja tosiikävät yölliset jalkaramppini loppuivat heti. Ostin sen alennuskoodilla301, parhaita välineitä illoin aamuin käytössä. Myös mangneesiumkapselin syön.

  • ylös 21
  • alas 24
Vierailija

Minulla auttaa yölliseen kramppiin kun otan muutaman rakeen merisuolaa kielen alle. Apu tulee sekunneissa. Joogaaminen ja liikunta yleensä ottaen on vähentänyt kramppeja huomattavasti.

  • ylös 24
  • alas 17
Lisää ravinteita

Magnesiumin määrällä on myös merkitys. Minulla lisämagnesium n. 400 mg / pv poistaa krampit. Jos en syö magnesiumia, krampit ja sydämen rytmihäiriöt tulevat varmasti. Kalium saattaa olla toinen, joka aiheuttaa kramppeja ja elohiiriä ja vettä tulee myös juoda riittävästi. Yleisesti sanotaan, että puutetta ravinteista ei tule, "jos syö normaalisti", mitä se sitten tarkoittakaan, tarina ei sitä koskaan kerro. Vaikuttaa siltä, että ruokavaliomme on muuttunut ravinneköyhemmäksi, emmekä saa siitä enää riittävästi tarvitsemiamme ravinteita.

  • ylös 35
  • alas 30
kari eka

Ainoa ja nopea estolääkitys - suola 2-3 g. Pan tai meri sellainen !

Magn ja Panpähkinät eivät tunnu missään. Vetää myös keskaria - hankala, jos on töissä.

  • ylös 21
  • alas 25
TJ

Niin paljon virheellistä tietoa löytyy lihaskrampeista. Kalsium ei auta vaan nimenomaan juuri kalsium aiheuttaa lihassupistuksen ja natrium rentouttaa. Magnesiumista on harvoin apua vaikka se yleinen luulo onkin. K2 ja D3-vitamiinit siirtävät kalsiumia verestä luihin ja siitä on usein eniten hyötyä sekä keinotekoisten kalsium-lisien välttämisestä. Myös nestetasapaino on tärkeä ja urheilujuomat ovat hyviä palauttamaan myös suoloja elimistöön hikoilun jälkeen. Vähäsuolainen ruokavalio, kalsiumtabletit ja heikko verenkierto jaloissa...ei tarvitse ihmetellä, miksi varsinkin vanhuksia usein suonii jaloista yöllä.

  • ylös 24
  • alas 27
Vierailija

Vesi suola, magnesium, venyttely. Ne toimivat mulla. Suolan puute aiheuttaa kramppeja helposti.

Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä vähintään 5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja. Laadukas suola lisää ruoan makua, parantaa säilyvyyttä ja ylläpitää nestetasapainoa. Natriumia tarvitaan elimistössä hermoimpulssien kuljetukseen, lihasten toimintaan sekä kehon nestetasapainon ja verenpaineen säätelyyn. Kloridia puolestaan tarvitaan ruoansulatukseen ja hengitykseen.

Magnesiumin puute on yleinen väestössä.

  • ylös 25
  • alas 16
Vierailija

Liian rankka liike, menee ohi, kun lihakset kehittyy. Anna kun arvaan, takareisi kramppaa lantion nostossa. Tsemppiä treeniin, kyllä se siitä.

  • ylös 18
  • alas 25
J Axelson

Lisää ravinteita kirjoitti:
Magnesiumin määrällä on myös merkitys. Minulla lisämagnesium n. 400 mg / pv poistaa krampit. Jos en syö magnesiumia, krampit ja sydämen rytmihäiriöt tulevat varmasti. Kalium saattaa olla toinen, joka aiheuttaa kramppeja ja elohiiriä ja vettä tulee myös juoda riittävästi. Yleisesti sanotaan, että puutetta ravinteista ei tule, "jos syö normaalisti", mitä se sitten tarkoittakaan, tarina ei sitä koskaan kerro. Vaikuttaa siltä, että ruokavaliomme on muuttunut ravinneköyhemmäksi, emmekä saa siitä enää riittävästi tarvitsemiamme ravinteita.

Yritätkö sanoa, että kaliumin puute vai kalium ylipäätään aiheuttaa kramppeja? Voin kertoa, että sekä puute, että liika kalium aiheuttaa niitä. Kaliumia voi ottaa, mutta ei hirveitä määriä, 1-2 grammaa. Kloridimuoto luultavasti paras.

Magnesiumissakin tärkeintä ovat muoto ja tuotteen laatu. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta marketeista ja apteekeista ei kannata ostaa ylipäätään mitään lisäravinteita.

Muodoista parhaita ovat malaatti, bisglysinaatti, tauraatti ainakin. Parempi ostaa tuote, jossa on mahdollisimman monta muotoa.
Ja jos se on halpaa se ei ole laadukasta. Esim. parjattu magnesiumoksidi on laatuvalmisteena parempi kuin mikä tahansa muu, joka on tehty huonosti ja/tai hukutettu lisäaineisiin.

Paljon hypetetty sitraattimuoto on osin huijausta, ja lisäksi sitä käytetään sairaaloissa ummetuksen hoitoon kuten oksidiakin. Lisäksi sen käytöstä on löytynyt haittavaikutuksia.

Sitraatti on sama kuin sitruunahappo.

J Axelson

K2 ja D3 ovat tärkeitä, totta, ja paljon tärkeämpiä kuin kalsium lisäaineena, josta on lähinnä haittaa. Magnesiumiakin tarvitaan kyllä kalsiumin oikeanlaiseen toimintaan.

On syytä tietää, että K2 vitamiinilla on joillekin ihmisille vaikeitakin sivuvaikutuksia. Sitä myydään lähinnä MK-4 ja MK-7 muodoissa, joista MK-4 häviää elimistöstä nopeasti ja MK-7 varsin hitaasti.
On niillä muitakin eroja, mutta kannattaa kokeilla ensin MK-4.

Vierailija

Usein sekoitetaan suonen veto ja krampit. Niin, onhan suonenvetokin eräänlainen kramppi. Minulla  ei vedä suonta vaan reiden iso lihas kramppaa , siin jäykistyy ja laskee, ihan niinkuin laitat käden nyrkkiin ja sitten avaat sen , tällaista jatkuu koko yön en saa nukuttua. Kerran olen saanut sihen fysiatrilta lääkkeen Rivatril Clonazepam. 2mg. joka on ilmeisesti koukuttava, kun ei sitä ei terveyskeskulääkäri uusi. Pitäisi taas mennä yksityiselle fysiatrille , jotta sitä saisi. Minulle se auttoi vajaassa kuukaudessa ja on usean vuoden  pysynyt pois . Nyt taas vaivannut muutaman kuukauden, eikä mikään auta, tai en ainakaan ole keksinyt muuta keinoa kuin lääke. Oliskin hyvä tietää olisiko jokin muu keino, vai olisko suolan,tai jonkun muun puute

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat