Kommentit (7)

Vierailija

Uusi vuosi, uusi ruokavalio ?

http://samisundvik.com/2013/12/31/uusi-vuosi-uusi-ruokavalio/

 

Laihduttaminen ei onnistu kaloreita laskemalla vaan syömällä oikein. Syömällä ihminen laihtuu ja pysyy terveenä. Länsimainen tapa laskea kaloreita koituu monen laihduttajan sudenkuopaksi.

 

"Mikä on kaloriteoria?

 

Tässä artikkelissa käsitellään sitä yleisesti totena pidettyä uskomusta, jonka mukaan ihminen lihoo tai laihtuu sen mukaan, mikä on hänen nauttimansa ravinnon sisältämän energiamäärän ja hänen kuluttamansa energiamäärän erotus. Kalori on energian perinteinen mittayksikkö.

 

Kaloriteoriaan uskovat suosittelevat ylipainoisille, että näiden pitäisi syödä vähemmän kaloreita ja kuluttaa enemmän energiaa harrastamalla liikuntaa. Kun rasva sisältää muita ruoka-aineita enemmän kaloreita, erityisesti kehoitetaan välttämään rasvan syöntiä.

 

Kaloriteoriassa ajatellaan, että yksilön energiantarve on esim. 2500 kilokaloria (kcal) päivässä. Jos hän saa vain 2000 kcal, muodostuu 500 kilokalorin vajaus. Sen täyttämiseksi elimistö lainaa vastaavan energiamäärän vararasvoista, mistä seuraa painon putoaminen. Jos yksilö sen sijaan saa päivässä 3500 kcal, vaikka tarve on vain 2500 kcal, hän luo 1000 kilokalorin ylijäämän, joka kerääntyy automaattisesti vararasvoiksi.

 

Kaloriteorian takana on siis hyvin mekanistinen käsitys ihmisen kehon toiminnoista. Siinä ajatellaan, että ihmiskeho on kuin auton bensatankki, jossa varastoituneen energian määrä on sama kuin tankatun polttoaineen sisältämä energiamäärä vähennettynä poltetun energian määrällä.

 

Montignacin mukaan kalorien vähentämiseen perustuva laihdutusteoria jää varmasti 20. vuosisadan suurimmaksi "tieteelliseksi ankaksi". "Se on ansa, huiputus, hölmö ja vaarallinen olettamus, jolla ei ole mitään tieteellistä perustaa. Ja kuitenkin se on ohjannut ravitsemuskäyttäymistämme yli puolen vuosisadan ajan."

http://www.ahjos.net/zone/kalorit.htm

 

Terveellisen ravinnon kivijalka koostuu kolmesta asiasta: proteiineista, väreistä ja rasvoista.

 

Lyhyesti: virallisten ravitsemussuositusten mukaan aikuinen tarvitsee n. 100 grammaa hyviä rasvoja ja proteiinia päivässä. Lisäksi vähintään 500 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Vettä janoon 1,5-2 litraa. Ja jos nälkä jää (lähinnä huippu-urheilijat), niin perunaa, riisiä ja viljaa.

 

 

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Suosi siis vähähiilihydraattista ruokavaliota.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

 

Laihduttajat väsyttävät aineenvaihduntansa syömällä mahdollisimman vähän kaloreita. Kun on sitten laihduttu vaikka 20 kiloa ja aletaan syödä toisenlaista ruokaa, turvotaan kaksinkertaisiksi.

 

Ruokavalio ratkaisee 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä ja lihaskunnon kasvattamisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. Jos ei syö kunnon ruokaa ja saa kaikkia ravintoaineita (esim. D-vitamiinia, magnesiumia ja Omega-3 rasvahappoja pitää syödä aina purkista), niin ei laihdu, ei pysy terveenä, ei jaksa eikä lihakset kehity.

 

Tutkijat: Kaloreiden laskeminen ei kannata

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013082217397495_lh.shtml

 

Miksei liikunta laihduta?

http://www.tiede.fi/artikkeli/1218/miksei_liikunta_laihduta_ 

 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasvirasvoja (margariini, kasvirasvakerma jne...), sokerisia muroja, sekä sokeririkkaita maustettuja maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

 

Huonot ravintotottumukset hidastavat kuntoilijan kehitystä

http://ruoka.ts.fi/jutut/huonot-ravintotottumukset-hidastavat-kuntoilijan-kehitysta/

 

Teollinen länsimainen ruoka näyttäisi tekevän sairaaksi paitsi ihmiset, myös lemmikkieläimet. Tässä olisi pieni vihje siitä, missä mennään pieleen. Kun ruokalööppien ja tieteellisten yksinkertaistusten sijaan kiinnostuu aidosti syömästään ruoasta ja sen alkuperästä, niin itselleen parhaiten sopivan ruokakulttuurin löytäminen helpottuu huomattavasti.

http://ruokapyramidihuijaus.blogspot.fi/2014/01/milla-perusteella-ruoka-valitaan.html

 

Kansainväliset ruokajätit pyrkivät vaikuttamaan ravitsemusterapeutteihin samaan tapaan kuin lääketehtaat vaikuttavat lääkäreihin. Tässä asiaa havainnollistava video, joka on kuvattu kansainvälisessä ravitsemusterapeuttien konferenssissa. Mukana konfressissa lobbaamassa ovat myös mm. McDonalds, Mars, Nestle, Pepsi, Pfizer, Abbot, Kellogg’s ja Unilever, jotka esittelevät pitkälle prosessoituja ja GMO-tuotteitaan.

http://vimeo.com/59828051

 

 

Vierailija

Jos haluaa laihtua niin leivässä todellakin kannattaa tinkiä - sanoisin että hiilihydraatit ja sokeri sekä maitotuotteet voi jättää melkein kokonaan pois. Maitotuotteissa kannattaa käyttää ainoastaan rasvatonta rahkaa tai raejuustoa. Suurin osa jugurteista on täynnä sokeria, eivätkä ne kauan pidä nälkää poissa. Vähän suurpiirteisesti kirjoitettu artikkeli mielestäni!

Vierailija

"Jos haluaa laihtua niin leivässä todellakin kannattaa tinkiä - sanoisin että hiilihydraatit ja sokeri sekä maitotuotteet voi jättää melkein kokonaan pois."

 

Tääkin nyt on niin tapauskohtaista, itse ainakin syön (omatekemää) leipää viikottain, muun perusruuan lisäksi, enkä koe lihoneeni leivän takia tippaakaan (oon normaalipainoinen). En usko, että laihtuisin, jos jättäisin leivän pois. Luultavasti ennemminkin lihoisin, koska en välttämättä keksis mitään muuta yhtä hyvin täyttävää aamupalaa/välipalaa, ja söisin nälässäni jotain roskaa.

 

 

Vierailija

"Tässä artikkelissa käsitellään sitä yleisesti totena pidettyä uskomusta, jonka mukaan ihminen lihoo tai laihtuu sen mukaan, mikä on hänen nauttimansa ravinnon sisältämän energiamäärän ja hänen kuluttamansa energiamäärän erotus."

Ei se ole mikään uskomus vaan karu biologinen fakta. Kun syötyjen kaloreiden määrää vähennetään, ihminen laihtuu. Tämä fakta on testattu miljoonilla ihmisillä eikä YKSIKÄÄN ihminen ole kyennyt ylläpitämään entistä ruumiinpainoaan. Keskitysleirivangit, sotavangit, Afrikan nälkää näkevät lapset. Ihminen laihtuu aina kun saa ruuastaan vähemmän kaloreita kuin mitä polttaa. Jos tämä fakta EI olisi totta, koko maailman nälkäongelmat ja aliravitsemus ratkeaisivat silmänräpäyksessä.

"Mä oon vähentäny kaloreita tosi paljon mutta en vaan laihdu" on laiskan, jatkuvasti herkkuja napostelevan lihavan ihmisen keksimä tekosyy. Ei ole olemassakaan sellaista sairautta, joka estäisi laihtumisen. Jos sellainen sairaus olisi, se sairaus ratkaisisi koko maailman nälkäongelman ja aliravitsemuksen silmänräpäyksessä. 

Vierailija

Kyllä se kaloreiden laatu ratkaise. On ihan eri juttu syöda 200 kcal edestä karkkeja ja 200 kcal edestä hedelmiä ja kasvuksia. Eli ei riittää että vähenetään kaloreiden määrä, täytyy myös katsoa mita suuhun pistä.

Vierailija

Kyllä se kaloreiden laatu ratkaise. On ihan eri juttu syöda 200 kcal edestä karkkeja ja 200 kcal edestä hedelmiä ja kasvuksia. Eli ei riittää että vähenetään kaloreiden määrä, täytyy myös katsoa mita suuhun pistä.

puuhapetteri
Seuraa 
Liittynyt22.2.2014
Vierailija

Kyllä se kaloreiden laatu ratkaise. On ihan eri juttu syöda 200 kcal edestä karkkeja ja 200 kcal edestä hedelmiä ja kasvuksia. Eli ei riittää että vähenetään kaloreiden määrä, täytyy myös katsoa mita suuhun pistä.

Nimenomaan, monet luulee että pelkillä kaloreilla on merkitystä mutta tietenkin sitä voi olla hoikka ja epäterve. Hyvä sanonta kuuluu että vain kolmannes siitä mitä suuhunsa laittaa pitää ihmisen onnellisena (terveenä), loput 2/3 pitää hänen lääkärinsä onnellisena. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat