Kommentit (4)

Vierailija

Mahtavia kannustavia juttuja täällä. Olin jo lähdössä kauppaan ostamaan olutta, mutta näiden tekstien innoittamana aion olla jo toisen viikonlopun selvänä. Tarkoitus on mennä päivä kerrallaan, en tee lupauksia. Mutta nyt ei kyllä tee mieli muuta kuin vettä. 

Vierailija

Hieno teksti, tässä ei ollut vain holhousta ja syyllistämistä, vaan myös syiden etsintää. Kuten että persoonasta puuttuvaa palasta täytetään alkoholilla, tai kuka milläkin päihteellä. Itse dokaillut aika paljon koko elämäni, 5 vuoden ajan meni kossu päivässä. Nyt selvin päin harjoittelua. Yksi tärkeitä asioita on itsellä ollut seura ja ympäristö: Jos persoonasta puuttuu mainittu palanen, on valmiiksi altis ympäristön käytökseen ja hakeutumaan ympyröihin joissa käytetään alkoholia. Hankalia on myös ystävät, jotka ovat päihdekäytölle suopeita, vaikka heillä itsellä olisi kohtuukäyttöä – he eivät voi ymmärtää että se voi olla sinulle ongelma. He juovat pääasiassa iloon, kuten useimmat nuoret aikuiset tekevätkin. Viikonlopun riennot tai vappu. Onnistumiset.

Yksi mitä kirjoituksessa jäin pohtimaan, ja lienee ikiaikainen kysymys: Tilastollinenkin tieto siitä, että paljon alkoholia käyttävillä on enemmän mielenterveysongelmia. Itse olen käsittänyt, että myös toisin päin: Ihmiset joilla on mielenterveysongelmia, käyttävät enemmän alkoholia. Mielenterveyden ongelmat on monella varmsati suurin syy juoda. Antaa lupa itselleen, koska muutenkin on hankalaa. Se on ihan kelpo syy. Jos koko elämän tuntuu, että sinut on tuomittu synkemmälle kadulle kuin muut, tuntuu oikeutetulta helpottaa oloa, tai jopa niin eristäytyä muista omaan mäyräkoirakuplaan. Se on oravanpyörä: Juot paljolti oloosi, ja olosi johtuu paljolti juomisesta.

Se on ihan selvä, että raittiina olet ulkomaailman suuntaan skarpimpi, työhön valmiimpi, jaksavampi ja mukavampi. Juomisen itsekkyys on siten myös kysymys. Kuten hyvin masentuneilla, itsemurha on itsekäs pakotie. Monella kasvoiltaan helottavalla maksattomalla deekulla itsekäs pakotie on valittu juomiseen.

Silloin alkoholin käyttäjää voi ymmärtää myös riippuvuuden kautta. Alkoholi on itsessään aine, myrkky ja mielihyväkeskuksen kiihottaja, joka käytettynä aiheutta jopa fyysisesti tarpeen juoda lisää. Sitä ei ymmärrä ihminen, joka ei ole koukussa ollut. Keho ikään kuin kulkee itsellään ärrälle hakemaan bisseä, vaikka et edes haluaisi juoda. Käsi hakee olutta hereilläolon ajan. On mahdoton käsittää, miten ravintolassa voi olla ilman alkoholia, saatikka ruokailla ilman olutta. Ja psyyke antaa jatkuvasti syitä juoda. Alkoholin määrissä valehtelee huomaamattaan. Psyyke tekee sen, emme me alkoholistit itse.

Tärkein on silti mielestäni ensin lopettaa juominen kokonaan ja kuukausien ajaksi, jonka jälkeen vasta pystyy arvioimaan, minkä verran mielen tasapainon puuttumisesta johtuu alkoholista, ja paljonko sitä on valmiiksi ja luonnostaan. Itse olen sen tien kohdalla. Jos 10 vuotta dokaat, voi kai sitä puoli vuotta katsoa, paljonko vitutusta on selvin päin.

Vierailija

Tulin tänne kirjoittamaan kuulumiset, edellisestä tekstistä on nyt reilu kuukausi, ja yli 4 kk ilman alkoholia. Siinä 2 kk kohdalla join parina päivänä, enemmän tai vähemmän harkitusti. Siitä pari sanaa myöhemmin.

Yllä tekstissäni näköjään vielä tuossa kohtaa puntaroidaan, ajaako alkoholi mielenterveysongelmiin vai masennus alkoholiin. Omalla kohdalla tämän verran aikaa kesti, että olo tuntuu kohentuneen 10 vuoden jälkeen. En viitsi paukutella henkseleitä kuin tupakoinnin lopettaneet tai vegaanit, mutta perusvire on hyvä, oikein itse ihmettelee välillä, että edes osaa tuntea iloa sen 10 vuoden synkän tien jälkeen. Syy-yhteyttä ei tee juuri mieli enää arpoa.

Syy miksi palasin kirjoittamaan on, että eilen otin muutaman oluen, vähän varovasti edelleen, että joko sitä voi perjantai-iltana muutaman ottaa 4 kk kohdalla. Ja tänään krapula, joka kummasti muistuttaa sitä tilaa, jossa olin vuosien ajan. Tuntuu luonnolliselta ratkaisulta ottaa nyt oloa kohentamaan olut, ja saatan sen tehdäkin. Omalla kohdalla tuon yhdisteen kanssa runkkasin aivojen palkitsemiskeskusta yli 10 vuotta, niin kestänee vielä päästä tavasta eroon.

Olen koittanut eri lääkkeitä tukemaan juomatta olemista. Niistä Antabus on kätevin. Liikekumppanini sanoi, että "Älä ota Antabusta, teet itsestäsi pellen". Mutta kun kyseessä on kuitenkin oma elämäni, totesin, että Antabus on taitolaji. Lääkkeen kanssa voit juoda vähän päästäksesi tavasta rauhallisemmin eroon. Oikealla annostuksella sen vaikutuksen aikana ei voi juoda reaktion takia, mutta lääkkeen käyttökausia voi sovittaa omaan elämäänsä. Hyvä turva kaapissa.

Mutta varoituksen sana. Joku ilmeisesti juo isoja määriä tuon lääkkeen kanssa. Siinähän juo, mitään hauskaa siinä ei ole oikealla annostuksella, ja sen kokeilija kohtaa varmaan luonnollisen poistuman.

Matka selväpäisenä jatkuu, ja tässä kohtaa tuntuu, etten vaihtaisi ihmiskoettani mihinkään. Harmittaa kyllä vähän, etten aiemmin edes kokeillut. 10 vuotta on aika paljon aikaa heittää hukkaan ja kohdata ongelmia, ja ennen kaikkea jatkuvaa masennusta tai vitutusta. Olen samalla vasta vaiheessa ymmärtämään, että matkallani kuluttajana, perhe, ja jokunen muukin ihmissuhde on tosiasiassa rikkoutunut alkoholin takia älyttömyyksiä tehden, ei toisten ymmärtämättömyydestä. Ja alla olisi varmaan Tesla eikä Mazda toisilla valinnoilla. Jos jotain hyvää, niin selväpäisenä elämäänsä ei tule masenneltua, ainakaan samoin. 10 kiloa pudonnut painoa.

Siitä tasoittavasta. Nyt on jo iltapäivä lauantaissa, niin tasoittavan aika meni ehkä tätä kirjoittaessa ja muuta puuhatessa ohi. Mutta taidan grillin virittää ja ottaa muutaman oluen kesäpäivänä. Huomenna aamulla herään, ja juon poretablettina 400 mg Antabusta. Sitten ei taas jokuseen päivään juodakaan.

Palaan tänne varmaan syksyn tullen, puoli vuotta tähtäimenä, ja sitten ehkä ilman lääkkeitä. Se oli ensin kuukausi, sitten 3 kk ja nyt näin. On se aika veivausta myös, mutta tällä itsepäisellä egolla ainoa tie. Joskus taannoin potkin itseni eroon lääkärin hymyillen kirjoittamista bentsoista, joskus muustakin, mutta tää etyylialkoholi on pahempi kaveri, ns bad motherfucker leffasta Alien katoamaan aluksesta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat