Hometalo tarvitsee remontin

klo 0:00 | 29.3.2010
Kun talo sairastuu, myös ihminen voi huonosti. On jatkuvaa nuhaa, poskiontelotulehduksia, yskää, astmaa. Lääkäri ei hometautia paranna, siihen tarvitaan remontti tai muutto.Lue koko juttu
Kun talo sairastuu, myös ihminen voi huonosti. On jatkuvaa nuhaa, poskiontelotulehduksia, yskää, astmaa. Lääkäri ei hometautia paranna, siihen tarvitaan remontti tai muutto.Lue koko juttu
Ladataan...
Ylilääkäri Tuula Putus puhuu artikkelissaan asiaa! Osio: homealttius aiheuttaa (ärsytysoireita, infektiosairauksia, allergiasairauksia, myrkytysoireita): on totista totta! Työpaikallani reilut 20 vuotta altistuneena (alle 10 vuotta sitten asiaan heränneenä), oireelleena, sairastuneena ja edelleen olosuhteiden pakosta saman työnantajan leivissä homepakolaisparakissa (siirto oireileville, jonne muutti myöhemmin oireettomat homehtuneine kalusteineen) työskennellessäni mietin: mikä symbioosi onkaan työturvallisuus, työnantaja, Työterveyslaitos ja työnantajan vakuutusyhtiö! Ne ovat loistava tiimi, jotka yhdessä puhaltavat samaan homeessen, mutta se ei katoa, koska sitä ei ollutkaan..., ennemmin maatuu työntekijä, se homehtunut!
Edellisessä työpaikassani epäillään olleen hometta. Samassa rakennuksessa olleet muut työpisteet laitettiin käyttökieltoon sisäilmaongelmien takia, mutta tämä 1 työpiste sai jatkaa. Home oli kuulemma pysähtynyt työpaikkamme ja käyttökieltoon asetettujen tilojen väliseen seinään. Työpaikassamme muutama ihminen otti yhteyttä työsuojeluun ja rakennustarkastukseen. Kohtelu oli epäasiallista, ongelma oli kuulemma vain "naisten korvien välissä" ja "akkojen hysteriaa". Monet työntekijät oireilivat. Oireina mm. poskiontelotulehduksia, keuhkoputkentulehduksia, pitkittynyttä yskää, veriysköksiä, korvatulehduksia, iho-oireita, silmätulehduksia, ihottumia ja muita iho-oireita, selittämätöntä väsymystä, päänsärkyjä, keskittymyskyvyn puutetta, allergioiden pahenemista, lihas- ja nivelkipuja, rytmihäiriötuntemuksia...
Tällä hetkellä olemme ns. väistötiloissa. Monella oireet ovat lievittyneet, mutta allergiat ja nivelkivut taitavat olla pysyviä. Olen yksi nivelkipuinen, kipu kiertää nivelestä toiseen, sen kesto vaihtelee puolesta tunnista ainakin vuoteen. Olen aamuisin erittäin jäykkä, samoin jos istun pitempään paikoillani. Tulevaisuudessa edessä voi olla ammatin vaihto tai ainakin kevyempään työhön siirtyminen. Koska minulla on vain nämä niveloireet (ehkä loppuiän kestäviä kipuja siellä sun täällä ja tämä jäykkyys) niin olen yksi väliinputoaja. Tuskin nivelvaivoista ja ehkä reumaattisista kivuista kärsivä saa mistään korvauksia, vaikka kyseessä olisikin homealtistus. Omalla kohdallani voin vain toivoa, että säilytän työkykyni vielä 15 - 17 vuotta, jotta saan sellaisen eläkkeen jolla voin edes pärjätä.
Kyllä näitä homeelle altistuneiden asioita pitäisi tässä maassa ajaa paljon paremmin. Ei se ole homealtistuneen ihmisen vika, että sattuu opiskelemaan tai olemaan töissä homerakennuksessa.
Pelkästään home ei aiheuta vastaavanlaisia oireita vaan myös kotona tapahtuva remontti jolle herkät ihmiset saattavat sairastua. Itselläni on juuri meneillään kotona keittiöremontti jota tehty jo reilut puoli vuotta hiljalleen mikä ei sinänsä ole hyvä asia sillä uusia kemikaaleja käsitellään jatkuvasti ja niistä tulevat päästöt aiheuttavat herkille ihmisille oireita. Alun perin meille tulleissa uusien keittiökaappien ovissa oli hyvin vahva kemikaalin haju ( maalattu MDF-levy ) joissa oli jokin vika jotka myös kaikki palautettiin takaisin keittiöitä myyvälle yritykselle ja tilalle otimme eri tavoin käsitellyt ovet. Samoin muissa kalusteissa oli samaa hajuhaittaa, mutta hieman miedompana josta kuitenkin kärsin, en kuitenkaan tiedä onko tuo aivana normaalia ?. Hajut ja päästöt aiheuttavat minulle huonoa oloa, suurta väsymystä, keskittymiskyvyn puutetta, sydämen tykytystä, huimausta, nuhaa ja keuhkot eivät taida olla aivan kunnossa. Olen astmaatikko ja käytän astmalääkettä sekä allergialääkettä keväisin. Nyt astmalääkettä menee enemmän,samoin huuhtelen nenäni harva se aamu, välillä käytän kortisoni sumutetta nenään sekä silmätippoja.
Olen harkinnut jo pitkään pitäisikö minun muuttaa muualle sillä havaitsin kesällä ollessani viikon mökillä, että oireet katosivat, mutta palasivat kun palasin kotiin. Samoin voin huomattavasti paremmin jos olen ollut yhden päivän pois kotoa. Luulen, että nyt pitäisi kuitenkin löytää pääkaupunkiseudulta väliaikainen koti jossa olisi hyvä ilmanvaihtojärjestelmä sekä talossa ei saisi olla mitään allergisoivaa, siis puhdas koti.
Mutta mistä sellaisen voisi löytää ?
Juu niinpä niin ei kun vähätellään vittuun ne vähäteliät en tiiä yhdet tuppaa joo masenusta on pitäiskö aloittaa lääkitys vittu syökköön ite tulis impaa ihanaa hometta kuin niittymaisemassa. :)
Homeongelmat ja huono sisäilma johtuu ilmanpoistosta joka toteutetaan imemällä, (alipaineella siis) koska se aiheuttaa kaikkialta kostean ulkoilman pääsyn rakennukseen. Myös alhaalta sotkemista. Pitäisi siirtyä ilmastointiin lämpimän ilman puhaltami sella. Tuloilman huonekohtaisella säädöllä voisi säätää myös huoneen lämpötilaa. Poistoilman kulkemis
Tila ei riittänyt homeongelmaan. POISTOILMASTA ei ole huolta jos käytettäisiin puhallusilmaa, ilma poistuisi itsestään esim rappukäytävän kautta, lämmittäisi samalla sen. Näin lämmityskulutkin jopa puoliintuisi. Kaikki vedon tunne ikkunoista eliminoituisi. Puhallusilma myös aiheuttaa pyörteitä jolloin ilma puhdistuu koko huoneiston alueella.