Uniapnea pilaa yön

Kahdeksan tunnin yöunista uniapneasta kärsivä saattaa nukkua hyvin noin puoli tuntia, jos hengityskatkoksia on paljon. Ylipainelaite eli CPAP on silloin paras unilääke.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Suomessa ei saa operatiivista hoitoa. Henkilöt, joille ylipainelaitteesta tai kiskosta ei ole apua, joutuvat kärsimämän unohdettuina ja kuolemaan ennen aikaisesti. Kiitos vaan siitä sinullekin Tampereen yliopiston keuhkosairauksien ylilääkäri ja unitutkija Olli Polo.

t.  8 vuotta ilman hoitoa ja työtä

porvoo

Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei saa operatiivista hoitoa. Henkilöt, joille ylipainelaitteesta tai kiskosta ei ole apua, joutuvat kärsimämän unohdettuina ja kuolemaan ennen aikaisesti. Kiitos vaan siitä sinullekin Tampereen yliopiston keuhkosairauksien ylilääkäri ja unitutkija Olli Polo.
t.  8 vuotta ilman hoitoa ja työtä

Miksi ylipainelaite ei auta? Onko tarvittava paine niin suuri, että jatkuvat vuodot herättävät? Mikä on painosi ja korkeutesi? Mikä paine sinulla oli, kun kokeilit laitetta?

Minä kärsin uniapneasta 9 vuotta, lääkärit "hoitivat" minun apneaa erilaisilla "lääkkeillä". Kukaan ei sanonut, että minulla on uniapnea, selvitin sen itse, kun lehdessä oli artikkeli siitä. Minulla oli vaikea uniapnea, kun olin lihava. Kokeilin yhtä maskia, sen vuodoista oli niin paljon melua, että melu herätti jatkuvasti. Sen lisäksi kova paine täytti suun kova paineella ilmapallon tapaan, koska nenä on tukossa, se oli todella epämiellyttävää ja jopa vähän kivualista. Sairaala pyysi palauttamaan laitteen, kun en käyttänyt sitä. Sitten lahtuin lähes normaalipainoiseksi ja vaikea uniapnea muuttui keskivaikeaksi, enää ei ollut tarvetta käyttää niin kovaa painetta, kuin ennen, suun täyttöongelma lähes hävisi, kokeilin vielä 4 maskia, yhteensä siis 5 ja lopulta lyötyi maski, joka vuotaa vain vähän. Väsymys ei hyvinnyt kokonaan, mutta noin 80% väsymyksestä lähti laihtumisen ja maskin vuoksi. Joudun laittamaan maskin remmit tiukalle, maski painaa epämiellyttävästi kasvoja, mutta nukun sen kanssa, koska se poistaa suuren osan väsymyksestä. Eli tärkeintä on juuri laihtuminen, juuri laihtumisen seuraksena paine pieneni sellaiseen tasoon, että voin nukkua. Kokeilin laittaa laitteeseen korkean paineen ja yrittää nukahtua, se on hyvin vaikeaa, maski painaa kasvoja, koko ajan kovia vuotoja, joiden melu herättää jatkuvasti, suu täyttyy ilmapallon tapaan kovalla paineella. Cpap laite ei ole taikalaite, joka aina auttaa. Jos apnea on vaikea, niin on todella haasteellista saada maskia tiiviiksi ja suu täyttyy kovalla paineella. Jos apnea on vaikea, niin voi kokeilla nukkua sekä kiskon, että maskin kanssa samanaikaisesti. Kisko voi vähentää apnean vaikeasta keskivaikeaksi ja silloin tarvittava paine pienenee ja vuodot loppuvat. Haluan yrittää kiskoa, voi olla, että sen kansaa häviää loput 20% väsymyksestä. Mutta julkisella puolella on niin suuri jono, että todennäköisesti joudun maksamaan sen itse.

Vierailija

Unikauluri tai jokin muu viritys joks pitää alaleuan ja suun kiinni selällään maatessa voi helpottaa obstruktiivista uniapneaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat