Tunnista ajoissa keuhkoveritulppa

Äkisti alkanut hengenahdistus, kenties vielä kylkikipu ja kiihtynyt sydämen syke. Nyt on kiire: oireiden syynä voi olla keuhkoveritulppa.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Vierailija

Hyvä seloste! Tuollaista se juuri on. Syyt näyttäät viittaavan vaikka mihin sydänviasta kylkiluun murtumiseen ja muuten vain tulleisiin jalkakramppeihin! Kannattaa uskoa: on kiire! Ja: Eikä vara venettä kaada.

Mieheiiläni oli onnea. Mutta kiirettä piti!  Suoraan sairaalaan!

Vierailija

Niin, kiirettä varmasti piti. Oman vaimoni kohdalla jolla oli useamman viikon kuumeen kaltaisia oireita, verisiä ysköksiä jne, seurauksena oltiinkin sitten teho-osastolla viikkokausia sisältäen useita leikkauksia. Lottovoitto että yleensä hengissä nykypäivänä. "Koomisinta" asiassa lienee se että vaimoni kävi keuhkojen tähystyksessä paria päivää ennen teholle joutumistaan jossa todettiin että on se vähän huolestuttavaa kun on keuhkoissa kuivunutta verta. Jep.

Vierailija

Omalla kohdallani epämääräinen väsymys ja hengästyminen kestivät yli kuukauden. Vapun tienoilla aloin ihmetellä, kun hengästyn niin nopeasti ja ihan pienessäkin rasituksessa. Laitoin hengästymisen allergian piikkiin, koska mitään ongelmia pohkeissa ei ollut, vaikka lääkäri embolian mahdollisuutta väläyttikin. Olin lomamatkalla Kroatiassa kesäkuun alussa, jonka jälkeen oireet alkoivat pahentua huomattavasti. En päässyt kuin muutaman rappusen kerrallaan ylös, jonka jälkeen piti levätä kun tuntui, että happi loppuu. Hakeuduin uudelleen lääkäriin, joka onneksi tajusi ottaa FiDD-arvon. Se oli 5-6 kertaa yli viiterajan, ja lisäksi CRP oli koholla. EKG oli normaali, samoin keuhkojen röntgenkuva. Mitään flunssaa tai muuta mulla ei ollut tulehdusarvojen nousua selittämään, joten lääkäri kehottikin mua hakeutumaan heti päivystykseen. TYKSissä keuhkoembolia-TT näytti massiivin molemminpuolisen embolisaation.  Olin kuitenkin hyvässä kunnossa, joten osastolla jouduin viettämään vain muutaman yön. Taustoista sen verran, että olen nainen ja aina ollut tosi terve, sairastumishetkellä 24v. Käytössä mulla oli yhdistelmäehkäisyvalmiste, jonka piikkiin embolia sitten laitettiin, kun muuta syytä ei löytynyt.

Kuunnelkaa kehoanne ja hakeutukaa nopeasti päivystykseen, jos tämäntyyppisiä oireita ilmaantuu! Mitä nopeammin pääset hoitoon, sitä parempi ennuste on toipumisella sekä minimoidaan pysyvät vauriot (hoitamattomana keuhkoembolia voi aiheuttaa keuhkoinfarktin ja kuormittaa sydämen oikeaa puolta)!

miina

itse koin huhtikuussa tukehduttavaa oloa hengityksessäni.  menin täkäläiseen päivystykseen illalla kymmenen jälkeen.  oloani tarkkailtiin ja pääsin pois puolen yön maissa.    sen jälkeen ei kukaan ole vointiani kysellyt  eikä tutkimuksiin kutsunut.

onko tämä tavallista suomen terveydenhuollossa?

Likasestpuhats

mul on syömisen jälkee syke korkeella ja hemoglobiini arvot viitearvoissa kohorajassa.

Pahinta näis on ku lukee netis ni rupeaa ajatukset laukkaa ja tuntuu et syke kohoaa entisestää joten riitti 8)

Hengissä ollaan

Minun tarinani.  Jalka, joka on hermosiirrejalka, alkoi oireilemaan.   Alkoi ilmestymään kesäkuussa nilkan kohdalle tummia paiseita, joihin määrättiin kortisonivoidetta, pitivät ihottumana ja kyhmyryysuna.  Vaimo tilasi lentomatkan, mutta se onneksemme peruttiin.  Alkoi kuitenkin toinen vaarallinen tie kohti tuntematonta., sillä kuitenkin päätimme lähteä tarton matkalle, koska lääkäri sanoi, ei ole huoleen aihetta, vaikka jalka turvonnut ja kipuileva.  Sinne siis sitten.  Linja-automatkalla puhelin, pitäisi päästä jalottelemaan kun jalassa valtava turvotus, ja kipu.  Pidin sitä rasitejuttuna, uskoin sokeana lääkäriin, koska luotin lääkäriin, ja reissuun lähdölle ei siis pitänyt olla esteitä.   Kengästä leikattiin molemmat sivut, että sain jalkaani mahtumaan.   Tartossa 2 päivää, ja jalassa valtava turvotus, ja kävellä piti 2 päivän ajan ostoksia etsien yms, ja tietämättämme tilanne oli jo päällä.   Takaisin linja-automatka talinnaan, ja sieltä laivamatkaa, helsinkiin,  sekä helsingistä  600 km, linja-autokyytiä, kohti kotiamme..  Kotiin päästyämme tilanne pikkuhiljaa paheni, alkoi kulkea ylläni tummat pilvet, joista en onneksi tajunnut enkä osannut aavistaa mitä se oli,  se oli vaaniva kuolema.  Aloin heräilemään keskellä yötä tunteeseen, että olen hukkumaisillani, en tahtonut saada happea, ja että vapisten hengitän, ja hengitys oli tiheää, ja vapisevaa. Tätä jatkui päiviä, kunnes alkoi yskä, ja kylkiluiden kohdalle kävi kipeää yskiessä.  Taas lääkäriin, jossa vähäteltiin asiaa,  oltiin jo lokakuulla, kunnes jalkani ultrattiin, sieltä löytyi veritulppa.  Sairaalaan sisään.  Seuraavana päivänä raskivat kuvata keuhkoni, vaikka jo oli löytynyt jalasta veritulppa.  Kunnes keuhkoista otetut kuvat oli saapuneet,  minule ilmoitti sängyn päässä seisova lääkäri vakavan uutisen, jalasta on lähtenyt veritulppa keuhkoihin, ambulanssi on tilattu, matka kohti toista sairalaa alkoi.   Siellä 7 päivää, napapiikkejä saaden, ja sängyssä liikkumattomuuskaranteenissa 4 päivää,että ei tilanne pahene.   7 päivän päästä kotiuduin, mukana valtava määrä painajaismaisia muistoja tapahtuneesta.  Nyt toipiksella ja kaikki näyttää nyt ihan hyvälle.  Sydän kuitenkin väärällä rytmillä.   Lääkityksenä  xarelto, sekä verenpainelääkkeet.   Tämä oli minun tarinani.!!

Vanhalukki

Kyllä se tuon tapainen potilaan kohtelu kielii osaamattomasta konitohtorin tavasta hoitaa työpanostaan. .  Eli, kun on osaamaton lääkäri, hän ei kertakaikkiaan osaa tehdä työtään, vaan passittaa kotiin.  Heillä on tällainen tapa.  Näin kävi minullekkin, että jalastani löytyi veritulppa, aikansa viivyttelivät ja aina passittivat kotiin, no eläpä mittää, veritulppa lähti kohti keuhkoja, ja päättyi sinne.  Meinasin kuolla, mutta ei nämä lääkärit siitä piittaa, näitä huvittaa, kun potilas ilmoittaa, että ettekö te voi ultrata, heitä huvittaa, että potilas alkaa kävelemään meidän yli.   Touhu on järjetöntä, mutta pitäkööt niitä ultralaitteita koristeena,eihän niillä kannata tehdä tutkimuksia, passitetaan aina potilaat kotiin, tulkoot uudelleen jos ovat vielä aamulla hengissä.    Näin he toimivat.    Minulla on näistä typeristä lääkäreistä kokemusta.    Onneksi potilas saa päättää, meneekö se enään näitten vaarallisten puoskarien vastaanotoille.   Siihen on onneksi meillä oikeus..!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat