Kommentit (11)

Vierailija

"Hyvän itsetunnon omaavat eivät ehkä anna niiden häiritä elämäänsä: he voivat punoituksen levitessä kohauttaa vain harteitaan ja sanoa ”onneksi moottori vielä toimii”....."

Hyvän itsetunnon omaava ihminen ei koe tarvetta turvautua kiertoilmauksiin eikö kömpeläihin muka-hauskoihin kommentteihin. Hän sanoo kanssaihmisilleen suoraan, että nyt on vaihdevuodet menossa ja kuumia aaltoja. 

Vierailija

Jännä juttu, että näissä vaihdevuosiasioihin liittyvissä jutuissa ja  keskusteluissa puhutaan aina vain pelkistä kuumista aalloista eikä esim. gynekologit kysy niiden lisäksi juuri muista oireista! Itse kuulin ystävältäni, että kertomukseni siitä, että palelen aiempaa enemmän (varsin kuumissa sisätiloissakin ;)) ja joudun sen vuoksi vetämään yölläkin parit sukat jalkaan ja fleecetakin päälle ja peiton päälle vielä päiväpeitteen, viittaisivat hänen vanhemman sisarensa kokemusten mukaan vaihdevuosien alkamiseen. Kysyinkin nyt viime käynnillä gynellä, että onko näin ja hän vastasi, että näin on; toiset palelee ja toisilla on kuumia aaltoja! MIKSI tästä ei sitten koskaan puhuta missään?

Vierailija

Sama juttu, nyt vaihdevuosissa kärsin paljon useammin palelemisesta kuin aikaisemmin. Kuumat aallot tulee lähinnä öisin, illalla paleleminen. Mutta etelässä en kärsi kummastakaan! Termostaatti epäkunnossa, näin totean, jos joku huomaa hikoiluni.

Vierailija

Hei!

Vaihdevuodet voivat aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminta, sillä vaihdevuosien aikaan kaikki hormonitasapainot menevät sekaisin.

Ja siitä voi johtua paleleminen, valo vaikuttaa sukupuolihormoneihin ja tämä taas vaikuttaa siihen, että oireet heikkenevät. Eli kaikki vaihdevuosi-ikäiset etelän rannoille.

Vierailija

Hei, mitä voit syödä 5:2 dieetin aikana? 

Salvian sanotaan myös olevan hyväksi. Pahanmakuista tosin, kun olen koettanut juoda teenä. 

En silti aio luopua saunomisesta vaikka sanotaan ettei pitäisi. Rakastan saunomista, kuumia ja kylmiä lämpotiloja. Vaikka en sitten nukkuisi yöllä. 

69 v aaltoilija

Olen syönyt estrogeenia parikymmentå vuotta kuumiin aaltoihin. Kun viisikymppisenå aloin syödä niitä, syynä oli se, että heräsin aamuisin vesihauteesta ja päivisin punastelin ja hikoilin. Asiakaspalvelussa työskennelleenä oli monia inhottavia tilanteita, kun ykskaks lehahdin tulipunaiseksi ja hiki pukkasi päälle. Nyt olen 69 v ja yritän lopettaa estrogeeni pillereiden syönnin. Ensin puolitin annoksen, senjälkeen otin puolikkaan jokatoinen päivä ja nyt kuukauden olen ollut ilman. Kuumat aallot ovat palautuneet, ei tosin niin voimakkaina kuin silloin parikymmentä vuotta sitten. Olen kyllä päättänyt, että pillereiden syöminen on nyt loppu. Olen eläkkeellä eikä nämä aallot nyt kiusaa elämääni sillä tavoin, kun työssä ollessa. Liikun ja urheilen eikä ylipainoa ole ja elän kaikin puolin terveellistä ja onnellista elämää. Aaltoillaan.

Vierailija

Melkein kaksikymmentä vuotta hormonikorvaushoitoa ja nyt on molemmissa rinnoissa syöpä sekä mahdottomat kuumat aallot.  Miettiikää mikä kannattaa!

Hyvä kun puhutaan

Netissä on yksi blogi missä sama nainen kertoo sekä omista kuumista aalloista että 5:2 paastosta. Jos sieltä saisit vinkkiä syömisjuttuihin. Itse en paastosta tiedä, kun en ole kokeillut, mutta niitä vaihdevuosijuttuja olen lukenut. Aika samanlaisia oireita nimittäin mulla kuin hällä. Blogin nimi on "kuumat aallot kuljettaa".

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat