Kommentit (12)

Vierailija

Tosi lyömättömät!

Mulle tulee heti mieleen parikin juttua mitkä on tässä tekstissä päin helvettiä mutta otetaan yksi esimerkki:

Jos mietitään öljyä vain omega-3:n kannalta niin kasviöljyt yleensäkin ovat erittäin huonoja vaihtoehtoja, koska ihmiskeho ei voi käyttää suoraan hyväksi kasviöljyjen alfalinoleenihappoa, joka on omega-3:n esiaste. Kehon pitää muuttaa alfalinoleenihappo ensin EPA:ksi ja DHA:ksi, joita sitten voi käyttää hyödyksi. Mikä tässä on sitten ongelma? Ihmiskeho muuntaa alfalinoleenihaposta vain 5-10% EPA:ksi ja DHA:ksi. Naisilla lähempänä 10 ja miehillä lähempänä 5 prosenttia.

Vaikka näyttääkin siltä, että rypsiöljyn omega suhde olisi hyvä 1:2 niin todellisuudessa se onkin 1:20 omega-6:n hyväksi.

Jos haluaa varmistaa riittävän omega-3:n saannin, pitää käyttää esimerkiksi kalaöljyä tai hyljeöljyä. Niissä omega-3 on suoraan EPA:na ja DHA:na.

Lisäksi rypsiöljyä EI voi käyttää kaikkeen ruoanlaittoon! Rypsiöljy hapettuu jo 40 asteessa mikä tarkoittaa sitä, että rasvaan muodostuu transyhdisteitä. Eli kyseinen öljy ei sovellu missään tapauksessa paistamiseen.

Joku toimittaja voisi kysäistä Ursulalta puhuuko hän tarkoituksella paskaa vai eikö hän vain ole jaksanut perehtyä tarpeeksi asiaan.

Vierailija

Kyllä lähtee lapasesta.Suomen ongelma ovat juuri nämä asiantuntijat , nyt on taas puffausajankohta alkamassa kevät tulee! Itse olen seurannut ja tutustunut näihin öljyihin jo yli 30 vuoden ajan.Lopputulos on rypsin kannalta karu.Koska omega 3 ihminen voi kunnolla saada ja hyödyntää vai kalaöljyistä ,muuttaa tämä tosiasia rypsiöljyn ihmiselle sopivuutta radikaalisti , sen omega 6 tekee ihmiskehosta happaman ,jolloin vapaat radikaalit pääsevät kimppuun, esim useissa uturauhassyövissä on syynä rypsiöljy.Parhaiten ihmiselle sopivat,oliiviöljy,avokado sekä kookos. Puristettu hedelmän lihasta, ei siemenen kuorta mukana.

Vierailija

Kaupan kylmähyllystä löytyvä kookosrasva EI ole sama asia kuin kookosöljynä myytävät tuotteet. Tämä perinteinen munkinpaistorasva on kovetettua kookosrasvaa ja tutkitustikin epäterveellistä. Kookosöljy ei ole kovetettua, eivätkä sen vaikutukset kehossa ole samanlaiset.

Vierailija

MIlloin tämä nainen saadaan vaikenemaan? Tai milloin hän itse ymmärtää vaieta? Tässä jutussa todellakin on moni asia päin helvettiä ja pitäisi kirjoittaa koko artikkeli uusiksi jos haluaa kaikkiin epäkohtiin puuttua mutta tässä eräs mikä oikein hyppäsi silmille: "Kun vielä silaa leivän kasvimargariinilla, alkavat suonet sulaa ja autoimmuunitautien, kuten reuman ja atopian, oireet voivat hellittää." Itse uskon että sokeri se on mikä tappaa eikä rasva. Ja nopeasti sokeristuvat elintarvikkeet. Leipää silti pitää kaikkien syömän. Entäs vielä se kun ne viljat ei kaikille käy? Ja margariini. Sitä sotkua en suuhuni laita.

Vierailija

Voisin kyllä väittää,että Ursulalalla on varmasti ammattietiikka,,ja jos hän puhuu puppua"  niin enemmin tai myöhemmin siihen varmasti toinen asiantuntija--joka on kenties tutkinut Rypsiä--ja öljyjä tarkemmin,tulee puuttumaan,mutta minäkin olen kyllä saanut sellaisen käsityksen,että Rypsiöljy ei olisi ihmiselle terveellistä,valitettavasti näin,vaikka kotimainen tuote onkin.

Vierailija

Hyviä rasvoja:

Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). 

Kylmäpuristetuilla öljyillä laatua ruokavalioon!
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/kylmapuristetuilla-oljyilla-laatua-ruokavalioon/ 

Tuoreen laajan tiedekatsauksen mukaan rasvan laatu ei vaikuta sepelvaltimotaudin riskiin. Tutkimustieto ei tue selvästi suosituksia “kovan” rasvan vähentämisestä ja “pehmeän” rasvan lisäämisestä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2014/03/18/taas-uusi-tiedekatsaus-rasvan-laadulla-ei-merkitysta-sydanriskiin/

 

 

On kansoja, jotka ovat käyttäneet kookosöljyä satoja ja tuhansia vuosia, eikä niissä esiinny lainkaan esimerkiksi sepelvaltimotautia, mutta yhden ravintoaineen vaikutuksia kokonaisterveyteen on erittäin vaikea tutkia.

Kylmäpuristettu neitsytkookosöljyä ei tule sekoittaa munkkirasvana tunnettuun kookosrasvaan. Neitsytkookosöljy ei sisällä munkkirasvan käsittelyssä käytettävien liuottimien jäämiä, eikä öljyä ole raffinoitu, valkaistu tai hydrogenoitu. Neitsytkookosöljy sisältää antioksidantteina toimivia fenolisia yhdisteitä (esim. ferulahappoa, p-kumariinihappoa ja tokoferoleja), joita tavallisessa kookosrasvassa ei ole.

 

 

Kasviöljyjen rasvahapot!

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön rasvahappo, jota elimistö ei pysty itse muodostamaan vaan on saatava ruuasta (kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja manteli).

LA (Linolihappo), on Omega-6-rasvahappo joka on elimistölle välttämätön rasvahappo, jota elimistö ei pysty itse muodostamaan vaan on saatava ruuasta (kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja manteli).
 
Kalan Omega-3 rasvahapot!

DHA (Dokosaheksaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

EPA (Eikosapentaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.
 
 
Suomessakin on syöty tuhansia vuosia eläinrasvaa ja lihaa. Sen sijaan rypsiä (entinen lamppuöljy) on käytetty ravinnoksi vasta toisen maailmansodan jälkeen.

Vaikka kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet eläinrasvojen hyödyt ja kasviöljyjen haitat terveydelle, käydään Suomessa edelleen sotaa rasvan koostumuksesta, ja lapsille tarjotaan kaikkialla rankasti prosessoituja kasviöljyjä.

Mikä rasva kovettuu +37 asteessa (ihmisen ruumiinlämpötila)?

Yleinen käsitys on, että tyydyttyneet eli ns. kovat rasvat aiheuttaisivat sydän- ja verisuonitauteja. Vuonna 2014 tehty laaja meta-analyysi ei tue tätä olettamusta. Kyseistä tutkimusta edeltävät systemaattiset selvitykset ovat myös osoittaneet, että tyydyttyneen rasvan ja sydäntautien välillä ei ole syy-seuraussuhdetta.

Rasvat on välttämättömiä ravintoaineita. Sokerit eivät. Rasvoja tarvitaan mm. solukalvojen rakennusaineiksi ja hormonien lähtöaineiksi. Aivot muodostuvat 60 prosenttisesti rasvasta ja niiden toimivuus on sidoksissa rasvojen saantiin. Elimistön kolesterolista 25 % on aivoissa, sillä aivot käyttävät näitä lipoproteiineja signaalinvälityksessä. Alhaiset kolesterolitasot johtavat dementiaan ja Alzheimeriin. 

Luonnolliset ja eläinperäiset rasvat soveltuvat ihmisille hyvin, koska evoluution aikana elimistö on kehittynyt hyväksikäyttämään niitä. Teollisten rasvojen (margariinit, kasvirasvakermat jne...) molekyylirakenne on sellainen, että solukalvot jäävät heikoiksi ja verenkierron patogeenit läpäisevät solukalvon aiheuttaen tulehdusreaktion. Muistihäiriöt ovat teollisen rasvan syömisen yksi sivuvaikutus. Tämä kaikki löytyy kymmenistä laajoista tutkimuksista, joita kansainvälinen tiedeyhteisö on julkaissut. 

Tyydyttynyttä rasvaa ja erityisesti voissa esiintyviä rasvahappoja tarvitaan elimistössä muun muassa solukalvojen ja sydämen normaaliin toimintaan, kalsiumin kuljettamiseen luihin ja hormoonituotantoon.

Rasvasodassa Suomi alkaa olemaan viimeinen vastarannan kiiski. Tyydyttyneet, siis kovat eläinrasvat eivät aiheuta sydän- ja verisuonitauteja, vaan pikemminkin ehkäisevät niitä. Tätä tukevaa aineistoa on nykyisin kirjastollinen. 

Suomalaiset viranomaiset vetoavat edelleen 1970-luvulta peräisin olevaan Ancel Keysin 7 maan tutkimukseen, joka on kumottu useissa yhteyksissä aikapäiviä sitten. Se on virheellinen ja valheellinen tutkimus, joka lobattiin elintarviketeollisuuden avustuksella ravintosuosituksiin USA:ssa ja sittemmin muissa länsimaissa. Menneet virheet on kumottava. 

Maailman arvostetuimpiin ravitsemustutkijoihin lukeutuvat Frank Hu ja Donald Strauss julkaisivat The American Journal of Clinical Nutrition- lehdessä koosteen eli meta-analyysin 21 laadukkaasta tutkimuksesta, joissa oli seurattu kovan eli tyydyttyneen rasvan yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Yhteenvedon aineistossa oli mukana lähes 350 000 henkilöä ja 23 vuoden seuranta-aika. Tutkijat totesivatkin että tyydyttyneen rasvan käytöllä ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen. 

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1108492

Vierailija

Voi, kookosöljy ja palmuöljy ei esiinny eineksissä, kekseissä tai missään muussakaan valmisruuassa.

Poikkeuksen muodostaa margariini, josta löytyy palmuöljyä. Pullossa palmuöljyä ei kaupasta edes saa.

Margariini on katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetettu lamppuöljy. Kuka ostaa tällaista teollista moskaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi, kookosöljy ja palmuöljy ei esiinny eineksissä, kekseissä tai missään muussakaan valmisruuassa.

Poikkeuksen muodostaa margariini, josta löytyy palmuöljyä. Pullossa palmuöljyä ei kaupasta edes saa.

Margariini on katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetettu lamppuöljy. Kuka ostaa tällaista teollista moskaa?

Punainen palmuöljy on parasta!

Sain ensimmäisen herätteen punaiseen palmuöljyyn tämän kirjoituksen perusteella:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/6078814/punainen-palmuoljy

Sen jälkeen olen tutkinut aihetta aika paljon ja hämmästellyt asiaan liittyvää tietämättömyyttä.

Tieteellisiä artikkeleitta liittyen punaisen palmuöljyn terveyshyötyihin

http://bonred.fi/ajankohtaista/tiede-ja-punainen-palmuoljy/

http://bonred.fi/ajankohtaista/tiede-ja-punainen-palmuoljy/

Terveyshyötyihin liittyviä kirjoituksia:

http://terveystuuletusta.blogspot.fi/2015/12/tama-vitamiini-voi-pelastaa...

http://www.superfoods-for-superhealth.com/red-palm-oil.html

Ympäristöystävällisyydestä:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20095133

Punaista palmuöljyä saa nykyään kaupoista:

http://bonred.fi/yritys/jalleenmyyjat/

Vierailija

Ihmettelin myös Ursulan väitettä että voi ja kookosöljy ja palmuöljy ovat huonoksi terveydelle? Todella hämmentävää.... onko tämä Ursula alan ammattilainen? Olen aina syönyt puhdasta voita ja friteerauksessa käyttänyt kookos- palmu- auringonkukka- Ja rypsi öljyn seosta margariinin teen itse jos ystävät,vieraat tai itse sitä haluaa..... Etsin tietoa palmuöljyä mutta kovin on haasteellista löytää oikeat tiedot.?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat