Keuhko-/hengitys ongelmia

Vierailija

Hei!

Olen 24 vuotias mies ja vuonna 2012 keväällä minulle ilmeni yhtäkkiä epämääräistä hengenahdistusta. Oireet ovat jatkuneet sieltä tähän päivään saakka. On kuitenkin aikoja, jolloin oireita ei ole lainkaan. Oireet siis tulevat ja menevät epäsäännöllisesti. Ahdistuksen tunne ei vaikuta millään tavalla liikuntaan, vaan tuntuu että rasittavaa liikuntaa harrastaessa oireet vain häviävät mutta tosin silloin limaa erittyy hieman, mikä on ihan normaalia rasituksessa. Nuorempana ja armeijassa tuli polteltua tupakkia. Sen jälkeen ei lainkaan.

Oireena liman eritystä kurkusta, hengenahdistus (aivan kuin pala olisi kurkussa kiinni), joskus painava tunne sekä rintakehässä että yläselässä ja kun henkeä vedän keuhkot täyteen tuntuu, että kurkku räjähtää (siihen koskee ja tuntuu epämukavalta)

Lääkärissä kahden vuoden aikana käyty 4 kertaa ja pois voi sulkea refluksitaudin, koska tähystyksessä ei ilmennyt mitään. Sydänperäisestä en tiedä, sitäkin tosin suvussa on mutta se mikä vaivaa on se, että suvussani on keuhkofibroosia - isäni sairastui siihen reilu 30 vuotiaana. Mielelläni välttäisin sen sairauden hinnalla millä hyvänsä.

Onko muilla samanlaista kokemusta ja oireilua? Jos on niin voisitteko kertoa omasta tilanteestanne? Tuliko mitään diagnoosia ym. ?

Kommentit (3)

Vierailija

Minun äidilläni on ollut kuivaa yskää ja hän polttaa. Hän on 40 vuotias. Häntä pyydettiin lisätutkimuksiin koska lääkäri epäilee hänellä olevan astmaa. Yleensä kun todetaan Keuhkofibroosi, se todetaan liian myöhään. Meillä on ollut suvusa keuhkofibroosia ja siihen on kuollut äidinisoisä ja hänen iskä. 80- vuotiaalla mummolla on todettu nyt keuhkofibroosi. Äitini sai lääkäristä astma inhalaattorin ja he tutkivat vasta syksyllä lisää. Äitiäni pelottaa hirveästi ja minua. Olen 12- vuotias todella huolestunut ja olisi kiva saada vastaus.

koululainen

Moi, mä olen 17-vuotias tyttö joka ei ole koskaan polttanut tai juonut. Myöskin mulla on esiintynyt samankaltasia oireita kun sulla, ja ne alkoi 2 vuotta sitten, kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja asumaan omaan vuokrakämppään. Sain silloin flunssan ja mun mielestä sen jälkeen mulle jäi nämä oireet: jatkuva lima kurkussa joka ei irtoa kunnolla millään, 'palan' tunne kurkussa. Hengitysvaikeudet tuli muutama kuukausi sitten. Tuntuu ettei jatkuvasti saa tarpeeksi happea ja ei voi hengittää normaalisti vaan pitää koko ajan haukkoa henkeä ja vetää tosi syvään henkeä. Useimmiten se ei auta, mutta silloin kun se auttaa, niin siitä on vaan hetken helpotus. Öisin hikoilen myös nykyään tosi paljon (en tiedä liittyykö asiaan). Kävin koululääkärillä viime vuoden puolella ja ei se osannut oikein sanoa mulle mitään syytä tähän mun ongelmaan. Se vaan epäili pitkittynyttä flunssaa, mutta ei kai sekään nyt kahta vuotta kestä tai aiheuta tällasia ongelmia? Se antoi mulle myös sitten juotavan reseptilääkkeen (Flavamed), mutta musta tuntuu ettei se oikeen auttanut ollenkaan ja oli muutenkin ihan karmeen makusta. Äiti sanoo, että ongelma voisi olla homeessa, se voi olla mahdollista, mutta en oikein tiedä. Haluaisin näistä vaivoista eroon, oli syy niihin mikä tahansa. Mutta äiti ei ota mua tosissaan, vaikka haluaisin lääkäriin. 

Mullakaan nämä vaivat ei vaikeuta liikkumista mitenkään, muuten kuin että limaneritys lisääntyy myös. Oikeestaan musta tuntuu, että mulla ei oo näitä hengitysvaivoja silloin kun harrastan urheilua. Ehkä mä vaan ajattelen liikaa? Auttakaa! :(

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat