Kommentit (7)

"Robert Heaney on maailman kokeneimpia ja arvostetuimpia kalsium- ja D-vitamiinitutkijoita. Hänen mukaansa riittävä D-vitamiini parantaa insuliiniherkkyyttä. Elimistön D-vitamiinitaso, joka täytyy saavuttaa insuliiniherkkyyden parantamiseksi, on vähintään 80 nmol/l: 

 

"the results suggest that a level of at least 32 ng/ml (80 nmol/L) must be achieved to ensure small but useful improvements in both blood sugar control and blood pressure." 

 

Viralliset suomalaiset suositukset eivät tämän tason saavuttamiseksi riitä."

 

http://www.creighton.edu/publicrelations/newscenter/news/2013/june2013/june62013/heaneygrassroots060613/

 

 

 

D-vitamiinin puute on itsenäinen sydäntaudin riskitekijä. Mitä pienempi seerumin D-vitamiinin pitoisuus on, sitä suurempi on sepelvaltimotaudin riski, ilmenee Amerikan sydänlääkäriyhdistyksen (American College of Cardiology) kongressissa esitetystä italialaisesta tutkimuksesta. Suomessa suositellaan aivan liian pientä D-vitamiinin saantia sydäntautien ehkäisyn ja hoidon kannalta. Yli 90 % Helsingin koululaisista potee piilevää D-vitamiinin puutetta. Moni heistä sairastuu aikuisena turhaan sydäntautiin. Sen ehkäisy olisi aloitettava jo nyt.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2603

Tutkimus: Auringon välttelijöillä kohonnut riski kuolla ennenaikaisesti

 

Ruotsalaistutkijat ovat seuranneet 29 000 eteläruotsalaista naista 20 vuoden ajan. Ero auringonottajien ja aurinkoa välttelevien kuolleisuudessa oli huomattava.

 

Naisilla, jotka välttelevät auringonottoa kokonaan, on kaksinkertainen riski kuolla ennenaikaisesti auringonottajiin verrattuna, ruotsalaistutkimus osoittaa. Tutkijoiden mukaan todennäköisin syy on D-vitamiinin puutos, kertoo sanomalehti Dagens Nyheter.

 

– Tällainen havainto ei ole kovin yllättävä, eikä myöskään olisi yllättävää, että D-vitamiinilla on jotakin tekemistä sen kanssa, epidemiologian professori Tomi-Pekka Tuomainen Itä-Suomen yliopistosta kertoo.

 

– D-vitamiini on hyvin lupaava, monipuolisesti terveyteen vaikuttava yhdiste. On syytä ja tarvetta selvittää sen terveysvaikutukset oikeasti, kunnolla.

 

Ruotsalaistutkijat ovat seuranneet 29 000 eteläruotsalaista naista 20 vuoden ajan. Naiset olivat 25–64-vuotiaita. Kyselytutkimuksessa he ovat vastanneet, ottavatko he aurinkoa kesällä, solariumissa, talvilomalla tai etelään suuntautuvalla aurinkolomalla.

 

Naisilla, jotka vastasivat kieltävästi kaikkiin kysymyksiin, oli kaksinkertainen riski kuolla ennenaikaisesti. Suurin osa kuoli sydän- ja verisuonitauteihin tai aivohalvaukseen. Tutkimuksessa otettiin huomioon muut tekijät, kuten ylipaino, tupakointi, liikunta, alkoholinkäyttö, talous ja koulutus.

 

Toisaalta liika auringonottokaan ei ole hyvästä, sopivasti aurinkoa ja D-vitamiinilisä. Se on siinä. 

 

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_auringon_valttelijoilla_kohonnut_riski_kuolla_ennenaikaisesti/7182137

 

Suomessa ja Ruotsissa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Talvella UVB-indeksi on nolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiini auttaa kasvukipuihin. 

 

http://www.vitamindcouncil.org/blog/new-study-finds-vitamin-d-supplementation-may-help-reduce-growing-pains/

 

Vitamiinihysteriasta:

 

Nää ukot ja akat, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin taudit iskee.

 

”Monipuolinen” ruoka on varsin suhteellinen käsite. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vehnäjauho. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kolmas potentiaalinen puutoksille altistava asia ovat erilaiset ruokarajoitteet. Esimerkiksi kasvissyöjien tai vähän lihaa kuluttavien on tärkeää ottaa kaikenlaista vitamiinia ja hivenainetta lisäravinteena.

Neljän vuoden kokemus D-vitamiinin käytöstä, ympäri vuoden 100 mikrogrammaa.

Sairastan Ms-tautia ja sain lääkäriltäni D- vitamiini suosituksen:

http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Solar-D-Gems-4-000-IU-360-Softgels/12663

Tuote sisältää imeytymiseen tarvittavan Omega3-vitamiinin.

Jännityksellä menin D-vitam. mittaukseen neljän vuoden käytön jälkeen. Aikaisempi miittaustulos oli 47 nmol/l ja nyt 157 nmol/l, eli hyvin ainakin tämä tuote oli imeytynyt.

Lisäarvona on tullut myös virkeämpi olo, hyvä vastustuskyky, ihon/hiusten/kynsien tervehtyminen, lihassärkyjen väheneminen.

Asiantuntijoiden mukaan turvallisen pitoisuuden yläraja on niin lapsilla kuin aikuisilla 250nmol/l. Myrkytyksen riski liittyy vasta 375nmol/l ylittäviin pitoisuuksiin. Lähde: http://maijakajan.fi/2013/01/23/ihmeellinen-d-vitamiini-ja-ihmeelliset-suositukset/

Arvo Ylppökin suositteli jo 1960- luvulla suomalaislapsille 100 mikrogramman määrää!

Vierailija

Mikä tauti minulla on.D vitamiinia liikaa veressä sisätautilääkärin mukaan .En ikinä ole syönyt D tsi muitakaan vit.pillereitä.Asia jäi sillensä.Tervk.tarkkailuun.Arvaatte varmaan onko tarkkailtu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä tauti minulla on.D vitamiinia liikaa veressä sisätautilääkärin mukaan .En ikinä ole syönyt D tsi muitakaan vit.pillereitä.Asia jäi sillensä.Tervk.tarkkailuun.Arvaatte varmaan onko tarkkailtu.
Selasin tuossa Terveysporttia, ja sieltä löytyi, että viitearvoa korkeampi D-vitamiinipitoisuus voi liittyä sarkoidoosiin tai lisäkilpirauhasen liikatoimintaan (primaarinen hyperparatyreoosi). Mainittiin myös D-vitamiiniresistenssi, jossa verestä mitattu D-vitamiinipitoisuus on korkea. 

Vierailija

Terveyskeskus eroaa sairaalasta siinä, että sinne on varattava itse ajat lääkärille, kun sairaalasta ne tulevat automaattisesti.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat