Kommentit (11)

Vierailija

Onko atopiasi allergiaa?

 

Kuuntele tämä:

 

https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode23

 

Kohdasta [23.18]

 

 

Atopia on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta atopia onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä atopia on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi atopia, niin toimisin seuraavasti:

 

1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Aikuiselle tuo riittävä tarkoittaa 100 µg päiväannosta.

 

2. Atopia voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon kasviksia ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.

 

3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii. Koita ja hämmästy. 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

 

4. Prosessoitu maito pois.

 

5. Ihmisille uskotellaan, ettei atopia johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että atopiaa sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

 

6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

 

7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

 

8. MSM! 

 

 

Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo ruokavaliosta atopian hoidossa:

 

29.09.13

 

Osa 1/5 (5:26)

Osa 2/5 (4:42)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

 

Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle. Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi. 

 

Iho on ihmisen suurin elin, joten EI ole ihan sama, mitä suuhunsa laittaa, vaikka niin kuvittelisi. Syö terveellisesti! Terveellinen ravinto on kauniin ihon salaisuus. Muutamia omia käsityksiäni miten saa terveen ihon:

http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2014/02/07/ihmettelen-ihmiselimiston-ihmeellisyyksia-ihme-nro-2-iho/

 

Turun Yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiotiit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella!

http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/53/

 

Kookosöljyä iholle ja sisäisesti:

http://www.primifit.fi/artikkelit/kookosoljy.html

 

Myydään markettien öljyhyllyssä.

 

Suoliston kunto vaikuttaa myös ihon kuntoon. Ruokavalio on tässäkin keskeisessä asemassa, jos haluaa jotain parantumista tapahtuvan. Siis jos haluaa.

 

Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:

 

Normaali apteekin tai marketin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 90%. Saat siis vain 10% "elossa" olevia bakteereita jotka ottavat kovasti turpaan vatsahapoiltasi eivätkä pääse ohutsuoleen asti elävinä. Apua näistä ei ole.

 

 

Hyviä valmisteita:

ProbiMage

Acidophilus Plus

Acidophilus Forte

Replete Intensive

DDS+

 Bioteekin Probioottiplus

 

 

Lisäksi paljon mainostetaan ja myydään ns. terveysvaikutteisia jogurtteja (Activia, Actimel, Gefilus, Valio olo jne...), joissa on 5 palaa sokeria per 1 dl (sokeri on hyvien bakteerien vastavaikuttaja) tai vastaavasti makeutus- sekä lisäaineita. Eli se niiden "terveysvaikutuksista". Näitä tuotteita EI saa mainostaa terveysvaikutteisiksi, koska sitä ne eivät ole. Pitää tosin tietää, mitä bakteereja käyttää ja onko niistä tutkimusnäyttöä. Herkästi mainostetaan terveellisinä sellaisiakin probiootteja, jotka eivät mene edes elävänä ohutsuoleen asti.

 

Vierailija

Minun allergiani!

 

 

Synnyin vuonna 1968. Lapsuudessani syötiin paljon leipää sekä muita viljatuotteita ja juotiin maitoa, kun juuri muuta ruokaa ei ollut. Nälkä ja anemia oli ainainen "vieraani".

 

Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita (kovaa vatsakipua ja turvotusta).

 

n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään, kutiamaan ja kiilto lähti. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio+ sarja oli sopiva, kun käytti sarjan 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

 

23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi.

 

n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta (homeitiö?), joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

 

Lisäksi kärsin usein ummetuksesta, kovasta vatsasta sekä ilmavaivoista, vaikka söin pääasiassa täysjyvää ja/tai 100% ruisleipää. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää, mutta ummetus ja ilmavaivat vain jatkuivat.

 

Illat kuluivatkin vuosikymmeniä kotona sisällä piereskellen. Mihinkään ei koskaan iltaisin voinut mennä. Onneksi aviomiehenikin kärsi samoista vaivoista, niin piereskeltiin kilpaa kaiket illat vuodesta 2000 lähtien, kun tavattiin.

 

Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen keskipäivällä auringossa nahka paljaana. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Lukuisia muita positiivista asioita huomasin koko kropassani tästä D-vitamiinin riittävästä saannista, joka on myös verikokeella varmistettu (113 nmol/l).

 

Luin vuonna 2011 Lääkäri Antti Heikkilän blogista viljojen mahdollisista haitoista ja hän kertoi niistä myös televisiossa Studio55-ohjelmassa. Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, vihanneksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä ja marjoilla. Toki söin näitä ruokia ennenkin, mutta vähemmän, kun vatsa täyttyi leivästä.

 

Keväällä 2012 ja 2013 ja 2014 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

 

Myös päänahan kutina, hilseily ja kiillottomuus loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa shampoolla kuukausitolkulla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset ovat paksummat kuin koskaan ennen.

 

Myös kaikki ruoka-aineallergiat, suolistovaivat (ummetus, kova vatsa sekä ilmavaivat), verensokerin jatkuvat heittelyt, anemia, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkärit kyllä määräsivät kaikenlaisia lääkkeitä. Ja löytyy multa ne lähes kaikilla muillakin olevat peräpukamat, vuosien kovasta vatsasta kärsineen pakolliset jäljet.

 

Myös mieheni suolisto- ja iho-oireet katosivat sekä verensokerin heittelyt, hänen luopuessaan viljoista.

 

Mitään allergiaa viljoille ei testien mukaan kummallakaan ole, joka selittäisi nämä ongelmat (keliakia, vilja-allergia).

 

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

 

Saa kokeilla.

 

Lasten allergiat ja autoimmuunisairaudet ovat lisääntymässä huimaa vauhtia. Ei nuo sairaudet taivaasta tipu vaan jotain tehdään todella väärin.

 

Vierailija

Itse etsin kutinan syytä vuosikaudet kun ensin söin kaikenmaailman lääkkeet eikä ne auttanut, mietin mitä olen keholleni tehnyt, olen perso kaikelle makealle ja olen kova leipomaanGoogletin: sokeri elimistössä.
Luettuani mitä Norjalainen professori sanoi että sokeri on melkeimpä kaikkien tulehdusten ja sairauksien aiheuttaja, kukaan lääkäri ei koskaan kysynyt syötkö paljon sokeria, reseptilääkkeitä kyllä määrätään auliisti, sillä sinun tuleekin pysyä sairaana.
Kokeilkaa, jättäkää KAIKKI valkoinen sokeri pois ensin kuukaudeksi tai pariksi, syökää sitten makeaa ja katsokaa palaako oireet, ei helppo asia mutta tehosi minulle enkä sokeriin koske, sillä kaikki tulehdukset hävisi samantien nivelkivut, kumma kyllä myös kilpirauhaset toimii jonka vuoksi thyrox-lääkitys, ehkä saan senkin jättää pois.Kokeilkaa jos tunnette kehonne, se kannattaa.

Len

Kosteuttaminen olikin yllätys

Olen aina vältellyt uimahalleja turhan likoamisen ja kuivumisen pelossa. Olen rasvannut ja hoitanut, tuloksetta, kunnes eteen tuli astma- ja allergialiiton tiedote: Kosteuta iho hyvin esimerkiksi noin 20 minuutin saunomisella tai altaassa yms olemisella ja rasvaa iho hyvin heti kosteutussession jälkeen.

Näin aloin tehdä. Välillä käytin marketin ruokahyllyltä hankittua avocadoöljyä, useimmiten perusvoiteita. Ja kas, ihoni alkoi voida hyvin. Suosittelen muillekin rutikuiville.

Maku

Mikähä mulla on ku oikeassa jalkapohjassa, keskellä siinä kaaressa n 1,5x3cm punainen kovempi alue, kutisee iltaisin ja kun raavin niin nahka irtoo myös siitä. Päivällä ei kutia laisinkaan.

B+

OLISIKOHAN PERÄAUKON KUTINAN SYY VILJOISSA? 

Oli todettu hiiva ja Clostridium Difficile, jonka sain sairaalasta antibioottitiputuksen yhteydesssä. Nyt 9kk kuluttua sain puhtaat paperit, että on hävinyt nuo. Hoidin ihan luontaisesti ilman antibiiootteja 1kk sokeriton ja voimakkaat sekä monipuoliset maitohapot + probiootit sekä yhdistelmänä: Olivinlehti uute + probolis + oregano öljy + greipinsiemen öljy sekoitettuna veteen ja juodaan 1-2 kertaa päivässä.

Silti kutittaa perää ja syy ei ole enään hiiva taikka peräpukamat eikä myöskään loiset.

Olen vaan huomannut yhteyden viljoihin ja sokeriin.

Vierailija

Tieteen kannalta asia on harvinaisen selvä. Terveen ihmisen iho ja sen läpäisyeste sekä normaali mirobifloora toimivat moitteettomasti ilman saippuapesuakin. Ihosta lähtee ihoa suojaava rasva pois, kun käyttää saippuaa. On eri asia, jos ihossa on likaa, joka ei vedellä lähde.

Jo vauvoja pestään suomessa pesuaineilla. Miksi? Eli vältä saippuaa, shampoota, kosteusvoiteita, aurinkorasvoja, dödöä, meikkejä jne... Näistä kaikista on löydetty haitallisia kemikaaleja. Näiden kulutus on monikymmenkertaistunut massiivisen markkinoinnin takia, kun koko ajan puhdasta ihoa pestään, rasvataan ja hajustetaan. On olemassa luonnonkosmetiikkaa, jossa näitä haitallisia kemikaaleja ei ole.

nThist

Maku kirjoitti:
Mikähä mulla on ku oikeassa jalkapohjassa, keskellä siinä kaaressa n 1,5x3cm punainen kovempi alue, kutisee iltaisin ja kun raavin niin nahka irtoo myös siitä. Päivällä ei kutia laisinkaan.

Ettei vaan ole sängyssä jotain altistavaa, esim. hometta patjassa?

Vierailija

Kummastuttaa ohjeistus "jos perusvoiteet eivät auta, kokeile kortisonia".

Itse oivalsin, että jos voiteista ei ole apua on syytä kokeilla öljyjä. Baby oil- on edullista ja riittää itselläni suojaamaan ihoa liialta kuivumiselta, etenkin talviaikaan. Ihoa, tai kuivia kohtia on vaan muistetettava öljytä riittävän uisein, Ellei vauvaöljy ole riittävän kosteuttavaa, muita allergiselle/atooppiselle iholle tarkoitettuja öljyjä läytyy apteekista. Kortisonivoiteet kannattaa pitää ainoastaan viimeisenä vaihtoehtona.

Tietenkin ruokavaliolla on merkitystä. Itse syön paljon avocadoja, käytän hyviä öljyjä (kasvissyöjä 20v), juon runsaasti vettä jne. Atooppinen iho reagoi kuitenkin voimakkaasti ympäristöön ja myös stressiin. Talvella runsas vaatetus ja kuiva sisäilma lisäävät ihon kuivuutta ja kutinaa.

Kuivakka mummeli 53v.

Atopian kanssa olen pärjännyt omegakolmosilla niin että olin unohtanut koko atopian. Allergiatkin ( nuorena opiskelijana niitä putkahteli koko ajan lisää ja lisää: omena, kiwi, ananas, mansikat, kissat ja koirat, myöhemmin pöly). Aloitin reilu kuukausi sitten runsaamman kuntoilun ja samalla laihduttelemaan vaihdevuosien myötä ilmaantunutta viittä ylimääräistä kiloa pois: samalla atopia muistutti olemassaolostaan eikä talvi ja kuiva sisäilma auta asiassa.
Oletettavasti rasva-aineenvaihdunnassa on myös tapahtunut isoja muutoksia estrogeenin tuotannon piiputettua. Tasapainoilen tässä öljyjen ja rasvojen (omegakapselit, oliivi-, vehnänalkio ja camelinaöljyt, kookosrasva, avokado, pähkinät ja siemenet, välistä myös kananmunaa keltuaisineen) ja muuten terveellisen ruokavalion, sopivan liikunnan ja rentouden kanssa. Naamaan laitan kahta erilaista rasvaa päällekkäin (alle vitamiini- ja peptitipitoista ja päälle kosteuttavaa, lisäksi tehokas silmänympärysvoide, luonnollisesti hajustamaton), välillä pitää päivän mittaan lisätä, varsinkin silmien ja suun ympärille. Nyt myös kehoa ja varsinkin käsiä rasvailen.
Kiinnostavaa on, että atopia pysyi kurissa vähemmän siistillä ruokavaliolla (huomattavasti enemmän hiilihydraatteja, sokeria, paljon maitotuotteita, vähemmän kasviksia), vähemmällä liikunnalla ja isommalla työstressillä. Ilmeisesti tuo meille mummoikäisille suositeltu kuntosaliharjoittelu suhteessa raskailla paikoilla on sen verran stressaavaa, että tulehdus iskee päälle monella tapaa. Pidän välissä himmailuviikon ja yritän saada ihon, silmät (kuivuvat todella) ja hermot kondikseen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat