Kommentit (9)

Kylmäpuristettu oliiviöljy on terveellistä, ei rasvahappokoostumuksensa takia, vaan koska se sisältää polyfenoleja, jotka vähentävät inflammaatiota ja siten myös sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alfalinoleenihappo on ihmiselle välttämätön rasvahappo.

Alfalinoleenihappo hapettuu herkästi. Ehjässä siemenessä ja kylmäpuristetuissa öljyissä se ei kuitenkaan hapetu. Runsas linolihapon (LA) saanti vähentää alfalinoleenihapon (ALA) muuntumista EPA:ksi ja DHA:ksi, koska elimistössä sekä LA:n arakidonihapoksi että ALA:n EPA:ksi ja DPA:ksi, DHA:n esiasteeksi muuntamiseen kuluu samaa entsyymiä. Alfalinoleenihapon muuntuminen pitkäketjuisiksi (EPA ja DHA) rasvahapoiksi on monimutkainen prosessi, johon vaikutta perimä, sairaudet, ravinto ja elintavat. Teoriassa alfalinoleenihappo voi muuttua pitempiketjuiseksi Omega-3-rasvahapoiksi (DHA ja EPA) mutta käytännössä niin ei käy, vaan aine jää elimistöön ja helposti hapettuvana rasvana muuttuu haitalliseksi yhdisteeksi. Kannattaa siis miettiä, minkälaisia rasvoja käyttää.

Omega-3 rasvahapoista puhuttaessa liian usein niputetaan sekä lyhytketjuiset että pitkäketjuiset yhteen ja annetaan ymmärtää, että alfalinoleenihappo (lyytketjuinen Omega-3) olis sama asia kuin pitkäketjuinen Omega-3 rasvahappo, kuten EPA ja DHA. Vaikka alfalinoleenihappo muuttuu erittäin huonosti EPA ja DHA rasvahapoiksi ja siten niitä saa vain ja ainoastaan kalasta, kalaöljystä ja levävalmisteista. Ainakin Hyvä Terveys (Duodecimin kustamama lehti) ja tietenkin virallisen tahon edustajat syyllistyvät tähän vuodesta toiseen, margariiniteollisuudesta puhumattakaan.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariinit.htm

koska nyt ollaan suomessa ja kysyt suomalaiselta ravitsemusasiantuntijalta ja sinun siis tulee syödä suomalaista rypsiöljyä! eikä ulkomaan oliiviöljyä!

Öljynvaihtaja

Kokemus puhukoot puolestaan. Vuosia oliiviöljyä käyttäneenä ei mistään sydän- ja verisuonisairauksista tietoakaan ja muutoinkin olen terve. Kannattaa aina miettiä mitä kautta tulee rahoitus näille ravitsemustutkimuksille, niin osaa suhtautua niihin sen mukaisesti.

Vierailija

Kun väittää jotakin viranomaisten tahojen tieteellistä tietoa vastaan, täytyy vähintään antaa joitakin tieteellisiä lähteitä omille vastaväitteille. Muuten artikkeli tai blogi on vain oma mielipide joka ei pohjaudu mihinkään.

Aapeli Absurdi

Vierailija kirjoitti:
viranomaisten tahojen tieteellistä tietoa
Tiedeyhteisö on kompuroinut liian usein "tieteellisten faktojen" kanssa, niin ettei siihen kannata sokeasti luottaa. Ihan vain yksi esimerkki. Tarvittiin nainen osoittamaan kunnianarvoisille tähtitieteilijäherroille, ettei taivaankappaleiden kirkkauden perusteella voi vetää lopullista johtopäätöstä kohteen etäisyydestä. Tämä "tieteellinen" määritysmenetelmä, jota herrat käyttivät ihan vakavissaan, perustui siis käsitykseen, jonka mukaan kaikki taivaallamme havaitut kohteet todetaan "tietenkin" säteilevän yhtä kirkkaasti, jos niitä havainnoidaan vakioetäisyydeltä. Eli kohteen kokoerolla ja kirkkauserolla ei ollut mitään merkitystä. Kun joku nimekäs oli näin olettanut - ei sitä tarvinnut mitenkään testata. Entä tietääkö joku, mihin suuntaan sähköjohtimessa kulkevat suhteessa toisiinsa elektronit ja sähkövirta? Ainakin 1970 paikkeilla ne kulkivat päinvastaiseen suuntaan, mutta jossakin vaiheessa myöhemmin ne päättivätkin kulkea "käsi-kädessä". Mitenkähän nykyisin?

Vierailija

Omega 3 rasvahappojen lyhyt oppimäärä:

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. ALA:a saa  (pähkinät, siemenet ja manteli).

DHA (Dokosaheksaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

EPA (Eikosapentaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

Vain 0-9 % alfalinoleenihaposta muuntuu EPA:ksi, DHA:ksi vielä vähemmän. Kasviöljyjen runsas linolihapon saanti vähentää alfalinoleenihapon muuttumista EPA:ksi ja DHA:ksi. 

Voin rasvahapot, 100 grammaa voita:

Rasvahapot yhteensä 76.7 g
Rasvahapot monityydyttymättömät 2.6 g
Rasvahapot yksittäistyydyttymättömät cis 19.4 g
Rasvahapot tyydyttyneet 52.8 g
Linolihappo 1040 mg
Alfalinoleenihappo 360 mg

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat