Hengitykseen keskittyminen

Vierailija

Olisi kiva kuulla onko muilla vastaavia juttuja. Olen 24 vuotias nainen ja mulla on ollut nuoresta asti taipumus ahdistukseen terveyden suhteen, nuorempana varsinkin pelkäsin usein että mulla oli joku sairaus jne. Enää ahdistus ei ole ollut ihan niin paha, ja olen kuitenkin saanut ahdistus/depressio lääkkeen, jota käytän nyttenkin.

Muutamien vuosien ajan minua on aina välillä vaivannut tavallaan kausiluonteisesti hengitykseen keskittyminen. Ei siis mikään hengenahdistus tai mikään paniikkikohtaus vaan se, että keskityn hengitykseen niin etten saa sitä enää rennoksi. Vaiva lähtee yleensä liikkeelle voimakkaista hajuista (joita edelleen kartan, esim. kemikaalit), jolloin yritän hengittää "varovaisemmin". Sitten vaikka hajua ei enää olisi, en saa hengitystä rennoksi ja huomaamattomaksi niinkuin se yleensä on. Joskus tämä menee nopeasti ohi, ja joskus saattaa kestää monta päivää. Kaikista vaivalloisinta se on kun yrittää mennä nukkumaan, yrittää unhotaa hengitystä mutta kuitenkin keskittyy joka hengenvetoon. Pahimmillaan olen vain maannut monta tuntia sängyssä kunnes piti herätä töihin, en siis saanut unta olleenkaan, onneksi yleensä saan unta jonku ajan päästä.

Ongelma ei siis niinkään ole hengitykseen keskittyminen vaan se, etten saa sitä rennoksi ja luonnolliseksi vaan jotenkin jännitän rintakehää.. Ylös noustessa huomaa, kun päässä alkaa vähän heittää että on jotenkin hengittänyt liian tiheeseen. Vaiva menee heti pois hetkellisesti jos esim. harrastan liikuntaa (harrastan paljon liikuntaa), tai joku muu asia huolettaa enemmän. Useimmin vaiva tuleekin silloin kun ei ole mitään muita huolia.. :P

Oisi kiva kuulla jos jollain muullakin sattuisi olemaan samantyyppisiä juttuja, ja jos olette löytäneet apukeinoja?

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat