Kommentit (10)

Vierailija

HB:n viitearvot :

Miehet: 134–167 g/l

Naiset: 117–155 g/l

 

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus, imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

 

Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

 

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

 

Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

 

Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

 

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön. 

 

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa, ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla työikäisistä naisista. 

 

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta. 

 

Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa. 

 

Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta ei pidä käyttää varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

 

Tätä rautavalmistetta suositellaan yleisesti sen hyvän imeytyvyyden takia. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.

http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

 

Tässä viljojen haitoista:

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Vierailija

Rauta
HB:n viitearvot :
Miehet: 134–167 g/l
Naiset: 117–155 g/l

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus ja imetys (lisää raudan tarvetta), tee, kahvi, kofeiini, imeytymishäiriöt, hoitamaton keliakia, suolistosairaudet, erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset (mm. B12, folaatti, C-vitamini) ja runsaat kuukautiset.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö sekä viljojen fytaatit, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Juoksevia maitotuotteita enintään 2-3 annosta (4-6dl) päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista elimistön käyttöön. 

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista. 

Raudanpuuteanemia on lasten yleisin anemia. Länsimaissa sitä esiintyy 23 %:lla lapsista, ja suurimmassa riskissä ovat keskoslapset, taaperoikäiset (6 kk–2 v) ja murrosikäiset.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/lapsen-raudanpuuteanemia/#.VFt6W_msWSo

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta. Kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy huonosti.

Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa. 

Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta EI SAA KÄYTTÄÄ varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista. Eli varmista verikokeella, että sinulla on anemia, ennen rautavalmisteen käyttöä.

Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ja viljattoman ruuan kera (vältä myös kofeiinia). Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.

http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

Tässä viljojen mahdollisista haitoista:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Seerumin rauta kertoo tarkemmin elimistön rautatilanteen kuin hemoglobiini tai ferritiini.
http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

http://oyslab.fi/ohjekirja/2566.html

Vierailija

Luontaisesti gluteeniton ruokavalio hb 80 ennen vuosia ja nyt 137. Myös flunssat, poskiontelotulehdukset  jäivät pois. Ei ole sen klliimpi kuin muukaan ruoka. Marjat, vihannekset, hedelmät, maitotuotteet maksavat yhtä paljon  gluteenitomassa ruokavaliossa kuin muussakin.

 

KarjalanTapio

Vähän on paksusti sanottu, että "vältä apteekin valmisteita".

Luulisin että apteekissa myytäviin tuotteisiin voi kuitenkin luottaa enemmän kuin luontaistuotteiden hömppään.

Vierailija

Vielä kun saataisiin lääkärit suomessa oppimaan, että hemoglobiini ei kerro mitään elimistön todellisesta tilanteesta. Mitataan sitä hemppaa ainoastaan, ja tuijotetaan kuin piru raamattua arvoa. Lisäkoulutusta terveydenhoitohenkilökunnalle tästä asiasta, jotta loppuu se potilaiden kaltoinkohtelu tällä saralla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat