Juuri ilmestyneessa Hyvä terveys -lehdessä käsiteltiin persoonallisuushäriöitä mielestäni kevyesti ja pintapuolisesti. Itse olen elänyt pahasti narsistisen ja epävakaan persoonallisuushäriön omaavan henkilön kanssa melkein koko aikuisikäni. Koin artikkelin melkeinpä loukkaavaksi. Erilaiset persoonallisuuden piirteet tosiaan voivat ollakin elämän rikkaus, mutta persoonallisuushäiröt eivät todellakaan. Ongelma on vakava ja näin siihen myös pitäisi suhtautua. Annettiin myös ymmärtää, että hyvä parisuhde voisi jopa lievittää häiriötä, joka on myös virheellistä tietoa. Itse yritin tätä vuosikymmenet - tuloksetta. Tästä on myös paljon tutkittua tietoa, että paranemismahdollisuudet ovat lähes olemattomat.
Kyllä epävakaasta persoonallisuushäiriöstä voi parantua. Olen itse sen tehnyt, hyvän parisuhteen ja dialektisen käyttäytymisterapian avulla.
Aiemmin luultiin, että parantuminen on mahdotonta, mutta se on onneksi vanhentunutta tietoa. Terapiamuotoja kehittämällä päästään pitemmälle kuin pelkkiä "kuolemantuomioita" jakelemalla.
Hienoa, että on alettu kirjoittaa persoonallisuushäiriöistä huomioiden niiden kirjavuus. Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä luulee, että persoonallisuushäiriö on aina narsistinen persoonallisuushäiriö. Niitä on paljon muitakin ja sekamuotoisuus on yleistä.
On ikävää, että sinulla Vierailija on ikäviä kokemuksia, mutta on väärin myös levittää virheellistä tietoa ja yleistää kaikki ihmiset samanlaisiksi. Epäonnistuneista parisuhteistakin on helppo syyttää aina sitä toista.