Totta ja tarua yskästä
klo 0:00 | 24.3.2012
Yskiminen voi olla paha tapa mutta myös merkki taudista, joka vaatii hoitoa. Jos yskittäjänä on flunssavirus, parantaako pahalta maistuva yskänlääke vai suloinen hunaja oloa? Professori Matti Korppi vastaa.Lue koko juttu
Kokemuksesta voin sanoa että yskäisenä olen saanut apua yöyskään toisen tyynyn laittamisesta pään alle, siis pää korkeammalle nukkuessa!
Kyllä voi kylkiluut ilmeisesti murtua pahan yskän takia.. Minun äidilläni (58-v.) murtui juuri tuossa viikko sitten kaksi kylkiluuta kun yskä oli niin kova.
Mikäs ihmeen professeri tämä on, kun ei tiedä yhtikäs mitään. Lähes koko juttu ihan potaskaa. Kyllä ihmisillä on oikeasti tullut murtumia kylkiluuhun kovan yskän seurauksena. Ilmeisesti professori on ollut vain nenä kirjassa, eikä käytännön työssä näkemässä ihmisiä.
Toiseksi kaikki muutkin keinot auttavat yskään: runsas juominen (kostuttaa limakalvoja ja pitää liman juoksevampana ja näin helpommin yskittävissä), ikkuna auki kannattaa todellakin nukkua niinkuin minä nyt kurkunpääntulehduksessa, ja kylmä toimii yleisestikin ensiapuna jos on turvotusta kurkussa tai astmakohtaus tai mitä vain, niin ikkuna auki tai ulos. Myös höyry esim. suihkussa voi auttaa, toisilla ei.
Se ettei syöminen tai juominen saa limaa irtoamaan on myös höpöjuttuja. Minulla usein lähtee limaa irtoamaan nimenomaan kuuman juoman ansiosta. Ja se ei ole mitään sattumaa.
Pääpuolen kohoasento todella auttaa. Siihen ei yksi tai kaksia tyynyä pelkän niskan alla riitä. Sängynpäätyä kannattaa nostaa esim. kirjoin tai laittaa patjan tai petauspatjan alle isoja tyynyjä useampia, niin että yläkroppa tosiaan nousee eikä pelkkä pää. Tämä vähentää kurkun limakalvoturvostusta jne.
Yskänlääkkeestäkin olen eri mieltä. Kunnon yskänlääke esim. cocillana on auttanut minua ja perheenjäseniäni (se onkin kolmiolääke ja rauhoittaa keskushermoston kautta). Apteekin käsikauppalääkkeistä en tiedä ovatko humpuukia.
Jos haluat nukkua yösi rauhassa, ota PANACOD - tabletti, se on kyllä reseptilääke.
Sen vaikuttava aine KODEIINI vaikuttaa myös keskushermostoon ja yskä loppuu miltei välittömästi, mutta ei sitä voi koko ajan popsia, sillä lima on saatava YSKIMÄLLÄ ulos, myös höyryhengitys n. 10 min. kolmesti päivässä jos yskä paha.
Tämä on oma kokemus ja toimii.
Minunkin kaverilta murtui alle 20-vuotiaana kylkiluu pelkästään kovasta yskimisestä.
Yskiminen ei murra kylkiluuta. Kova yskiminen voi kuitenkin aiheuttaa kipua niihin pieniin lihaksiin, jotka peittävät kylkiluita. Kipu ja lihasrevähdyksen aiheuttama verenvuoto voivat vaikuttaa kylkiluunmurtumalta, mutta eivät ole sitä.
Tavan taatiainen voi toki tehdä itsestään idiootin asettumalla korkeasti koulutetun ja vuosikymmenien kokemuksen pätevöittämän lääketieteen asiantuntijan yläpuolelle tietämyksessä, jonka on omakohtaisella ja yleistämiseen kelpaamattomalla fiilispohjaisella elämyksellään hankkinut, mutta ei pysty koskaan todistamaan väitettään yskän ja kylkiluunmurtuman välisestä yhteydestä, koska sellaista ei ole.
Juominen helpottaa oloa tulehdussairauksissa, mutta ei ohenna limaa. Se kompensoi nesteenmenetystä, jonka kuume ja suu auki hengittäminen aiheuttavat, ja kylmä juoma supistaa hetkellisesti turvonneita limakalvoja, jolloin räkä ja lima poistuu helpommin kun ilmatiet aukeavat, mutta LIMA EI OHENE.
Herää kysymys, miksi koskaan menette lääkäriin, kun tiedätte kaiken itse paremmin ja ilmeisesti saatte käsiinne kodeiinipitoisia aineita ilman reseptiäkin, jolloin syyllistytte huumausainerikokseen.
Jatkakaa valitsemallanne tiellä ja pysykää pois hoitojonoista. Leikatkaa umpparinne ja melanoomanne itse partaterällä. Tai kokeilkaa, jos itsesuggestio ne parantaisi, tai ruokalusikallinen Ilja Janitskinin soodaa päivässä.
Todellakin kylkiluu murtunut yskiessä, että potaskaa puhuu proffa, että muka tarua.
Juuri viime viikolla sairaanhoitaja totesi kylkiluun murtuman, ja tämä tullut rajun yskimisen seurauksena. Kiva tietää että kuulun taruolentojen joukkoon :D
Jep, yskiminen totta tosiaan voi saada aikaan kylkiluun murtumisen. 2 kertaa koettu. Yskä voi myös saada aikaan kylkilihakseen nyrjähdyksen/ repeämän. Sekin koettu
Aineisto keskustelussa näyyttää toista, mitä tulee kylkiluiden murtumisiin.
Lastentautiopin professori. Miksei kysytty asiantuntijalta? Vaarallisia tällaiset artikkelit.