Outo läiskä varpaassa, melanooma?

Vierailija

Hei! Täällä kirjoittelee 18-vuotias poika, joka toivoisi saavansa täältä nyt jonkinlaista neuvoa.

Huolenaiheenani on siis jo useita viikkoja sitten huomaamani outo tumma alue jalkapohjassani, ukkovarpaan kohdalla. Aluksi ajattelin, ettei kyseessä olisi mitään vaarallista, esimerkiksi vain ihon alle kerääntynyttä kuivunutta verta. Kun läiskä ei kuitenkaan alkanut ajan myötä kadota, päädyin sellaiseen tekoon, että revin ihon kokonaan tuon läiskän alueelta irti, (se sijaitsi siis jalkapohjan kovettumassa, joten homma hoitui kivuttomasti) jolloin alta paljastui samanmuotoinen haalea, punaruskean värinen alue. Sen taas sain kynnellä rapsuttelemalla katoamaan näkymättömiin, minkä ajattelin tukevan teoriaani kuivuneesta verestä. Iho kasvoi takaisin, eikä läiskästä ollut enää merkkiäkään.

Kuitenkin vähän myöhemmin mieleeni sattumalta juolahti, että entäs jos tuo tumma alue olikin melanoomaa. Googletin melanoomasta kuvia, enkä nyt täysin identtisiä kuvia oman varpaani kanssa löytänyt, vähän samantapaisia kuitenkin. Nyt sitten olen alkanut tosissani pelätä tuudittaneeni itseni petolliseen turvallisuuden tunteeseen hankkiutumalla läiskästä itse eroon, ja että tajuaisin sairastavani melanoomaa vasta sitten, kun se on jo ehtinyt levitä muuallekin kehoon, iholla kun siitä ei enää ole merkkejä.

Nyt sitten kuumeisesti mietin, mitä tässä tulisi tehdä. Käyttäytyykö melanooma tuolla tavalla, että sen saa revittyä kadoksiin, ja ennen kaikkea: pitäisikö varmuuden vuoksi käydä lääkärissä? Ongelmana on vain se, ettei minulla tosiaan enää ole mitä näyttää, ja pelkään vain kuulostavani näine huolineni täysin naurettavalta. Myöskään vanhempani eivät tunnu ottavan asiaa oikein vakavasti. Sen vuoksi ajattelin tulla nyt ensin kokeilemaan, löytyisikö täältä vastauksia.

Voi kuulostaa ihan typerältä tämä huoleni, ihan oikeasti kun en näistä asioista pahemmin tiedä, mutta toivottavasti nyt edes joku jaksoi lukea.

Kommentit (2)

Vierailija

Voit olla täysin huoleti, läiskäsi ei varmastikkaan ollut melanooma. Ensinnäkin melanoomaan sairastuu hyvin harvoin noin nuorena, vaikkakin se on mahdollista. Toisekseen kyllä se melanooma on yleensä näkyvä luomi ihon pinnalla, joka on juurtunut kudokseen eli ei sitä itse saa rapsuttelemalla pois.

Hyvää kesän jatkoa!

Vierailija

Kiitos vastauksesta. Noin olen yrittänyt itsekin asian järkeillä, mutta oli huojentavaa saada kuulla jonkun muunkin näkemys asiaan. :) Hyvää kesää myös sinulle!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat