Hengitysvaikeuksia

Vierailija

Hei kaikille!

Olen 18-vuotias nuori mies, joka on nyt jo yli kolmen vuoden ajan kärsinyt hengitysvaikeuksista. Eri lääkäreillä on tullut käytyä lukuisia kertoja, mutta varsinaista apua vaivaan ei ole löydetty.

Kaikki alkoi kovasta flunssasta, jonka aikana kuumetta oli n. 1.5 viikkoa. Kuumeen loputtua erittäin kova yskä jäi päälle noin kuukaudeksi. Vasta yskimisjakson loputtua alkoi tuntua, että hengitys ei kulje kunnolla ja tavaksi tuli sitten usein, varsinkin urheilun aikana, vetää syvään henkeä, että sai sen tunteen, että sai happea. Heti alussa huomasin rintakehässä ja ylävatsan alueella selkeän muutoksen. Aivan kuin ylimpien vatsalihasten kohdalta puuttuisi jotain. Myös vatsan alue tuntuu turvonneelta.

N. vuoden jälkeen alkoi tulla sydämen muljahteluja, jotka yhdistyivät selkeästi hengitykseen ja lääkärillä käydessämme sanottiin, että tod. näk. kyseessä autonimisen hermoston häiriö. Hengitysharjoitukset vähensivät muljahduksia, mutta vieläkin niitä tulee usein kun menen makaamaan illalla, ponnistelen tai urheilun jälkeen. 

Koulun terveystarkastuksessa sitten huomattiin, että verenpaine on koholla(158/83). Levossa verenpaine menee siihen 120-125/70-75, mutta jännityksessä ja rasituksessa heittelehtii huomattavasti. Myös sydämen syke heittelehtii paljon sillä jo pelkästään ylösnoustessa syke nousee 90-100, mutta leposyke kuitenkin normaali 58-64. 

Olen itse yhdistänyt asian vatsan seuduille, on ns. outoja oireita, jotka tätä ajatusta tukevat. Esimerkiksi tietyissä asennoissa tuntuu ettei pysty haukottelemaan täysillä ja, että vatsan seutu tulee yksinkertaisesti vastaan ja estää täyden haukotuksen. Uiminen tekee todella pahaa, enkä olekkaan nyt kahteen vuoteen uskaltanut uida tai edes kylpeä sillä oireet ovat samat molemmissa. Eli veden paine tekee jotain, mikä hankaloittaa hengittämistä entisestään. Vatsalihasten tekemisen jälkeen vaikeampi hengittää.

Muita oireita mm. sydämen tykytys ja sykkeen tunne vatsassa, lisäksi närästystä johon olen saanut lääkkeen, joka helpottaa poltetta mutta ei auta hengitykseen. Myös kävellessä jos puhuu tuntuu ilma loppuvan kesken.

Eri tutkimuksia, joissa olen käynyt on keuhkojen röntgen(normaali), ylävatsan ultra(normaali), sydänfilmi(normaali), virtsa-,verinäyte(normaali), alkuaikoina rasituskoe juosten(normaali muuten paitsi, että jostain syystä käytän vain 50% hengityskapasiteestista).

Nämä hengitysongelmat alkavat pikkuhiljaa seistä unelmieni tielläOlen nyt joutunut luopumaan urheilusta, jota rakastan enemmän kuin mitään enkä olen pystynyt näiden kolmen vuoden aikana tekemään asioita joita normaalit ikäiseni tekevät. Pelkään, että tätä menoa menetän kokonaan parhaat vuodet elämästäni. Siksi pyydän teiltä apua, ehdotuksia, ratkaisuja, jotta pystyisin taas elää normaalia elämää. 

Kiitos

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat