Rasvamaksa energiajuomista

Rasvamaksa energiajuomista

Rasvamaksa ei ole vain vanhojen juoppojen vaiva. Se lisääntyy huolestuttavasti myös lapsilla ja nuorilla, jotka ovat energiajuomien ja limsojen suurkuluttajia.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Taitaa kaveri kuitenkin olla asioista paremmin perillä kuin 90% suomalaisista.

Virallinen taho suoltaa sitä mitä markkinatalous haluaa sen suoltavan.

Ei rahaa kiinnosta ihmisten terveysongelmat, vaan lisätienestit.

Että semmoista.

Energiajuomien vaikuttava ainesosa, kofeiini, kiihdyttää stressihormonien eritystä 24/7. Stressihormonit heikentävät kehon insuliinivastetta, jolloin sokeriaineenvaihdunta häiriintyy ja veren vapaiden rasvahappojen pitoisuus nousee. Rasva kertyy sitten lähinnä sisäelinten ympärille viskeraalirasvaksi.

Tässä on artikkelini aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hesarissa muistaakseni oli juttua kolmissakymmenissä olevasta miehestä, joka ei jouonut ollenkaan alkoholia mutta hänellä todettiin rasvamaksa. Tykkäs juoda joka päivä energiajuomia ja oli ylipainoinen.

Hesarissa muistaakseni oli juttua kolmissakymmenissä olevasta miehestä, joka ei jouonut ollenkaan alkoholia mutta hänellä todettiin rasvamaksa. Tykkäs juoda joka päivä energiajuomia ja oli ylipainoinen.

Marketta

Suomessa margariinileipä, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta.

Viralliset ravitsemussuositukset yli 2 vuotiaalle ovat:

Päivittäisestä energiasta 40%  pitää tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen naisen n. 70kg ravinnossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia.

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 25 grammaa proteiinia, yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa.

Lihasvoimaharjoittelu lisää proteiinin tarvetta!
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/lihasvoimaharjoittelu-lisaa...

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa ei maitoa tutkita, eikä sen vaikutuksia terveyteen. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

Tämä suositus ei täyty mitenkään edes laitosruokailussa.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

Hyvällä ruokavaliolla, riittävällä liikunnalla, riittävällä levolla, hyvällä yöunella ja ravintolisien käytöllä voitaisiin ehkäistä paljon terveydenhuollon kuluja. Nykyinen hoitojärjestelmä on kuitenkin jo lääkärikoulutuksesta alkaen niin lääkehoitokeskeinen, että muutos tuskin tulee tapahtumaan. Ja media ja virallinen taho kyllä varmistaa, että Matti ja Maija Meikäläinen aloittaa jatkossakin aamunsa mikropuurolla rasvattoman maidon kera ja nauttii päivän aikana runsaasti margariinileipiä :(

Maailman vauraimmassa maassa syödään ala-arvoista ruokaa myös päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla. Länsimainen lääketiede ei suostu ottamaan ravitsemusta terveydenhoidon osaksi. Ruokapyramideilla ei tehdä mitään, jos ei konkretiaa ravitsemuksesta saada toiminnan tasolle. 

Ravintoneuvoja

Rasvamaksa, sekä muut viskeraalirasvat ja ylipaino aiheutuvat yleensä kofeiinista, joka estää adenosiinia, joka taas estää atp-aasia soluissa, joka estää soluja käyttämästä sokeria energiana jolloin sokeri muuttuu vapaiksi rasvahapoiksi. Kofeiinin käytön lopettaminen ja kofeiinijäämien poistaminen kehosta laihduttavat ylipainoisia jopa 5-10 kiloa viikossa tai parissa. Ainakin omat ylipainosta kärsivät potilaani ovat alkaneet laihtua hyvin nopeasti kehittämälläni ruokavaliolla.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat