Kommentit (2)

Vierailija

Olin parisuhteessa narsistisen miehen kanssa ja suhteessa esiintyi paljon väkivaltaa: niin henkistä, fyysistä kuin seksuaalistakin. En uskaltanut puhua asiasta kenellekään koska häpesin tilannetta ja pelkäsin miehen toteuttavan uhkauksensa (satuttaa minua ja/tai minulle tärkeitä ja rakkaita ihmisiä). Onneksi pääsin miehestä lopullisesti eroon tämän sairastuttua ja kuoltua. Tästä suhteesta on kulunut pari vuotta.

Nyt olen huolissani hyvästä ystävästäni. Hän on kertonut minulle jotain omasta muutaman kuukauden kestäneestä parisuhteestaan, jossa on esiintynyt ainakin henkistä väkivaltaa. Tavallaan ystäväni antoi minulle luvan puuttua hänen parisuhteeseeseena vastaamalla viestiini missä kirjoitin etten enää puutu hänen parisuhteeseensa sanoin "ei haittaa vaikka puutut". Tavallaan tulkitsen tämän vastauksen avun- ja tuenpyynnöksi. Oikeastaan minulla on velvollisuuskin puuttua asiaan.

Olen luvannut ystävälleni tukevani ja auttavani häntä. Olen myös kertonut hänelle narsismista, omista kokemuksistani narsistisessa parisuhteessa elämisestä ja opastanut aihetta käsitteleville nettisivuille. Mitä minun kannattaa tehdä seuraavaksi? Voinko ottaa puheeksi parisuhdeväkivallan esimerkiksi kertomalla omista kokemuksistani toivoen ystäväni avautuvan minulle? Mikä olisi sellainen auttava taho, johon voisin ohjata hänet ja mennä sinne itsekin?

Minua entinen miesystäväni ei enää uhkaa. Mutta ystäväni miesystävä voi olla uhka meille molemmille. Miten voimme varmistaa parhaiten turvallisuutemme? Miten varmistaa turvallisuus mahdollisessa erotilanteessa? Olen oppinut aikaisemmista kokemuksista sen, että uhkailuihin kannattaa suhtautua vakavasti. Monta vuotta sitten eräs opiskelukaverini erosi väkivaltaisesta poikaystävästään, joka uhkaili meitä ja ilmestyi kerran asuntoomme puukon kanssa. Ainakin siihen aikaan poliisi ei puuttunut asiaan, koska mitään ei ollut vielä tapahtunut?

Aika hurjia kokemuksia olen joutunut miesten takia kokemaan ja voi olla että tulee vielä ainakin yksi kokemus lisää.  Kyllä tänän naisen luottamus miehiin on mennyt. Onneksi pystyn luottamaan vielä naisiin.

Vierailija

Eikö kenelläkään ole mitään neuvoja minulle? Miten voisin parhaiten auttaa ja tukea ystävääni? Hänen parisuhteensa muistuttaa aina vain enemmän omaa aikaisempaa suhdettani ja olen aina vain enemmän huolissani ystävästäni ja hänen hyvinvoinnistaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat