Kommentit (1)

Vierailija

Olen 25-vuotias nainen. Noin 20-vuotiaana aloin ihmetellen odottaa, koska minusta tulee aikuinen. Sitten kauhea oivallus valtasi minut hitaasti, mutta lopullisesti: ei aikuisetkaan ole aikuisia. Ei silleen kun olin aina luullut. Koko ikäni olin kuvitellut, että aikuiset tietää aina mitä tehdä. Aikuiset ei koskaan horju. Niillä on aina pitävä ote asioista ja ne tietää mitä missäkin tilanteessa kuuluu tehdä. En osaa edes kuvailla miltä tuntui tajuta, että yhteiskuntaa pyörittääkin joukko ihan minun kaltaisiani ihmisiä, jotka ei aina tiedä, mitäs nyt. Samalla tajusin, etten itse tule juurikaan tätä valmiimmaksi, että ei ihminen voi koskaan saavuttaa sellaista suvereenia itsevarmuutta ja kaikentietävyyttä, jollaista luulin aina aikuisilla olevan.

Olihan se lannistavaa. Että näillä kyvyillä sitä sit pitää pärjätä elämässä. Mutta toisaalta, kaikki muutkin pärjää. Tämä oivallus oli tavallaan se aikuistuminen.

Eli haluan sanoa Sinulle, kysyjä: älä odota 25-vuotiaaksi, jos haluat tehdä jotain nyt. Toki elämänkokemusta karttuu, mutta ei sitä oikeasti tule yhtään valmiimmaksi. Et välttämättä elä 25-vuotiaaksi, sillä koskaan ei voi tietää huomisesta. Niin järkyttävä klisee kuin se onkin, kuuntele itseäsi ja tee sitä, mitä haluat, äläkä ajattele, mitä muut ajattelevat. Onnea elämääsi!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat