Mustaherukasta apua silmille ja aivoille

klo 0:00 | 29.8.2012
Tiesitkö, että mustaherukasta voi olla apua näyttöpäätetyön rasittamille silmille ja muistiongelmiin? Tai että herukoissa on enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa? Anna tuttujen marjojen yllättää.Lue koko juttu
pakkasesta löytyy,,,
olen syönyt tyrniä ja mustaaviinimarjaa soseutettuna tehosekoittimessa 3 x o,5 min jolloin tyrnin siemenkin rikkoutuu .jo 20vuoden ajan enkä tänäaikana sairastunut flunssaan kertaakaan ennen vaivasi vuosittain. J.L.
Syön joka päivä tehosekoittajalla muusattuja marjoja; mustikoita, puolukoita, vadelmia, mustaviinimarjoja.
Voin todeta samoin kuin edellinen kommentoija: Ei ole ollut flunssaa kymmeniin vuosiin. Suosittelen marjojen syöntiä keittämättä niitä. Pakastin täyteen!
Pieneen pakastimeen, ei mahdu kovin paljoa, joten kaikkia marjoja, joita haluaisi ei voi itse poimia. Kaupungeissa paljon sairaus- ja kansaneläkeläisiä, joilla ei vanhuuden, vammaisuuden, tai sairauksien takia, ole voimia, tai mahdollisuuksia, lähteä kauemmas metsiin, marjoja keräämään, olisi kiva, jos he, joilla niitä tulee liikaakin, jakaisivat talvella heille, joilla niihin ei ole varaa, tai mahdollisuuksia.
minulla on tapanani juoda nykyisin teetä olen huomannut että se on yhteydessä painonhallintaan vaikka ei tietysti nää kuinka paljon laihtuu mutta se kumma kyllä aineenvaihduntaan tekee kummia tyhjenee vatsa ja tulee hyvä olo jne,,,
Monessakin kaupungissa kasvaa ARONIAA pensas-aitoina, siinä on yksi parhaista "Supermarjoistamme", Itse olen keräillyt luvan perästä naapurin pensas-aidasta talven vitamiini- ja hiven-aine pommit, kuivatella voi vaikka uunissa matalalla lämmöllä, eikä matkaakaan tarvitse välttämättä tulla mahdottomasti. Tyrniä kasvaa omalla tontilla ja tänä syksynä tuleekin oikein runsas sato, josta on hyvä tasata naapurin kanssa, jolla tyrnisato jäi lähes olemattomaksi. On niin hyvä naapuri, jonka kanssa olemme hyvin sopeutuvia tyyliin: "naapuri: meillä paljon omenia tai viinimarjoja, hae sieltä tai itselle tyrnimarjat kerätty, loput on sinun marjojasi, käy keräämässä pois". Miksipä niitä marjoja pensaisiin- tai omenia puihin jättämään, jos oma tarve on jo täytetty, annetaan naapurille, ei se ainakaan naapurisopua huononna! Isä-vainaa sanoi: "viha vie viljan maasta, kateus kalat vedestä" meillä ei naapurin kanssa vie!
Itse olen poiminut tänä vuonna valkoherukkaa noin 9 litraa, pieneen pakastimeen en saa mahtumaan enempää kun sinne on säilötty muutakin. Hyvä on laittaa pakastettuja herukoita aamupuuron sekaan suoraan pakastimesta, hyvää tekee keholle vitamiinit ym.
Ahkerat poimijat ja te joilla on marjoja yllin kyllin, muistakaa vanhuksia, vammaisia ja pitkäaikaissairaita, kaupungeissa asuvia yksinäisiä, jotka eivät pääse marjametsiin.
Poimikaa myös heille, jotka eivät itse siihen vanhuuden, sairauksien, tai vammaisuuden takia pysty. Olisi tervetullut lisä monille vähävaraisille, saada mustikoita, herukoita, puolukoita, mansikoita ym kotimaisia marjoja ravintolisiksi.
Täytyy ihmetellä, ketkä ovat kateellisia vähävaraisille eläkeläisille, kun peukuttavat alaspäin tätä toivetta ? Ihmisten pahuudella ja ahneudella ei taida olla rajoja.