Erilaisiaa keinoja harjoittaa muistia

Seuraa 
Liittynyt4.9.2014

 

Ihmiset etsivät ja kehittävät aina uusia keinoja parantaa suorituskykyään. Tiedämme että osa pitkän iän salaisuuksista liittyy terveellisiin elämäntapoihin kuten ruokavalioon, liikuntaan, tasapainoisiin ihmissuhteisiin ja päihteiden käytön rajoitukseen. Kaikki edellä mainitut ovat myös tärkeitä muistin toiminnan kannalta. Muisti on meille elintärkeä aivojen osa, josta kannattaa pitää huolta muun hyvinvoinnin lisäksi. Muisti auttaa meitä oppimaan uutta ja palauttamaan sen mieleen myöhemmin. Muistin avulla pidämme kirjaa kaikesta kokemastamme ja pystymme myös muistamaan kaikki meille tärkeät ihmiset, joka on ihmissuhteiden ylläpidon kannalta elintärkeää. Muistin eri osa-alueita ovat sensorinen muisti, pitkäkestoinen säilömuisti ja lyhytkestoinen työmuisti. Näistä muistin osa-alueista ja muistin häiriöistä on tarjolla kattavaa lisätietoa Wikipedian Vapaassa Tietosanakirjassa.

 

 

Pidämme itsestäänselvänä että pystymme suorittamaan arkipäiväiset askareet, sekä työmme muistin avulla ilman opastusta. Iän karttuessa voi muisti kuitenkin alkaa reistailla. Vanhetessamme on hyvä pitää huolta muistista, ei vain muistisairausten ehkäisyn takia vaan myös kehittääksemme ja parantaaksemme muistiamme. Geriatric Mental Health Foundation on käsitellyt muistin heikentymistä ja sen kunnossapitoa ikääntymiseen liittyen monipuolisesti artikkelissaan. Löydät sieltä monia hyviä vinkkejä joiden avulla pidät muistisi kunnossa vanhetessasi.

Tässä artikkelissa perehdytään seuraavaksi ohjeisiin joiden avulla voit harjoittaa muistiasi. Osa ohjeista on suunnattu opiskelijoille, mutta niiden vinkit ovat yhtä päteviä myös muille. Opiskelijoille suunnatut ohjeet on koottu opiskelutaitojen parantamiseen keskittyvältä howtostudy.com sivustolta.

Työmuistin harjoittamiseen

Pilko pitkä tiedonjyvänen pienempiin osiin. Ihmisen lyhytmuisti pystyy pitämään sisällään kerrallaan neljästä seitsemään asiaa. Yrittäessäsi muistaa pidempää ja monimutkaisempaa tietoa sinun kannattaakin pilkkoa se osiin ja yrittää sen muistamista osio kerrallaan. Yksi tätä havainnollistava esimerkki on pitkä puhelinnumero. Puhelinnumeron 7771234567 muistaminen tälläisenä pötkönä on hankalampaa, kuin jos sen jakaa osiin esim. 777 – 123 – 4567. Näitä osioita toistamalla muistat sen tarpeeksi pitkään, jotta voit kirjoittaa sen ylös tai saat sen tallennettua pitkäaikaiseen säilömuistiin.

Pelaa muistin parantamiseen tähtääviä pelejä. On kehitetty erikseen pelejä joiden avulla pyritään parantamaan muistia käsittelemällä tietoa nopeasti ja oikein. Verkosta löytyy useita tälläisiä ilmaisia pelejä, joiden avulla muistin harjoittaminen luonnistuu helposti. Hyviä pelejä muistin harjoittamiseen ovat myös taitopelit shakki ja pokeri. Hyviä pokerinpelaajia pidetään myös erinomaisina muistajina, sillä shakin ohella se on yksi parhaista taitopeleistä jossa hyvä muisti on tärkeä menestymisen edellytys.

Stimuloi muistiasia erilaisin tavoin päivän mittaan. On tärkeää että aivosi saavat ”liikuntaa” ja stimuloit niitä erilaisin tavoin joka päivä. Voit vaikka lukea kirjaa, pysähtyä haistelemaan kukkasia, kokeilla erilaisia uusia ruokalajeja tai pysähtyä ihailemaan maisemia. Sosiaalinen kanssakäyminen on myös tärkeää ja myöskään musiikkia ei sovi unohtaa. Joidenkin tutkimusten mukaan klassinen musiikki on parasta aivoille. Kun aivosi ja kehosi vastaavat näihin stimulointeihin se kehittää samalla työmuistia.

Hallitse stressitilaasi. Stressi on muistille kryptoniittia ja stressitilan ollessa päällä aivojen kyky toimittaa työmuistista tietoa pitkäaikaismuistiin heikentyy. Suojelet aivojasi hallitsemalla stressitilaasi ja lievittämällä sitä vaikka meditoinnin tai muun rauhoittumisen keinoin.

Tiedon palauttamisen harjoitteluun

Tee muistiinpanoja ja kuuntele tarkasti opiskellessasi. Jos olet opiskelija, niin tämä vihje on erityisesti sinulle mutta myös muut voivat sitä hyödyntää muistinsa parantamiseen. Opetellessasi uutta asiaa on tärkeää tehdä muistiinpanoja, jotka sisältävät yhteenvetoina aiheen faktoista ja ideoista. Kirjoittaessasi mustiinpanoja aktivoituvat aivosi syvemmin ja asioiden muistaminen helpottuu. Voit myös liittää muistiinpanoihisi jonkin muun asian siltä päivältä, kuten millainen sää oli tai mitä söit lounaaksi. Näiden asioiden muistaminen saattaa auttaa opetellun asian mieleen palauttamista.

Muistiinpanoja lukiessasi tee se monin eri tavoin. Parantaaksesi asioiden muistamista voit lukea muistiinpanosi ääneen, tai vaikka kirjoittaa ne uudestaan käsin. Asioiden muistaminen helpottuu kun niihin liittyy jokin toiminto, kuten ääneenluku tai tiedon kirjoittaminen uudelleen. Toistaminen on myös tärkeää, joten lue muistiinpanot moneen kertaan.

 

Opiskele usein ja lyhyitä aikoja kerrallaan.Usein opiskelu auttaa siirtämään pitkäaikaismuistiin asioita ja se antaa myös positiivisen säännöllisen työrytmin. Säännöllinen asioiden toistaminen parantaa oppimista enemmän kuin harvat pitkäkestoiset opiskelujaksot. Tutkimusten mukaan opiskellessasi tunnin päivittäin viikon ajan saat opiskelusta enemmän irti, kuin opiskellessasi viisi tuntia putkeen harvemmin. Pidä siis mieluiten opiskeluhetkesi lyhyempinä ja toista niitä useammin.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat