Kun on liian harvinainen sairaus mistään ei sa apua.

Vierailija

Ajatelkaas mikä juttu syntyisi, jos joku olisi niin rohkea toimitaja, että uskaltaisi kertoa tapauksestani:

olen vanhus, joka tällä hetksllä istun pyörätuolissa lopen uupuneena unenpuutteesta ja kivuista loppuunasti väsyneenä.

Ja mistään minun ei ole mahdollisuus sada apua kipuihini, "polvien nivelrikkokoipuihin". Kas kun olen nykyisin kotihoidon lääkärinpalvelujen varassa. Ja kun tässä lääkäri viimeeksi syyskyyssa 2014 kävi kotonani, hän kävi vain ja ainostaan sen vuoksi, että hän kertoi, että nykyisin kun jos ihminen halua kuolla, hän saa kyllä kuolla. Lääkäri ei vastannut kysymykseeni, "mistä saa tilata Sveitsiin liput ja ajan eutanasiakuolemaa varten?

Tuon lisäksi lääkäri kiitti siitä, että hän sai tulla meille kotiin ja kysyi useamman kerran, "saammeko tulla teille toisenkinkerran", että jo oli niin kummallinen lääkärin kotikäynti, etten millään sitä ymmärtänyt, enkä ymmärrä. Ja kun lääkärin mukana kotonani kävi myös terveydenhoitaja, niin mitähän tarkoitusta tuolla kotikäynnillä oikein oli, oliko se jonkinlainen näyttö, että ihmistä hoidetaan, vai mitä?

Niin kas kun minulla on harvinainen sairaus ollut koko ikäni ja nyt kun säästetään ja valikoidaan ketä tutkitaan, ketä hoidetaan "oikeasti" niin minä kun en ole mitään muuta mainittavaa kun vain ja ainoastaan, ihminen, niin siintä se hurja juttu urkenisi kun ajattelee, että lääkärit ovat todenneet minulla olevan harvinaisen sairauden 60 vuotta sitten, ja koskaan tuona aikana en vielä tähän päivään mennessä ole koskaan saanut asiallista täsmähoitoa.

Ja joku on sanonut, että Suomessa on korkeatasoinen lääketieteellinen tietämys ja osaaminen. Ha ! Mitä tuolla on merkitystä, kun noita taitoja ei käytännössä osata kayttää ihmisen hyväksi?

Kommentit (2)

Vierailija

Voi onhan kipuihin saatavissa vaikka minkälaista apua...ideaalisiteet, polvien oikea asento, lääkevoiteet, vanhat kipulääkkket jne..kysykää apteekista...ainakin tai yksityislääkäriltä muualta.

Vierailija

Niin, mistä ihan oikeasti saa apua kovaan kipuun?

Hyvä vierailija kirjoittaja, miten esim. polven saa oikeaan asentoon, jos lääkäreitä ei kiinnosta  kivun lievittäminen?

Idealisiteet ja lääkevoiteet eivät kovaa pitkäaikaiseen kipuun auta.

Kaikkain kauheinta kipupotilaalle on se, kun ei ole olemassa mitään paikkaa mistä saa apua siihen, että tutkimusten kautta joku lääkäri, tai kunnallinen terveydnehoitolaitos velvoitettaisiin ottamaan selvää siitä, olisiko olemassa jokin tunnettu hoitomuoto millä kipua voisi lievittää.

Joka paikkaan mistä apua hakee siihen, että saisi apua kivunlievitykseen vastataan, ettemme puutu yksittäisiin tapauksiin.

Ja kerran avun pyyntöni Terveydenhoidon Oikeusturvaksekuksen pyynnöstä kun muutin valitusasiaksi niin, tiedän, ettei kivunlievitykseen apua ole sen enempää Terveydenhuollon Oikeusturvakeskuksen, kun Valviran, tai duskunnan asiamiehenkään kautta mahdollista saada.

Että vaikka minkälaista apua, sitä on turha Suomenmaassa tavallisen Suomen kansalaisen turha luulla saavansa. 10-vuotta kipujen vuoksi valvoneena tiedän, kukaan ei suostu auttamaan, ja mistään ei apua saa siihen, että joku pakoitettaisiin auttamaan.  

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat