Työkaverit – 6 eri perustyyppiä

Kommentit (3)

Vierailija

Taas yksi kertomus vinkkeineen, mitä tehdä. Narsistiin ei päde niistä mitkään, saa vain lisäaiheita itselleen, joilla voi iskeä.  Paras keino on poistua kokonaan mm. uuteen työpaikkaan. Narsisti manipuloi muutkin puolelleen. Kirjoittaja ei varmaankaan ole asunut luonnehäiriöisen kanssa useampaa vuotta, kokemuksen puute vaivaa.

Vierailija

Tuttua huttua. Narsistinen naisjohtaja rakentaa ympärilleen hovin ja leikkii siinä keskellä kuningatarta. Hänellä on kaikki erinomaista, lapset pärjäävät koulussa, hevoset ovat hienoja ja koiratkin ovat isompia kuin jollain muulla. Hän käyttää sumeilematta muita hyväkseen ja ympärillä pyörivät nöyrät alamaiset hoitavat kaikki ikävät työt. Valitettavasti hoviin ei mahdu päteviä henkilöitä, joista olisi uhkaa kuningattarelle. Kritiikkiä ei sallita. Niinpä koko yrityksen henkilöstö kärsii. Naisjohtajasta ei pääse eroon, sillä hän pitää huolen, että suhde oman esimiehen kanssa toimii. Narsistia ei voi muuttaa eikä mitkään keskustelut auta. Väki vaihtuu, mutta narsisti ja hovi pysyy.

Vierailija

Tuttua juttua. Olin ulkomailla työkomennuksella ja narsistisia piirteitä omaava oli esimieheni siellä. Minulla oli vuosien työkokemus ennen keikkaa ja olen edelleen työelämässä Suomessa ja viihdyn hyvin.

Olin kaikessa huono ja epäilyttävä. Esimieheni oli kaikessa paras, kaiken asiantuntija ja kaiken piti pyöriä hänen ympärillään. Hänen perheensä oli kaikkein tärkein, sitä korostettiin koko ajan. Käytös oli epäasiallista. Hän huusi, jos kaikki ei mennyt kuten piti hänen mielestään. Hommasta puuttui logiikka ja näin selkeitä ihmisiin kohdistuvia vääryyksiä hänen toiminnassaan.

Voin pahoin ennen työkokouksia, jännitin. En voinut kunnolla hengittää. Tuntui, että happi loppuu. Aloin vainoharhaisesti pelätä, etten vain vahingossakaan koske mihinkään heidän omaisuuteensa, esimerkiksi tulitikkuihin yhteisissä tiloissa, jos piti käyttää kaasuliettä.

Minua ei uskottu, kun toin esille näitä vaikeuksia kotimaassa. Jotenkin esimies sai kaiken näyttämään toisenlaiselta ja hän stemppasi, kun saimme vieraita ulkopuolelta. Jotenkin alkoi näyttää, että vika olikin minussa.

Onneksi jaksoin loppuun saakka. En koskaan anna periksi epäoikeudenmukaisuudelle. Mieleen tuli vahinko, mutta olen käsitellyt sitä vertaisryhmässä. Uskon, että jonakin päivänä paha saa palkkansa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat