Syö vain nälkäisenä, niin laihdut

klo 8:46 | 8.10.2014
Väsyneenä jaksamista hakee helposti karkkipussista, voileivästä, pähkinöistä... Ne eivät kuitenkaan auta, sillä napostelu rassaa elimistön insuliinihanoja – ja uuvuttaa lisää.Lue koko juttu
No nythän oli sellaista tekstiä, että 60-luvulla syntyneellä lamppu syttyi, VIHDOINKIN!
"Insuliini väsyy" - onko typerämpää kuultu.
On verrattu esim. sitä, jos ihminen nauttii vaikkapa kaloreita 1500 kcal vuorokaudessa a) yhdellä kertaa eli syö vain yhden 1500 kilokalorin atrian päivässä tai b) useammassa erässä, niin lopputulos ei suinkaan ole sama, vaan se, joka Mannisen mukaan väsyttää insuliiniaan enemmän eli syö useammin, kuluttaa nautitun energian tehokkaammin. Eli usein syöminen on terveellisempää. Kysymys saattaa olla siitäkin, että jos energiaa saa tasaisesti, energiatasotkin ovat korkeammalla, jolloin energiaa kuluukin touhutessa enemmän.
Se, että syö vain silloin kun on nälkä, voi johtaa siihen, että syö vähemmän. Mutta voi se johtaa siihenkin, että jos nälkää venyttää, tulee ylensyötyä, kun vihdoin pääsee ruokapatojen ääreen. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg puhuu säännöllisen syömisen tärkeydestä laihdutuskirjassaan ja toteaa, että eritoten miehet tuppaavat venyttämään ruoka-aikoja, kun taas laihduttajan täytyisi pitää verensokeri tasaisena ja syödä tiheämmin.
Insuliinipiikeistä olen kuullut puhuttavan, mutta jos insuliinin nousut ovat haitallisen korkeita, puhutaan muutenkin epäterveellisestä syömisestä. Ei kukaan ole silti käskenyt syömään välipalaksi suklaata ja viinereitä. sil
Syömistapoja on monenlaisia, toiset syövät tietyn syömisajan sisällä esim. 8 tunnin aikana eikä mitään sen jälkeen tai 6 kertaa tai kaksi kertaa päivässä. Mikä tapa sopii kullekin. Mutta se mikä toimii yhdelle, voi olla toiselle haitallinen. Insuliinin teho ei ainakaan heikkene 6 x /pv syömisestä, kun syö terveellisesti
Lamppu syttyi minullakin. Jatkuva välipalojen napostelu (liian pienet ateriat aamulla ja päivällä) ei sovi tällaiselle alkaneelle insuliiniresistenssille. Terveellisempää on syödä kunnon - siis kohtuullinen, mutta riittävä - ateria kahdesti päivässä aamupalan ja ehkä pienen iltapalan lisäksi. Itse olen korvannut iltaruoan leivällä, muka kevyempänä. laskine että kaloreita tulee yhtä paljon kuin ateriasta, mutta nälkä ei pysy poissa yhtä hyvin kun ei ole sellainen olo, että on aterioinut.
Olisi hyvä, jos näissä olisi edes yksi viittaus tutkimukseen jossa on selvitetty erilailla ruokailevien ihmisryhmien elimistöä ja fysiikkaa. Uskon että ravitsemusfysiologian professorilla voisi olla tällaisia taskussaan. Tulisi esille paremmin onko tässä kyse yhden valistuneen ihmisen omakohtaisesta kokemuksesta, vai laajemmasta todennettuun mittaukseen pohjautuvasta käsityksestä.
Syön nälän mukaan 4 -5 kertaa päivässä ns. normaalia ruokaa ja niin paljon, että nälkä lähtee. En napostele ja herkkuja syön silloin kun mieli tekee. Liikun ainakin 5 kertaa viikossa kuntoilumielessä ja siihen vielä kävellen työmatkat ja lisäksi koiran lenkitykset. Olen 53-vuotias nainen ja ylipainoa ei ole. Ei syömiseen mitään hifistelyjä ja poppaskonsteja tarvita.