Kommentit (3)

Vierailija

"Tutkimuksia sähkötupakasta ei ole."

Mitä nämä ovat? http://www.ecigalternative.com/ecigarette-studies-research.htm Noin sata tutkimusta, eikä tässä ole edes kaikki.

"Koska kukaan ei valvo sähkösavukkeiden valmistusta, ne voivat olla jopa haitallisempia kuin tupakka."

Kuinka moni tupakoitsija jättää savukkeet vaihtamatta sähkötupakkaan tällaisten lonkalta heitettyjen kommenttien takia? Näkemys sähkötupakan vaarattomuudesta savukkeisiin verrattuna on vallitseva näkäkanta tiedeyhteisössä. Myös monet aiemmin sinnikkäästi sähkötupakkaa vastustaneista antismoking-järjestöistä ovat jo ajat sitten myöntäneet sähkötupakan olevan tupakkaa vaarattomampi (esim. Britannian Action on Smoking and Health). Näin on tehnyt myös esim. THL:n ylilääkäri Antero Heloma.

Tuotteiden valmistusta valvotaan tehtaasta alkaen ja myös kauppiaat suorittavat laadunvalvontaa. Tämän jälkeen valvonta kuuluu viranomaisille. Hoitakoon velvollisuutensa. Nykyinen kuluttajansuojalainsäädäntö koskee myös sähkötupakkatuotteita ja on viranomaisten velvollisuus valvoa, että lakeja noudatetaan. Tällä hetkellä sähkötupakkaa koskee parisenkymmentä kuluttajansuojadirektiiviä, joten minkäänlaista lainsäädännöllistä aukkoa sen kohdalla ei ole olemassa.

Toimittajan mainostamien lääkkeiden ja tukitoimien tehottomuus on ilmeistä. Vaikka lääkenikotiinin ja muiden vieroituslääkkeiden myynti on enemmän kuin tuplaantunut vuodesta 2006 lähtien, niin vastaavaa kehitystä ei ole havaittavissa tupakoinnin vähenemisessä. Lisäksi osa vieroituslääkkeistä on hengenvaarallisia (Champix). Tutkimusten mukaan myös tukiverkkotoiminta on osoittautunut teholtaan vähäiseksi. Hypnoosin ja akupunktion tehosta ei ole tehty kunnon tutkimuksia.

Vierailija

Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Tietenkään ei voi julkisuudessa terveysviranomaiset sanoa ääneen että sähkötupakka olisi terveellisempää koska sähkötupakasta ei ole vielä ehditty tekemään tieteellistä tutkimusta, mutta hulluhankin sen ymmärtää että sähkötupakka on vähemmän haitallista kuin tupakointi. Olen ainakin itse ollut erittäin positiivisesti yllättynyt sähkötupakkaan. Nikotiinineste on ainakin ollut minulle pelastus tupakanpolton suhteen. Sauhuttelu on täysin verrattavasti tupakointiin - vain tuhannet myrkyt jäävät pois :)

Vierailija

elikkä oon nyt tässä jo pitkään yrittänyt lopettaa tupakoinnin, mutta mikään ei oikein tunnu auttavan. niin ajattelin tilata sähkötupakan, että onko niistä ollut apua kellekkään!? mietin tilata jommalta kummalta näilt sivustoilta: www.siu.fi tai www.paulsaar.com?

T: todella halukas lopettamaan

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat