Vitamiinit - mistä ja miten paljon?

Jos juot paljon kahvia, saatat tarvita vähän enemmän B-vitamiinia. Joissakin tutkimuksissa on taas havaittu, että B2-vitamiini vähentää migreenikohtauksia ja C- ja E-vitamiinipitoinen ruoka hoitaa niveliä.Lue koko juttu

Vitamiinit - mistä ja miten paljon?

Kommentit (8)

Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40% viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10%. Viljan jyvällä on hieno, monikerroksinen rakenne, jossa pitkittäis- ja poikittaiskuitujen vuorotellessa niissä on hapelta ja valolta helposti pilaantuvia rasvoja ja vitaaliaineiden hävikiltä suojaava vaikutus. Kokojyvävehnäjauhon köyhtyminen alkaa jauhamishetkellä. Kun alkio, jossa E-, A-, ja B-vitamiinit, proteiinit ja rasvat ovat, rikotaan, osan niistä pilaantuminen alkaa jo tunneissa. Valkojauho tehdään arvottomaksi jo valmistumishetkellä. Rasvaa sisältävää jauhoa ei voi pilaantumatta säilyttää huoneenlämmössä, joten teollisuus poistaa rasvan ja samalla kaiken muunkin terveellisen teollisessa prosessoinnissaan.

  • ylös 52
  • alas 36

" Valtion ravitsemusneuvottelukunta on jo vuodesta 1954 lähtien seurannut suomalaisten ravitsemus- ja terveydentilaa ja antanut ravitsemukseen liittyviä suosituksia tilanteen parantamiseksi. Alkuvaiheessa korjattiin ravitsemuksellisia puutoksia, josta esimerkkinä jodin lisääminen ruokasuolaan struumaepidemian poistamiseksi ja A- ja D-vitamiinin lisääminen margariineihin hämäräsokeuden ja riisitaudin ehkäisemiseksi. 2000-luvun alussa myös maitoon alettiin lisätä D-vitamiinia väestön yleisesti matalan saannin korjaamiseksi. Tässä toimenpiteessä on seurantatietojen mukaan onnistuttu hyvin. Uudestaan ajankohtaiseksi täydentämistoimenpiteitä vaativaksi ravitsemuskysymykseksi on noussut jodin heikentynyt saanti. Uusi neuvottelukunta edeltäjiensä tapaan pohtii edelleen ravintoaineiden riittävän saannin turvaamista. "

 

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/valtion+ravitsemusneuvottelukunta/

 

Ja meille väitetään, että perustuu tieteellisiin tutmimustietoihin.

 

Ihan mutulla suositellaan muutamaa mikroa D-vitamiinia, ilman tieteellistä pohjaa.

  • ylös 29
  • alas 29
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiini on elintärkeä luustomme hyvinvoinnin kannalta. Tiesitkö, että D-vitamiinilla voi ehkäistä myös masennusta? Lisäksi D-vitamiini on keskeinen tekijä sydän- ja verisuonitautien, MS-taudin, syöpätautien, reumatautien, metabolisen oireyhtymän ja diabeteksen riskienhallinnassa.

  • ylös 32
  • alas 32
suuret haaveet

Tai joskus vitamiinien ym. saanti ruuasta voi olla hyvinkin hankalaa. Kuten kun samanaikaisesti on maitoallergia, vilja-allergia, fruktoosi-intorelanssi, ja lisänä makeutusaineiden sekä lisäaineiden pahat vaikutukset, lihaakaan ei voi paljoa syödä. Voin kertoa että ruokavalio on tällöin aika niukka, joten purkkiin on turvauduttava.

  • ylös 18
  • alas 15
Vierailija

Tuoteselosteissa ja ravintosisällöissä ilmoitetaan K-vitamiinit yhtenä arvona, vaikka K1 ja K2 vitamiinit vaikuttavat ihmisen elimistössä aivan eri tavoin. K1 vitamiini vaikuttaa veren hyytymiseen, joten veren ohennuslääkettä syövän tulee välttää sitä, kun taas K2 on tärkeää luustolle. Toivoisin korjausta asiaan.

  • ylös 18
  • alas 14

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat