5 keinoa hoitaa niveliä

5 keinoa hoitaa niveliä

Liiku aristavienkin nivelten kanssa siinä määrin kun kivut sallivat. Oloa voit helpottaa kipulääkkeellä. Säännöllinen liikunta auttaa pitämään nivelet käyttökelpoisina: Nivelrustojen aineenvaihdunta ja hyvinvointi pysyy yllä. Nivelten tarpeelliset liikesuunnat säilyvät ja niitä tukevat lihakset vahvistuvat. Liikunta kehittää myös kehonhallintaa. Nivelet eivät kulu, kun liikkuu sopivasti. Yleiset kestävyysliikuntasuositukset sopivat nivelkipuisille: Kohtuullisesti kuormittavaa aerobista liikuntaa ainakin pari tuntia viikossa. Lisäksi kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa.

Kipua, naksumista, aristusta ja yöllisiä särkyjä? Satunnaiset nivelkivut ovat lähes kaikille tuttuja. Onneksi niitä voi ehkäistä ja hoitaa niinkin mukavalla tavalla kuin liikkeellä.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Vaikuttaako skolioosi nivelrikon kehittymiseen? Minulla on todettu aikuisiällä reilu skolioosi, joka ilmeni kovina kipuina alaselästä jalkaan asti.  Nyt myöhemmin 10 vuotta sen toteamisesta on tehty selkäydinkanavan ahtauman leikkaus, kaksi alinta nikamaa ovat liimautuneet yhteen, alin nikamaväli oli kiinni eikä hermo päässyt liikkumaan, josta aihetui ihan hirvittävää tuskaa. Syön Arthryliä 2 kapseli päivässä, lisäksi magnesiumia sitraattimuodossa. Olen nyt aloittanut myös B- ja C-vitamiinin. Selkäleikkaus onnistui, mutta kipuja on yhä. Hermot kuulemmat paranevat todella hitaasti. Lisäksi selästäni on alkanut kuulua paukahdusta keskiselän kohdalta, kuulemma ei ole vaarallista, mutta kuullostaa inhottavalta. BMI on 25.5. Liikun joka päivä ja teen selkää vahvistavia liikkeitä ja hermoja pumppaavia liikkeitä päivittäin. Toivon, että vielä joskus pystyisin liikkumaan paremmin ja ehkä vielä hölkkäämäänkin.

Tsemppiä kaikille nivelrikkoisille ja selkäkipuisille. Liikunta on hyvä lääke ja parantaa myös mielialaa.

Anneli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kolekalsiferoli on mm. kalassa esiintyvä D-vitamiini, jota muodostuu ihossa AURINGON ultraviolettisäteilyn UVB:n vaikutuksesta. D-vitamiini muuttuu maksassa ja munuaisissa aktiivisikseksi metaboliitiksi, joka käyttäytyy hormonin tavoin ja osallistuu elimistön kalsiumin ja fosfaatin säätelyjärjestelmään, johon osallistuu myös lisäkilpirauhashormoni. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa solukalvojen ja hermoston toimintaan sekä lihastoimintoihin. Myös hammasluu eli dentiini on luuston tapaan elävää kudosta ja siihen kulkeutuu ravinteita. D-vitamiinireseptoreita sijaitsee lähes kaikkialla elimistössä. Munuaisissa syntyvä aktiivinen D-vitamiinin muoto, kalsitrioli, vaikuttaa ainakin 2000 geenin ja näiden toimintaan. Solunsisäisiä reseptoreita on lähes kaikissa kudoksissa, mm. sydämessä, aivoissa, luustossa, mahalaukussa, ihossa, eturauhasessa, rintarauhasessa ja suolistossa.

D-vitamiini 40µg päivässä ja leusiiniaminohappoa runsaasti sisältävä heraproteiini 40 grammaa päivässä paransivat raihnaisten vanhusten lihaskuntoa merkittävästi jopa ilman erityistä lihaskuntoharjoittelua.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26170041/

D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa, kun elimistö kuljettaa kalsiumia lihassoluihin, jotta ne voivat supistua ja työskennellä. Ilman riittävää D-vitamiinia lihaksissa ei ole voimaa. Kun kalsiumin on vuorostaan aika poistua soluista, jotta lihakset voivat rentoutua, tarvitaan riittävästi D-vitamiinia. Muutoin riskinä on, että lihakset alkavat krampata.

Matala veren D-vitamiinin pitoisuus liittyy lihasten heikkoon kuntoon ja väsymykseen, etenkin ikäihmisillä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat