Karu kokemukseni Ciprofloxacin antibiootista

Vierailija

FimeaFimea Olen 37v aiemmin perusterve mies.

Sain virtsaamispakko oireeseen siprofloksasiini antibioottia (Ciprofloxacin) 2x750mg. Vajaassa viikossa kuurin aloittamisesta tapahtui seuraavat asiat muutamassa päivässä: polvitaipeet muuttuivat "puupökkelöiksi" ja kävely ei meinannut onnistua millään. Jalkoja, käsiä ja alavatsaa rupesi polttamaan jatkuvasti kuin kovissa löylyissä ilman mitään syytä. Keuhkoista loppui happi useaan otteeseen kävellessä rauhassa loivaan ylämäkeen tai ottaessa muutaman juoksuaskeleen. Lääkärin mielestä oli paniikkikohtaus. Joka kerralla. Muistan elävästi kun jouduin pitämään kylmäkalle-pusseja ympäri kehoa kun ihoa poltti. Itku meinasi tulla kun pelotti niin perkeleesti. Lääkärit vain vihjailivat ystävällisesti että stressistä johtuu. Pari päivää tästä alkoi hirvittävä kipu alkoi molempien pohkeiden alaosissa, akilleksissa ja nilkan sisäsyrjällä. Joka aamu seuraavien viikkojen aikana heräsin sängyssä siihen, kun jalat olivat "tulessa". Miten selität tällaisen kenellekään? Kaikki oireeni löytyivät lääkepakkauksesta harvinaisten haittavaikutuksien kohdalta. Kuvauksissa ei näkynyt mitään epätavallista. HYKSin johtava reumatologi ei keksinyt syytä, mutta totesi ettei ole reumasairaudesta kyse.

Googletin "fluoroquinolone adverse effects" ja silmäni aukesivat. Sama oli tapahtunut sadoille ihmisille ympäri maailmaa. Lähetin minua hoitaneille lääkäreille linkkejä PubMedin, FDAn ja kotimaisen Duodecim-verkkojulkaisun tapausselostuksiin ja artikkeleihin fluorokinoloniantibioottien aiheuttamista vakavista terveysongelmista. Ajattelin heidän kiinnostuvan. Tajusin kuitenkin pian, että eivät ne lääkärit asiasta halua  keskustella. Olin joutunut lääkeyhtiön perseraiskaamaksi ja ketään ei kiinnosta. Vain ehkä niitä, ketkä ovat kokeneet saman itse otettuaan Ciprofloxacinia, Tavanicia tai jotain toista fluorokinoloniantibioottia ja tunnistavat tästä kirjoituksesta oman kokemuksensa. Siksi perustin Facebookkiin suljetun vertaistukiryhmän ”Sano ei fluorokinoloniantibiooteille”, jossa on mahdollista keskustella muiden saman kokeneiden kanssa. Tämä ryhmä tähtää siihen, että asiaa ei lakaista maton alle.

Fimea sai 2013 vain 25 haittavaikutusilmoitusta koskien fluorokinoloniantibiootteja. Terveydenhuollon ammattilaisilla on velvollisuus raportoida lääkehaitoista Fimealle. Minä olen 3kk aikana tutustunut jo 11 suomalaiseen, ketkä kärsivät samanlaisista oireista kuukausia, vuosia kuurin jälkeen. Ja kun lääkäreiden asenne asiaa kohtaan on käynyt selväksi, en yhtään ihmettele miten haittailmoitusten määrä on näin alhainen ja nämä aineet pysyvät "turvallisina" ja "hyvin siedettyinä" vuodesta toiseen.
Yli 6 kuukautta on nyt kulunut ja oireeni jatkuvat edelleen, ehkä aavistuksen lievempinä. Nilkkakipu on edelleen jatkuvaa ja raajoja polttaa, mutta jääpusseja en onneksi tarvitse enää.

Kommentit (1)

arvauskeskus... kö

Ciprofloaxin 250mg tuo hyväksi sanottu antibiootti, niin ainakin terveysaseman lääkäri sanoi määrätessään sitä eturauhasen tulehdukseen. No tulehdus kyllä parani, mutta hirveät jalkakivut tulivat tilalle. Yöt ovat karmeita kun särkee toista jalkaa niin kovin. Tähän sain lääkäriltä reseptin Arcoxia 120mg lääkettä, joka sanottiin tehoavan mutta ei vaikuta mitään olen ottanut noita jo 4-päivää ja mitään ei ole tapahtunut, ehkäpä vain kivut pahentuneet.

Onko tulevaisuuteni tällainen? Sain nämä lääkkeet kun kävin ensimmäisen kerran elämässäni terveysasemalla. Tähän asti olen ollut työterveyshuollon piirissä ja homma on toiminut hyvin. Olen jo 71 v.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat