Kommentit (3)

Vierailija

Paraneeko anorektikko lääkkeellä, joka lisää ruokahalua?

EI

Nämä lääkeet ovat pelkkä laastari ja järjetön hyväuskosten rahastusta.

Diabetes ei ehkä olekaan pysyvä ja parantumaton sairaus, kuten meille on opetettu. Diabetesta voidaan verrata humalassa olemiseen. Siitä paranee, kunhan lopettaa joumisen ja pää selviää. Samalla tavalla diabetes voidaan ”parantaa” vähähiilihydrattisella (vhh)ruokavaliolla, kuntoliikunnalla, ravintolisillä ja suolistoleikkauksella (gastric by- pass surgery). Et voi tulla humalaan, jollet juo liikaa. Samoin et voi saada tyypin 2 diabetesta ellet syö väärin ja liikaa. Valitettavasti useimmat tyypin 2 diabeetikot haluavat lääkäriltään suun kautta tai pistoksena otettavan lääkkeen, jonka he uskovat korjaavan veren sokerihäiriön ja laihduttavan heitä (kuitenkin yleensä alle 5 %), jolloin he voivat jatkaa entisiä ruoka-, juoma. ja liikuntatapojaan (liikunnan puutetta). Diabeteslääkitys on kaltevalla pinnalla.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2717

Hiilihydraattien määrää on syytä miettiä ja karsia myös päiväkoti- ja kouluruokailussa, diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa.

Tutkimuksen laatijat esittävät 12 keskeistä teesiä:

1. Kohonnut verensokeri kertoo diabeteksen huonosta hoitotasapainosta

2. Lihavuus johtuu kohonneesta hiilihydraattikuormasta

3. Hiilihydraattien rajoittamisesta on aina hyötyä huolimatta siitä, mitä painolle tapahtuu

4. Hiilihydraattien rajoittaminen antaa parhaan laihdutustuloksen

5. Hiilihydraattien rajoittaminen antaa usein parhaat tulokset riskimarkkereissa

6. Hiilihydraatit on yleensä paras korvata valkuaisaineilla (proteiineilla)

7. Eläinrasvan (voi, kerma, läski) lisäys ei lisää sydän- ja verisuonitautiriskiä

8. Hiilihydraatit vaikuttavat rasvaa enemmän triglyseridipitoisuuden suurentumiseen seerumissa (triglyseridit ovat sydäntautien riskitekijä, joka pitäisi saada hallintaan)

9. Hiilihydraattien rajoittaminen on hyvä keino vähentää triglyseridejä ja kohottaa hyvää HDL:ää, joka samalla vähentää sv-tautiriskiä

10. Sokerihemoglobiini (HbA1c eli ns. pitkä sokeri) on diabeteskomplikaatioiden paras riskimarkkeri

11. Vhh-dieetti vähentää potilaan lääkkeiden tarvetta ja voi jopa poistaa sen

12. Verensokerin alentaminen vhh-dieetillä ei aiheuta mitään vaarallisia sivuvaikutuksia (kuten lääkkeet).

..Artikkeli on perusteellisin tähän mennessä julkaistu tieteellinen kirjoitus vhh-ruokavalion merkityksestä diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän ehkäisyssä ja hoidossa. Jokaisen lääkärin ja muun terveydenhuollon ammattihenkilön ja diabeteksesta kiinnostuneen maallikon tulisi perehtyä siihen ja ottaa opiksi.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2653

Vesa Matti Loiri uskotteli pitkään laihtuneensa Victoza -lääkkeellä, kunnes sitten paljastui, että laihtuminen johtui suoliston ohitusleikkauksesta. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Miksi ei voi olla rehellinen? Julkisuuden henkilöinä heillä on suuri vaikutus ihmisiin niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija

Kenelle vhh sopii, kenelle ei... pari vuotta sitten kokeilimme noin kolme kuukautta vhh-dieettia. Kummankaan paino ei pudonnut grammaakaan. Laihtumisen sijaan yhtenä päivänä minulle tuli todella huono olo. Sydän hakkasi, verenpaine nousi ja naama punoitti ja vapisutti. Ensiavuksi nappasin leipää ja kas mokomaa, olo tasaantui.

Siihen loppui meidän vhh:mme!

Kunnes itse sairastut

Vierailija kirjoitti:
 Diabetes ei ehkä olekaan pysyvä ja parantumaton sairaus, kuten meille on opetettu. Diabetesta voidaan verrata humalassa olemiseen. Siitä paranee, kunhan lopettaa joumisen ja pää selviää.

Hienoa, että kerroit tämän totuuden meille, olethan nähtävästi vähintään endokrinologian erikoislääkäri ? Aha, etkö ole ? 

Viisikymppisestä lähtien olen ollut 2-tyypin diabeetikko, ja olen todellakin kiertänyt kaukaa hiilihydraatteja koko ikäni, samoin eläinrasvoja. Käytin jo 30 vuotta sitten pelkästään oliiviöljyä, kun muu kansa vielä lappasi Floraa leivälleen. Ainut vilja, jota syön on täysjyväruis, ja sitäkin vain kaksi viipaletta leipänä aamulla. Olen aina inhonnut vehnäisiä. En ole myöskään koko ikänäni käyttänyt alkoholia tai edes tupakkaa polttanut, joten nekin voi listasta poistaa. Lisäksi vain noin 10 kg ylimääräistä, ja sekään ei ole ihme Hashimoton, sydämmen vajaatoiminnan, astman, reumatismin, sekä jo ikänikin takia. Siitä huolimatta, että liikun ja hoidan kotini, sekä puutarhani vieläkin aivan itse.  Mistä muuten johtuu, että niin usein sairaita syyllistetään ?  Eivät kaikki sairaudet ole "itse hankittuja". 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat